Audyssey DSX: Άκου ψηλά!

Νέα κανάλια πλάτους και ύψους - πώς και γιατί;

Σύμφωνα με τις δοκιμές της Audyssey, ο ηχητικός θόλος που δημιουργείται όταν τοποθετηθούν επιπλέον ηχεία στις 60 μοίρες δεξιά και αριστερά από το κέντρο του οπτικού πεδίου του θεατή (πέρα από τα δύο βασικά και το κεντρικό εννοείται), προσφέρει στο ανθρώπινο αυτί περισσότερη ηχητική πληροφορία, επειδή αυτό μπορεί να διαχωρίσει ευκολότερα κανάλια που βρίσκονται μπροστά του. Αυτά τα ηχεία στις 60 μοίρες δεξιά και αριστερά - τα οποία η Audyssey αποκαλεί "ηχεία πλάτους" - τοποθετούνται στο ίδιο ύψος με τα δύο βασικά, τα οποία προτείνεται να μετακινηθούν στις 30 μοίρες από το κέντρο του οπτικού πεδίου του θεατή. Υπενθυμίζουμε ότι το παραδοσιακό σημείο τοποθέτησης των δύο βασικών ηχείων βρίσκεται στις 22-25 μοίρες.

Η Audyssey, ωστόσο, για ακόμη πιο πειστικά αποτελέσματα, συστήνει την τοποθέτηση και δύο ακόμη ηχείων, τα οποία αποκαλεί "ηχεία ύψους": αυτά τοποθετούνται στις 45 μοίρες από το κέντρο του οπτικού πεδίου του θεατή, αλλά υψηλότερα, σε σημείο τέτοιο ώστε να "κοιτούν" το θεατή επίσης με κλίση 45 μοιρών. Αντίστοιχη πρόταση για ηχεία ύψους είχε κάνει πριν από καιρό και η πασίγνωστη Dolby με το πρότυπο ProLogic IIz, το οποίο από λίγους ενισχυτές έχει μέχρι στιγμής υποστηριχθεί. Σε κάθε περίπτωση, η πρόταση της Audyssey είναι συγκεκριμένη όσον αφορά στις θέσεις και τις γωνίες τοποθέτησης, ενώ η ίδια η εταιρεία έχει αναπτύξει τους αλγόριθμους επεξεργασίας που χρειάζονται οι ενισχυτές των κατασκευαστών για να διαχωρίσουν τα κανάλια 5.1 ή/και 7.1 των ταινιών σε DVD/Blu-ray και να εκμεταλλευτούν είτε τα ηχεία πλάτους, είτε τα ηχεία ύψους, είτε και τα δύο ταυτόχρονα.

Πόση πίστη έχει η Audyssey στο DSX; Αρκετή ώστε να υποστηρίζει πως, αν έπρεπε να θυσιάσουν κανάλια για να παραμείνουν σε διάταξη 5.1, οι θεατές και πάλι θα εισέπρατταν καλύτερο ηχητικό αποτέλεσμα αν μετακινούσαν τα δύο πίσω ηχεία μπροστά και τα όριζαν ως πλάτους. Φυσικά, η αμερικανική εταιρεία αναγνωρίζει ότι και τα πίσω ηχεία έχουν ρόλο, γι' αυτό και ουσιαστικά αυτό που προτείνει ως minimum είναι μία διάταξη 7.1 με τα δύο extra κανάλια είτε ύψους είτε πλάτους. Όλο το... "πακετάκι", δε; Τίποτε λιγότερο από... το 11.1 (όλο το υπάρχον 7.1 συν τα νέα τέσσερα κανάλια) ή 11.2 αν χρησιμοποιηθούν δύο subwoofer για μεγάλους χώρους. Με άλλα λόγια: όχι απλώς ποιός το ακούει το έτερον ήμισυ, ποιός... το κρατάει μη φτιάξει βαλίτσα κι εξαφανιστεί!

Το DSX ως πρότυπο επεξεργασίας ήχου αυτή τη στιγμή υποστηρίζεται από μικρό αριθμό ενισχυτών: τον Denon AVR-4310 (που είχαμε την ευκαιρία να δούμε και θα παρουσιάσουμε τις επόμενες μέρες), μερικούς καινούργιους Onkyo (TX-NR1007, TX-NR3007, TX-NR5007) και συγκεκριμένους Integra (που όμως δεν αντιπροσωπεύονται στη χώρα μας). Ίσως να μπορούν να αναβαθμιστούν, μέσω firmware, άλλα υπάρχοντα μοντέλα ενισχυτών ώστε να υποστηρίζουν το DSX, μέχρι όμως οι κατασκευαστές τους να το ανακοινώσουν δεν θα διακινδυνεύαμε πρόβλεψη σχετική. Είναι, με άλλα λόγια, νωρίς για να κρίνουμε αν θα εξελιχθεί η συγκεκριμένη πρόταση - με όσα... επισύρει σε αγορά νέου ενισχυτή και ηχείων - σε αληθινή must αναβάθμιση στα μάτια εκείνων που θέλουν στο σαλόνι τους ήχο όσο το δυνατόν πλησιέστερο στον κινηματογραφικό. Μόλις έχουμε την ευκαιρία να κρίνουμε ένα σύστημα home cinema διαμορφωμένο κατά DSX, καταθέτουμε τις εντυπώσεις μας και το... συζητάμε. Έως τότε...

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ