Πώς νιώθεις λίγο πριν την πρώτη σου εμφάνιση στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου;
Έχω αγωνία, άγχος δημιουργικό και ταυτόχρονα μια εμπιστοσύνη στο συγκεκριμένο θέατρο. Οι περισσότεροι συνάδελφοι με τους οποίους συζητάω μου μεταφέρουν ότι το Θέατρο της Επιδαύρου είναι το πιο φιλικό που θα συναντήσω στην περιοδεία από άποψη αγκαλιάς, δεκτικότητας, ήχου και ιστορίας.
Ονειρευόσουν να παίξεις αρχαίο δράμα;
Το αρχαίο δράμα ήταν μέσα στα όνειρα μου χωρίς όμως να αποτελεί ύψιστο στόχο. Ονειρευόμουν κυρίως να συνεργαστώ με ανθρώπους που θαυμάζω και με εμπνέουν. Ήρθε αυτή η συγκυρία και μου έφερε αυτό ακριβώς που επιθυμούσα. Ανθρώπους που θα με κάνουν να θέλω να εμπλακώ σε αυτή την περιπέτεια με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προσωπική κατάθεση.
Είσαι μέλος ενός θιάσου που ενώνει πολλές και διαφορετικές γενιές.
Έχει πολύ ενδιαφέρον γιατί όντως υπάρχει τρομερή ποικιλία. Υπάρχει η εμπειρία από τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη, τον Χρήστο Σαπουντζή και τον Κώστα Κορωναίο, οι οποίοι μάλιστα έχουν συνεργαστεί ξανά με τον Τσέζαρις Γκραουζίνις οπότε έχουν ένα κοινό κώδικα. Αυτό βοήθησε και εμένα να αντιληφθώ πώς θέλει ο σκηνοθέτης να δουλεύει με τον ηθοποιό. Με τον Βασίλη Μπισμπίκη που ασχολείται περισσότερο με το ρεαλιστικό θέατρο έχω μια συγγένεια, καθώς ήταν το είδος από το οποίο ξεκίνησα με το "Στέλλα κοιμήσου" του Γιάννη Οικονομίδη. Στο θίασο συμμετέχει επίσης ο Γιώργος Παπαγεωργίου και η Δανάη Μιχαλάκη με την οποία συνεργαζόμασταν εδώ και τρία χρόνια στις "Άγριες μέλισσες", οπότε υπάρχει μια άλλη οικειότητα και δέσιμο. Παράλληλα, υπάρχει μια ομάδα νέων, πολύ ταλαντούχων παιδιών που τραγουδούν, χορεύουν, ερμηνεύουν. Από εκεί έρχεται η ζωτική ενέργεια, η φόρα. Η παράσταση κυκλώνεται με πολλή αγάπη, φροντίδα, έμπνευση και ταυτόχρονα πολλή δουλειά, με ενορχηστρωτή τον Τσέζαρις Γκραουζίνις, έναν γνήσιο θεατρίνο, που έχει απίστευτη γνώση, μέθοδο και ταυτόχρονα μια παιδικότητα και μια έφεση στη χαρά και στο γλέντι. Όλα ξεκινούν από το γεγονός ότι θέλουμε να βρισκόμαστε κάθε μέρα όλοι μαζί στην πρόβα.
"Η Αντιγόνη προχωρά σε πράξεις ακραίες που μπορεί να ενέχουν αλαζονεία και έπαρση, πηγάζουν, όμως, από το αίσθημα της αδικίας και της αδυναμίας της να επιτρέψει να συμβεί κάτι που ξεπερνά το ήθος της και αυτό μπορώ να το καταλάβω".
Πώς συνδέεται η παράσταση με το σήμερα;
Οι άντρες μιας πόλης επιστρέφουν νικητές από τη μάχη, φέροντας ό, τι συνεπάγεται ο πόλεμος -απώλειες, ψυχική και σωματική κούραση- με την ανάγκη να ξεκουραστούν και να γιορτάσουν τη ζωή αλλά και να τιμήσουν όσους δεν επέστρεψαν. Το γλέντι διακόπτεται από την απόφαση του ηγεμόνα πλέον Κρέοντα να τιμωρήσει παραδειγματικά τους προδότες της πόλης αφήνοντάς τους άταφους. Από εκεί ξεκινά η σύγκρουση με την Αντιγόνη, που θα φέρει ακόμη περισσότερο θάνατο. Θεωρώ ότι οι άνθρωποι παλεύουν ύστερα από τόσες χιλιάδες χρόνια να προσεγγίσουν αυτά τα έργα, ακριβώς επειδή περιέχουν έννοιες που μας αφορούν όλους. Η "Αντιγόνη" μιλάει για την αγάπη σε έναν κόσμο που γκρεμίζεται, για τη χαρά, τη δικαιοσύνη. Θέτει το θέμα της εξουσίας, καθώς και της νέας τάξης πραγμάτων μέσα από την οποία κάποιος επιχειρεί να φέρει έναν καινούργιο τρόπο διοίκησης σε μια χώρα. Μέσα από το έργο βλέπουμε σχέσεις ανθρώπων που προσπαθούν κάτι να υποστηρίξουν. Όλα αυτά τα διαχρονικά οικεία θέματα και τα άλυτα ζητήματα μας φέρνουν αυτομάτως στο τώρα.
Θα μπορούσες να βρίσκεσαι στη θέση της Αντιγόνης; Ταυτίζεσαι με τα "πιστεύω" της;
Όλοι θα μπορούσαμε να είμαστε η Αντιγόνη αλλά και ο Κρέοντας. Η Αντιγόνη είναι μια δακτυλοδεικτούμενη πριγκίπισσα που φέρει πολύ σοβαρά βάρη και τραύματα λόγω των πράξεων των γονιών της. Νιώθει ότι η οικογένεια της έχει ξεπληρώσει με θάνατο όλα τα κρίματα και τα εγκλήματα που έχει διαπράξει. Και ξαφνικά βρίσκεται ένας άνθρωπος που λέει ότι η τιμωρία θα συνεχιστεί με ταπεινωτικό τρόπο και μετά θάνατον. Εκεί η Αντιγόνη προχωρά σε πράξεις ακραίες που μπορεί να ενέχουν αλαζονεία και έπαρση, πηγάζουν, όμως, από το αίσθημα της αδικίας και της αδυναμίας της να επιτρέψει να συμβεί κάτι που ξεπερνά το ήθος της και αυτό μπορώ να το καταλάβω. Παράλληλα, η ίδια δεν ξέρει πως γίνεται η επανάσταση και πως παίρνουμε τον δημόσιο λόγο. Η άγνοια της την κάνει πολύ ανθρώπινη. Προσπαθεί να βρει τον τρόπο να πει αυτό που για την ίδια είναι σωστό και δίκαιο απέναντι σε όσους δεν τολμούν να το αρθρώσουν και να πάνε κόντρα στον τύραννο. Ο τρόπος που προσεγγίζουμε την "Αντιγόνη" στην παράσταση είναι αυτός ακριβώς. Ο τρόπος που ψάχνει και η ίδια να εκφραστεί και να ακουστεί. Δεν είναι γεννημένη για να έρχεται σε αντιπαράθεση με τον στρατηγό της πόλης. Μαθαίνει πως να το κάνει γιατί την κινεί κάτι πυρηνικό.
Σε μια εποχή που το politically correct είναι ζητούμενο, αλλά και η ανωνυμία που προσφέρουν τα social media καθεστώς πώς αντιλαμβάνεσαι και διαχειρίζεσαι τον δημόσιο λόγο;
Το ότι οι άνθρωποι κρίνουν και τοποθετούνται ξεβράζοντας θυμό και μίσος πίσω από μια ανωνυμία μου δημιουργεί δυσφορία που μετατρέπεται σιγά σιγά σε τρόμο. Χαίρομαι πολύ που υπάρχει η τάση της εξερεύνησης της δύναμης του λόγου, γι’ αυτό και θεωρώ ότι πρέπει να εκφράζεται με προσοχή και σύνεση. Ακριβώς όπως η Αντιγόνη βγαίνει μπροστά στο λαό και προσπαθεί να τον πείσει γι’ αυτό που πιστεύει.
Πώς μπήκε το θέατρο στη ζωή σου;
Προέκυψε από μια αναζήτηση. Έψαχνα να βρω ένα τρόπο να υπάρχω και να εκφράζομαι. Κάπως ήρθε στο δρόμο μου αυτή η περιπέτεια και είπα να το δοκιμάσω. Τελικά βγήκε σε καλό.
Τι σημαίνει για σένα ηθοποιός;
Ηθοποιός για μένα είναι ένας άνθρωπος που κάνει μια συνεχή έρευνα γύρω από την ύπαρξη του. Όσο πιο κοντά έρχεσαι με το υλικό σου τόσο πιο εύκολο σου είναι να απομακρυνθείς από αυτό και να γίνεις ένα κανάλι τόσο ανοιχτό που να επιτρέπει στις ιστορίες, τα συναισθήματα και τις ψυχικές διαδρομές να κινούνται για να φτάνουν και σε άλλους.
Ποιος είναι ο απολογισμός σου από τη μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία των Άγριων Μελισσών;
Οι "Άγριες μέλισσες" με έκαναν καλύτερο άνθρωπο και καλύτερο επαγγελματία. Μου έμαθαν τόνους πραγμάτων και είναι ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο στη ζωή μου. Είμαι ευγνώμων και νιώθω ότι όλη αυτή η αναγνωρισιμότητα, αν της φερθώ όπως της αξίζει, θα μου επιτρέψει να απευθύνομαι σε περισσότερο κόσμο. Αυτό μου δημιουργεί συγκίνηση.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;
Τον Οκτώβριο θα κάνουμε πρεμιέρα με το "Dogville" του Λαρς Φον Τρίερ σε σκηνοθεσία Λίλλυς Μελεμέ και έναν υπέροχο θίασο -Στέλιος Μάινας, Θοδωρής Κατσαφάδος, Νικολέτα Βλαβιανού, Βαγγέλης Αλεξανδρής, Ανδρέας Νάτσιος, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Πάρης Λεόντιος, Νίνα Έππα- που στάζει αγάπη και μέλι. Απαραίτητη προϋπόθεση, για να διαμορφωθεί αυτή η παράσταση που μελετάει τα πιο σκοτεινά και απόκρυφα υλικά της ανθρώπινης φύσης. Από κάποιες πρώτες κουβέντες και εξερεύνηση που έχει ξεκινήσει, δηλώνω γοητευμένη και ανυπομονώ να μπούμε σε αυτή την περιπέτεια.
Στην "Αντιγόνη" πρωταγωνιστούν οι Βασίλης Μπισμπίκης (Κρέων), Ιεροκλής Μιχαηλίδης (Κορυφαίος του Χορού), Γιώργος Παπαγεωργίου (Άγγελος), Δανάη Μιχαλάκη (Ισμήνη), Χρήστος Σαπουντζής (Τειρεσίας), Κώστας Κορωναίος (Φύλακας), Στρατής Χατζησταματίου (Αίμων), Μαρίνα Αργυρίδου (Ευριδίκη), Έντγκεν Λάμε, Γιάννης Μαστρογιάννης, Περικλής Σιούντας (Χορός).
Περισσότερες πληροφορίες
Αντιγόνη
Η ανάγνωση του καταξιωμένου σκηνοθέτη πάνω στη δημοφιλέστερη τραγωδία του αρχαίου δράματος εστιάζει στο αίσθημα της χαράς ως βάση της ανθρώπινης ύπαρξης.