Έτσι πάνε αυτά. Μετά από χρόνια... "εκπαίδευσης" από τις εταιρείες του home cinema για τις αρετές της διάταξης με 5 ηχεία ολόγυρα στο θεατή κι ένα subwoofer για τα ηχητικά εφέ των χαμηλών συχνοτήτων - και ενώ είμασταν ΟΚ με αυτά για ήχο ποιότητας Dolby Digital και DTS - ήλθε το Blu-ray. Το 5.1 έγινε 7.1 ή 7.2 με τα extra κανάλια του και... να οι πειρασμοί για νέο ενισχυτή κι επιπλέον ηχεία (ποιός το ακούει το έτερον ήμισυ). Τον περάσαμε κι αυτόν τον σκόπελο. Πριν από λίγο καιρό, όμως, η Audyssey - μια εταιρεία ειδικευμένη στον κινηματογραφικό ήχο που σεβόμαστε όσο ελάχιστες άλλες - βάλθηκε να μας πείσει ότι... λάθος τα έχουμε "σπείρει" τα ηχεία μας στο χώρο. Λάθος νομίζαμε ότι ο "γύρω-γύρω" ήχος είναι πραγματικά κινηματογραφικός. Εν πολλοίς, λάθος ακούμε τόσα χρόνια. Και... ποιός το ακούει το έτερον ήμισυ. Πάλι!
Πάντως, για να ακριβολογούμε - και να μην... καταστροφολογούμε - η Audyssey δεν χαρακτήρισε ως "άχρηστα" τα setup 5.1 ή 7.1 που έχουμε "χτίσει" στο σαλόνι μας. Κάθε άλλο. Προς τα τέλη της άνοιξης, όμως, ανακοίνωσε μία νέα τεχνολογία με το όνομα DSX, μέσω της οποίας θεωρεί ότι μπορεί να προσφέρει ήχο αποτελεσματικότερο, πειστικότερο, πλησιέστερο στον κινηματογραφικό από ποτέ άλλοτε. Και όταν η Audyssey κάνει ανακοινώσεις, η αγορά ακούει. Το DSX δεν έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τα μέσα ενημέρωσης μέχρι στιγμής, όμως οι πρώτοι ενισχυτές που υποστηρίζουν το νέο πρότυπο έχουν εδώ και κάποιες ημέρες αρχίσει να διατίθενται στην Ελλάδα - χρήσιμες λοιπόν μερικές γενικές πληροφορίες γι' αυτό, πριν... "ξεσπάσει η καταιγίδα" του marketing για το θέμα.
Τί ακριβώς είναι το DSX; Ένας διαφορετικός τρόπος να κατανείμει κανείς στο χώρο τον ήχο από ταινίες DVD και Blu-ray. Η Audyssey κάνει συνεχώς έρευνες σχετικά με το πώς το ανθρώπινο αυτί συλλαμβάνει τον ήχο του περιβάλλοντος, πώς ο εγκέφαλος τον ερμηνεύει και πώς δημιουργείται η περίφημη εντύπωση ότι ο ήχος όχι μόνο "κινείται" γύρω από τον ακροατή, αλλά τον "αγκαλιάζει" από κάθε πλευρά. Η αμερικανική εταιρεία βάσει των ερευνών της τα τελευταία χρόνια, λοιπόν, έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα πίσω κανάλια σε μια διάταξη 5.1 εν τέλει δεν συμμετέχουν και τόσο στη δημιουργία της ψευδαίσθησης που τοποθετεί τον θεατή στο κέντρο μιας ηχητικής "σφαίρας". Αντιθέτως, πολύ περισσότερο συμμετέχουν κανάλια που βρίσκονται μπροστά/πλάγια και μπροστά/πάνω από τον θεατή, σε συγκεκριμένες γωνίες και ύψη.