Ελληνική αγορά streaming: η παρούσα εικόνα

Ποιά είναι σήμερα τα μερίδια αγοράς των Δικτυακών υπηρεσιών ψυχαγωγίας που λειτουργούν επίσημα στην χώρα μας;

Με την είσοδο του Disney Plus στην ελληνική αγορά η διαδικασία της διάθεσης όλων των μεγάλων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας πρακτικά ολοκληρώθηκε - λείπει μόνο το Paramount Plus που θα ξεκινήσει μέσα στο 2024 - οπότε έχει πλέον ενδιαφέρον να παρακολουθούμε τακτικά πώς εξελίσσεται ο κλάδος αυτός. Αν και δεν δημοσιεύονται αναλυτικά στοιχεία συνδρομητικών βάσεων ή μεριδίων αγοράς για την Ελλάδα από καμία υπηρεσία streaming που προσφέρει το περιεχόμενό της εδώ, έχουμε μία εικόνα του πώς αυτά διαμορφώνονται στην χώρα μας από - ανεπίσημα μα σαφώς ενδεικτικά - στατιστικά στοιχεία που μάς παραχώρησε η JustWatch για το πρώτο τρίμηνο του 2024.

H Δικτυακή υπηρεσία JustWatch συγκεντρώνει όλες τις ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που προσφέρονται από όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες σε μία χώρα, παραθέτει όλες τις σχετικές πληροφορίες και τις ταξινομεί με τρόπο που βοηθά τον επισκέπτη ν' ανακαλύψει περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει να παρακολουθήσει. Η δημιουργία προφίλ στην υπηρεσία είναι δωρεάν και δίνει στον επισκέπτη την δυνατότητα να έχει διαθέσιμη online watchlist που ενημερώνεται γρήγορα και εύκολα. Ο επισκέπτης λαμβάνει επίσης προτάσεις για ταινίες ή σειρές που ενδέχεται να τον ενδιαφέρουν βάσει αυτών για τις οποίες ο ίδιος αναζητά πληροφορίες, παρακολουθεί ή αποθηκεύει στην watchlist του ή/και βάσει αυτών για τις οποίες δείχνουν ενδιαφέρον άλλοι χρήστες με παρόμοιο προφίλ από την χώρα του.

Με βάση τα στοιχεία της JustWatch, τα μερίδια αγοράς των δημοφιλέστερων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας έως το τέλος Μαρτίου διαμορφώνονται όπως στο παραπάνω γράφημα. Το Netflix, που κατείχε μερίδιο αγοράς της τάξης του 37% στο τέλος του 2023, παραμένει στην πρώτη θέση με ελάχιστα αυξημένο ποσοστό (38%). Το Amazon Prime Video βρίσκεται στην δεύτερη θέση με το υπάρχον του ποσοστό (35%), ενώ σταθερό παρέμεινε και το Apple TV Plus στο δικό του ποσοστό (6%). Σταθερό παρέμεινε συνολικά στους τελευταίους δώδεκα μήνες το MUBI (που βρίσκεται στο 4%), ενώ άλλες μικρότερες υπηρεσίες μοιράζονται το 3% συνολικά.

Το στοιχείο που θα έπρεπε να προβληματίζει την Disney όσον αφορά στην κατάταξη αυτών των Δικτυακών υπηρεσιών στην ελληνική αγορά εντοπίζεται, βεβαίως, και πάλι στο Disney Plus: από τον Δεκέμβριο του 2022 μέχρι σήμερα η πελατειακή βάση του έχει σταθεροποιηθεί σε ποσοστό γύρω στο 13%-15% (κέρδισε μόνο μία ποσοστιαία μονάδα σε έναν ολόκληρο χρόνο ουσιαστικά) και δεν χαρακτηρίζεται από τάσεις σημαντικής αύξησης. Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024, μάλιστα, μειώθηκε και κατά μία ποσοστιαία μονάδα, επιστρέφοντας στο 14%. Η υπηρεσία αξίζει μεν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα, όμως αυτό δείχνει να είναι... εξόχως φιλόδοξος στόχος αυτήν την στιγμή. Για να ξεπεράσει το Amazon Prime Video, που βρίσκεται στην δεύτερη θέση με μεγάλη διαφορά από αυτό, το Disney Plus θα πρέπει να αποσπάσει σημαντικό κοινό και από τις δύο δημοφιλέστερες υπηρεσίες - κάτι καθόλου, μα καθόλου εύκολο.

Αυτή η "ακολουθία" βέβαια ισχύει σήμερα και παγκοσμίως: το Netflix παραμένει πρώτο, το Amazon Prime Video δεύτερο - βοηθά και το γεγονός ότι προσφέρεται ως δωρεάν παροχή στους αμέτρητους συνδρομητές της εκπτωτικής υπηρεσίας Amazon Prime - το Disney Plus τρίτο κι οι υπόλοιποι σε... απόσταση ασφαλείας. Αν λοιπόν την υπηρεσία της Disney βοηθήσει στην Ελλάδα ένα επίπεδο συνδρομής με διαφημίσεις - που θα ήταν σαφώς περισσότερο προσιτό, μα δεν έχει ακόμη γίνει διαθέσιμο στην χώρα μας - και το περιεχόμενο που η εταιρεία υπόσχεται για το μέλλον, τότε μία ισορροπία ανάμεσα στις τρεις δημοφιλέστερες υπηρεσίες (με ποσοστό π.χ. γύρω στο 25%-27% για κάθε μία) ίσως δεν αποκλείεται. Για να δούμε λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ