Ελληνική αγορά streaming: η παρούσα εικόνα

Ποιά είναι σήμερα τα μερίδια αγοράς των Δικτυακών υπηρεσιών ψυχαγωγίας που λειτουργούν επίσημα στην χώρα μας;

Μπορεί να... χρειάστηκε τον χρόνο της αλλά, με την είσοδο και του Disney Plus στην ελληνική αγορά, η διαδικασία της διάθεσης όλων των μεγάλων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας έχει πρακτικά ολοκληρωθεί (λείπει μόνο το μικρότερου βεληνεκούς Paramount Plus το οποίο θα γίνει διαθέσιμο και στην χώρα μας μέσα στο 2024). Αν και δεν δημοσιεύονται αναλυτικά στοιχεία συνδρομητικών βάσεων ή μεριδίων αγοράς για την Ελλάδα από καμία υπηρεσία streaming που προσφέρει το περιεχόμενό της εδώ, έχουμε μία εικόνα του πώς έχει διαμορφωθεί η αγορά αυτή στην χώρα μας από - ανεπίσημα, μα σαφώς ενδεικτικά - στατιστικά στοιχεία που μάς παραχώρησε η JustWatch για το σύνολο του 2023.

H Δικτυακή υπηρεσία JustWatch συγκεντρώνει όλες τις ταινίες και τηλεοπτικές σειρές που προσφέρονται από όλες τις Δικτυακές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες σε μία χώρα, παραθέτει όλες τις σχετικές πληροφορίες και τις ταξινομεί με τρόπο που βοηθά τον επισκέπτη ν' ανακαλύψει περιεχόμενο που τον ενδιαφέρει να παρακολουθήσει. Η δημιουργία προφίλ στην υπηρεσία είναι δωρεάν και δίνει στον επισκέπτη την δυνατότητα να έχει διαθέσιμη online watchlist που ενημερώνεται γρήγορα και εύκολα. Ο επισκέπτης λαμβάνει επίσης προτάσεις για ταινίες ή σειρές που ενδέχεται να τον ενδιαφέρουν βάσει αυτών για τις οποίες ο ίδιος αναζητά πληροφορίες, παρακολουθεί ή αποθηκεύει στην watchlist του ή/και βάσει αυτών για τις οποίες δείχνουν ενδιαφέρον άλλοι χρήστες με παρόμοιο προφίλ από την χώρα του.

Με βάση τα στοιχεία της JustWatch, τα μερίδια αγοράς των δημοφιλέστερων υπηρεσιών ψυχαγωγίας μέσω streaming στην χώρα μας έως το τέλος της περασμένης χρονιάς διαμορφώνονται όπως στο παραπάνω γράφημα. Το Netflix, που κατείχε μερίδιο αγοράς της τάξης του 36% στο τέλος του 2022, το 2023 παρέμεινε στην πρώτη θέση με ελάχιστα αυξημένο ποσοστό (37%). Το Amazon Prime Video βρίσκεται στην δεύτερη θέση σημειώνοντας κι αυτό ελάχιστη αύξηση σε σχέση με το ποσοστό που είχε παλιότερα (35%), ενώ σταθερό παρέμεινε και το Apple TV Plus στο δικό του ποσοστό (6%). Σταθερό παρέμεινε συνολικά στους τελευταίους δώδεκα μήνες το MUBI (που βρίσκεται στο 4%), ενώ άλλες μικρότερες υπηρεσίες μοιράζονται το 4% συνολικά, μειωμένο κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2022.

Το στοιχείο που θα έπρεπε να προβληματίζει την Disney όσον αφορά στην κατάταξη αυτών των Δικτυακών υπηρεσιών στην ελληνική αγορά εντοπίζεται, βεβαίως, και πάλι στο Disney Plus: από τον Δεκέμβριο του 2022 μέχρι σήμερα η πελατειακή βάση του έχει σταθεροποιηθεί σε ποσοστό γύρω στο 13%-15% (κέρδισε μόνο μία ποσοστιαία μονάδα σε έναν ολόκληρο χρόνο ουσιαστικά) και δεν χαρακτηρίζεται από τάσεις σημαντικής αύξησης. Το αν η υπηρεσία αξίζει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς ή όχι στην Ελλάδα δεν είναι θέμα υπό συζήτηση, όμως η δεύτερη θέση δείχνει να είναι... εξόχως φιλόδοξος στόχος αν κερδίζει μόνο 1-2 ποσοστιαίες μονάδες κάθε χρόνο. Για να ξεπεράσει το Amazon Prime Video, που βρίσκεται στην δεύτερη θέση με μεγάλη διαφορά από αυτό, το Disney Plus θα πρέπει να αποσπάσει αρκετό κοινό και από τις δύο δημοφιλέστερες υπηρεσίες - κάτι καθόλου, μα καθόλου εύκολο.

Αυτή η "ακολουθία" βέβαια ισχύει σήμερα και παγκοσμίως: το Netflix παραμένει πρώτο, το Amazon Prime Video δεύτερο (βοηθά φυσικά το γεγονός ότι προσφέρεται ως δωρεάν παροχή στους αμέτρητους συνδρομητές της εκπτωτικής υπηρεσίας Amazon Prime), το Disney Plus τρίτο κι οι υπόλοιποι σε... απόσταση ασφαλείας. Αν λοιπόν την υπηρεσία της Disney βοηθήσει στην Ελλάδα ένα επίπεδο συνδρομής με διαφημίσεις - που θα ήταν σαφώς περισσότερο προσιτό, μα δεν έχει ακόμη γίνει διαθέσιμο στην χώρα μας - και το περιεχόμενο που η εταιρεία υπόσχεται για το μέλλον, τότε μία ισορροπία ανάμεσα στις τρεις δημοφιλέστερες υπηρεσίες (με ποσοστό π.χ. γύρω στο 25%-27% για κάθε μία) ίσως δεν αποκλείεται μελλοντικά. Για να δούμε λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ