Αντιγόνη

2,5

Ο Λιθουανός σκηνοθέτης δίνει την προσωπική ερμηνεία του στο πιο δημοφιλές από τα αρχαία δραματικά κείμενα, διαβάζοντάς το μέσα από ένα λαϊκότροπο πρίσμα, που όμως αδικεί τη δυναμική και το ήθος του πρωτότυπου κειμένου.

Αντιγόνη Θωμάς Δασκαλάκης©

Μέσα στην ευρεία γκάμα όπου κινούνται οι σύγχρονες αποδόσεις των αρχαίων τραγωδιών, από τις κλασικιστικές μέχρι τις πλέον ρηξικέλευθες, αυτή του Τσέζαρις Γκραουζίνις στέκεται κάπου στη μέση: ο Λιθουανός σκηνοθέτης δίνει την προσωπική ερμηνεία του στο πιο δημοφιλές από τα αρχαία δραματικά κείμενα, χρησιμοποιώντας σκηνικούς κώδικες απολύτως οικείους στους σύγχρονους Έλληνες. Διαβάζει την "Αντιγόνη" ως ένα έργο που φέρει στον πυρήνα του όχι τόσο μια πολλαπλή σύγκρουση (εξουσίας - πολίτη, γραπτών - άγραφων νόμων, άνδρα - γυναίκας) όσο την ταυτότητα μιας λαϊκής κοινωνίας που καλείται να διδαχθεί από αυτήν τη σύγκρουση. Η δράση της παράστασης τοποθετείται σε ατμόσφαιρα γιορτής, που αρχικά αφορά τη σωτηρία της Θήβας και στο φινάλε παίρνει τη μορφή ενός προσκλητήριου νεκρών και ζωντανών που συντρώγουν στο ίδιο τραπέζι, με τον άλλοτε κραταιό Κρέοντα να απομένει μόνος – μια έρημη φιγούρα απέναντι σε μια δεμένη κοινότητα ανθρώπων.


Η "γείωση" των δραματικών προσώπων της τραγωδίας στα ανθρώπινα μέτρα δεν είναι απορριπτέα – εξάλλου η θεώρησή τους ως υψηλών μορφών χωρίς ψυχολογικά χαρακτηριστικά, που διείπε τις κλασικιστικές αναγνώσεις, έχει πάψει να θεωρείται ως (η μόνη) δόκιμη λύση. Πλην των καλών προθέσεων όμως, ο Γκραουζίνις καταλήγει να κατεβάσει το ήθος της σοφόκλειας τραγωδίας στο επίπεδο μιας βεντέτας που συζητιέται στο καφενείο του χωριού. Αυτή είναι η αίσθηση που κυριαρχεί στην παράσταση, υπαγορεύοντας ερμηνείες και σκηνικές λύσεις, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τα όποια καλά στοιχεία που έχει να προτείνει. Οι ήρωες είναι μέλη αυτής της μικροκοινωνίας κι έτσι η σύγκρουση Κρέοντα και Αντιγόνης μοιάζει να συμβαίνει μεταξύ μιας ανυπότακτης μαθητριούλας και του αυστηρού γυμνασιάρχη της, ο Τειρεσίας που μιλάει τη γλώσσα της αλήθειας παρουσιάζεται σαν τον "τρελό του χωριού", ενώ ο Χορός είναι οι κάτοικοι που σχολιάζουν τα δρώμενα: η κίνησή τους πάνω σε μοτίβα του ζεϊμπέκικου μπορεί να φέρει μια αίσθηση συλλογικού θρήνου, όμως η απόφαση να μοιραστούν τα περισσότερα χορικά σε έναν ερμηνευτή και σε πεζό λόγο υποβίβασε μερικούς υπέροχους στίχους σε κουβέντες καφενείου. 

Αντιγόνη
© Thomas Daskalakis


Με αυτό το σκηνοθετικό δεδομένο, μικρή είναι η ευθύνη των ηθοποιών: ο Βασίλης Μπισμπίκης (Κρέων) κινήθηκε με άνεση στο ρόλο του λαϊκού και "νταή" ηγέτη, έχοντας τις καλύτερες στιγμές από τη στιγμή της κατάρρευσης και ύστερα, συμβάλλοντας στο συγκινησιακό φινάλε, η Έλλη Τρίγγου έμεινε αβοήθητη στο ρόλο της Αντιγόνης (και ακόμη περισσότερο η Δανάη Μιχαλάκη - Ισμήνη), ο Χρήστος Σαπουντζής (Τειρεσίας) διασώθηκε λόγω εμπειρίας, ο Στρατής Χατζησταματίου (Αίμων) έκανε ένα πολλά υποσχόμενο θεατρικό ντεμπούτο, ενώ ο Γιώργος Παπαγεωργίου (Άγγελος) και ο Κώστας Κορωναίος (Φρουρός) αδικήθηκαν από τη σκηνοθετική επιμονή στην ανάδειξη δύο αφελών λαϊκών χαρακτήρων. Σκηνικά (Κέννυ Μακλέλλαν) και φωτισμοί (Αλέκος Γιάνναρος) συνέβαλαν στη δημιουργία ενός γοητευτικού σκηνικού σύμπαντος και σε στιγμές έδωσαν καλοδεχούμενες, μη ρεαλιστικές ανάσες στην παράσταση.


Η παράσταση παρουσιάστηκε στις 5-6 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Θα ακολουθήσει περιοδεία τον Σεπτέμβριο στα ανοιχτά θέατρα των δήμων της Αττικής.

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η ανάγνωση του καταξιωμένου σκηνοθέτη πάνω στη δημοφιλέστερη τραγωδία του αρχαίου δράματος εστιάζει στο αίσθημα της χαράς ως βάση της ανθρώπινης ύπαρξης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber