Με μια συλλογή από επτά εντυπωσιακά ξενοδοχεία σε Μύκονο και Σαντορίνη να συνθέτουν τη βεντάλια premium φιλοξενίας του, ο όμιλος Katikies δεν περιορίζει την πρόταση διαμονής του στην πολυτελή εμπειρία που προσφέρουν τα προσεκτικά σχεδιασμένα καταλύματά του, αλλά την εμπλουτίζει σταθερά μέσα από εστιατορικές επενδύσεις που προσφέρουν στον επισκέπτη τη γεύση των Κυκλάδων στην πιο ραφιναρισμένη της μορφή. Κατακτώντας μάλιστα σταθερή παρουσία στα βραβεία των Χρυσών Σκούφων, μέσα από τις διάφορες ανά τα έτη εκφράσεις τους, οι γαστρονομικές εμπειρίες που προσφέρουν εκ τις γεννέσεώς τους οι Katikies έχουν εδραιωθεί ως πρεσβευτές της ελληνικής γεύσης για το διεθνές jet set που προσελκύουν τα ξενοδοχεία του ομίλου, με τον τίτλο να ενδυναμώνεται ακόμη περισσότερο τα τελευταία χρόνια, χάρη στη συνεργασία με τον επιδραστικότερο εν ενεργεία σεφ της Ελλάδας, Έκτορα Μποτρίνι.
Η συνεργασία αυτή, που οδήγησε στη δημιουργία μοναδικών εστιατορικών προτάσεων όπως τα "Botrini’s Santorini" και "Botrini’s Mykonos", η φετινή αναβίωση του θρυλικού "Κουκούμαβλου" του Νίκου Πουλιάση, αλλά και η συνέχιση της τεράστιας κληρονομιάς του πρωτοπόρου Γιώργου Χατζηγιαννάκη με τη "Σελήνη", ήταν μερικές μονάχα από τις πιο λαμπερές ψηφίδες ενός γενικότερου, και πολύ πιο ευρύ στρατηγικού σχεδιασμού των Katikies. Μια τεράστια επένδυση προς την κατεύθυνση της περαιτέρω εδραίωσης των Κυκλάδων ως παγκόσμιο γαστρονομικό προορισμό, αλλά και ένα grand plan που, για τον Γενικό Διευθυντή του ομίλου, Βασίλη Κουμπή, αποτελεί έκφραση μιας αυτονόητης ευθύνης των Katikies, για τη διαφύλαξη της κυκλαδίτικης αυθεντικότητας - αυθεντικότητα που μπλέκει παραδόσεις, έθιμα, ιστορίες και ανθρώπους, όλα τους σε μια μπουκιά: τη γεύση του τόπου. Στο πλαίσιο του αφιερώματός μας στη γαστρονομία του Νότιου Αιγαίου μιλήσαμε μαζί του σχετικά.
O όμιλος Katikies έχει τελευταία επενδύσει ποικιλοτρόπως στην ανάδειξη και διαφύλαξη της γαστρονομικής κληρονομιάς της Σαντορίνης και των Κυκλάδων εν γένει, όχι μόνο μέσω των εστιατορίων σας, αλλά και μέσα από τη δράση Vedema Initiative. Γιατί αισθανθήκατε την ανάγκη για κάτι τέτοιο, και ποιοι οι κύριοι άξονες και στόχοι της πρωτοβουλίας αυτής;
O όμιλος Katikies ανέκαθεν αποτελούσε θεματοφύλακα της Κυκλαδίτικης παράδοσης και αυθεντικότητας. Με οδηγό το αίσθημα ευθύνης αποφασίσουμε έμπρακτα να διαφυλάξουμε και να προστατέψουμε την παράδοση του τόπου μέσα από τα εστιατόρια, τις ιστορίες και τους ανθρώπους. Μέσα από το Vedema Initiative θέλουμε να εντοπίσουμε, να τεκμηριώσουμε και να γιορτάσουμε τις βασικές ιστορίες οίνου και γεύσης που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας της Σαντορίνης, διασφαλίζοντας την διαφύλαξη και διάδοση τους τόσο εντός όσο και εκτός των ελληνικών συνόρων. Το Vedema Initiative αποτελεί την κορύφωση των συνεχών προσπαθειών μας τα τελευταία πέντε χρόνια για τη διαφύλαξη και την ενίσχυση της γαστρονομικής ιστορίας και της οινολογικής κληρονομιάς της Σαντορίνης. Αυτή η πρωτοβουλία περιλαμβάνει μια σειρά από δράσεις, όπως το Selene Diaries, ένα ολοκληρωμένο διαδικτυακό κόμβο για γαστρονομικές ιστορίες, τη δημιουργία του Advisory Board, τη δημοσίευση της έκδοσης The Volcanic Palette Book και την κυκλοφορία της σειράς podcast Volcanic Voices.
Η κυρίαρχη άποψη της εποχής είναι ότι η κορυφαία γαστρονομική εμπειρία, σαν κι αυτή που προσφέρουν τα εστιατόρια του ομίλου Katikies και η οποία είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα και απαιτητική, μπορεί πλέον να επιβιώσει και να ανθίσει μόνο εντός ενός premium ξενοδοχειακού περιβάλλοντος "προστασίας". Ποια η θέση σας σε αυτό και πώς διαβλέπετε να σχηματίζεται η γενικότερη γαστρονομική εικόνα της Σαντορίνης και της Μυκόνου στα επόμενα χρόνια;
Οι γαστρονομικές εμπειρίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την επιλογή των προορισμών του premium σύγχρονου ταξιδευτή
Το να βλέπουμε τα ξενοδοχεία ως "κοιτίδες προστασίας" της υψηλής γαστρονομίας μόνο θετικούς συνειρμούς ξυπνά, άλλωστε αυτό είναι κάτι που βλέπουμε συχνά να συμβαίνει και στο εξωτερικό. Σίγουρα η διατήρηση ενός υψηλών προδιαγραφών εστιατορίου μέσα σε ένα boutique luxury ξενοδοχείο 5 αστέρων είναι πιο απλή υπόθεση - δεν θα έλεγα "εύκολη" - από ένα αυτόνομο fine dining εστιατόριο, αφού οι πελάτες των συγκεκριμένων ξενοδοχείων είναι και οι βασικοί επισκέπτες αυτών των εστιατορίων. Ταυτόχρονα, η λειτουργία του εστιατορίου μέσα σε ένα ξενοδοχειακό περιβάλλον εγγυάται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό το privacy και διασφαλίζει τις ιδανικές συνθήκες για ένα υψηλού επιπέδου lunch ή dinner. Εμείς είμαστε ένας καθαρά ξενοδοχειακός όμιλος που αγαπά την υψηλή γαστρονομία, και το μεγάλο ομολογουμένως κόστος που απαιτείται για γαστρονομικές επενδύσεις του επιπέδου που κάνουμε εμείς, σίγουρα "ανταμείβεται" από την υποστήριξη του κοινού και την αναγνώριση των εστιατορίων και των ξενοδοχείων μας από παγκοσμίου κύρους θεσμούς, όπως η βράβευση του "Katikies Santorini" ως το καλύτερο ξενοδοχείο στην Ελλάδα από τα Travel + Leisure Best Hotel Awards 2023. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν και δεν θα συνεχίσουν υπάρχουν και εξαιρετικά stand alone εστιατόρια στα νησιά μας.
Τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε σε Σαντορίνη και Μύκονο μια επέλαση ξένων chefs και διεθνών brands στο εστιατορικό τερέν, ενώ εμφατική είναι και η είσοδος αθηναϊκών εστιατορικών τίτλων και συνηθειών απ’ άκρη σ’ άκρη των Κυκλάδων. Είναι αυτά δύο trends που σας ανησυχούν ως προς το πώς ενδέχεται να αλλοιώσουν το γαστρονομικό ιδίωμα των νησιών;
Η γαστρονομία είναι ένας ζωντανός οργανισμός, μία "οντότητα" που ζυμώνεται, συνδιαλλάσσεται και εξελίσσεται εν τω χρόνω. Μπορεί εμείς ως Όμιλος να επιλέγουμε να υπηρετούμε αμιγώς την ελληνική γαστρονομία, με έμφαση στην τοπική ιστορία των νησιών πάντα υπό δημιουργικό πρίσμα φυσικά, όπως με την αναβίωση της "Σελήνης" και του "Κουκούμαβλου", καθώς φυσικά και με τα openings των "Botrini’s Santorini" και "Botrini’s Mykonos", αυτό όμως δεν σημαίνει πως βλέπουμε αρνητικά την "επέλαση", όπως την χαρακτηρίζετε, των διεθνώς διάσημων gastro brands στα νησιά μας. Καταρχάς είναι καλό οι επισκέπτες των νησιών μας να έχουν επιλογές, αλλά και να βρίσκουν brands που αγαπούν και επισκέπτονται και σε άλλες χώρες και στη χώρα τους - αυτό θεωρώ τους παρέχει μία αίσθηση ασφάλειας και οικειότητας. Επίσης αν αυτά τα brands προσαρμόζονται αισθητικά στο περιβάλλον του νησιού που τα φιλοξενεί και επιλέγουν να εντάσσουν στα μενού τους και κάποια πιάτα με τοπικές πρώτες ύλες ή και τροποποιημένες τοπικές συνταγές, τότε μπορούν όχι μόνο να μην αλλοιώσουν αλλά και να αναδείξουν το τοπικό γαστρονομικό ιδίωμα των νησιών μας. Η πολυφωνία δεν μας ανησύχησε ποτέ για να σας είμαι ειλικρινής.
Ο όμιλος Katikies κινείται εκ της γενέσεως στο πεδίο του premium τουριστικού προϊόντος. Πόσο σημαντική παράμετρος είναι η γαστρονομία για αυτή τη μερίδα ταξιδιωτών, ως προς την επιλογή προορισμού, και υπάρχουν άλλα ελληνικά νησιά που διαβλέπετε να έχουν δυναμική προσέλκυσης γαστροταξιδιωτών τέτοιου επιπέδου στο κοντινό μέλλον;
Οι γαστρονομικές εμπειρίες είναι κατά την άποψή μας άρρηκτα συνδεδεμένες με την επιλογή των προορισμών του premium σύγχρονου ταξιδευτή. Οι επισκέπτες που επιλέγουν τα ξενοδοχεία μας εκτιμούν ιδιαίτερα το γαστρονομικό και οινικό προϊόν που τους προσφέρουμε και αυτό είναι κάτι που μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους. Άλλωστε ανέκαθεν οι επισκέπτες αυτού του level αναζητούσαν να ζήσουν έντονες εμπειρίες γεμάτες με την ιστορία του τόπου που επισκέπτονται, και η γαστρονομία και το κρασί είναι ένας πολύ εκφραστικός τρόπος για να τους το παρέχουμε. Μέσα από τις δράσεις μας όπως γαστρονομικά και οινικά event με κορύφωση την Selene Vedema που αναβιώσαμε και σκοπεύουμε να πραγματοποιούμε κάθε χρόνο, προσπαθούμε να δώσουμε περισσότερους λόγους και αφορμές στους ταξιδιώτες να επισκεφθούν την Σαντορίνη πέρα από την μαγική ομορφιά του νησιού που δίκαια πρωταγωνιστεί τόσα χρόνια. Όμως δεν είναι μόνο η Σαντορίνη που μπορεί να προσφέρει μαγικές γαστρονομικές εμπειρίες, αφού τα περισσότερα ελληνικά νησιά έχουν γαστρονομική κουλτούρα και διάσημα τοπικά προϊόντα, ενώ πολλά διαθέτουν εστιατόρια-σταθμούς που λειτουργούν ως "πρεσβευτές" των τοπικών αυτών προϊόντων και συνταγών. Με την κατάλληλη προώθηση και φυσικά την ενημέρωση του κοινού, όλα τα νησιά μας είναι εν δυνάμει "πόλοι έλξης" των γαστροταξιδιωτών του σήμερα.