Μα

3,5

Ο αυτισμός έρχεται στο επίκεντρο μέσα από το ανθρώπινο και βαθιά ποιητικό νέο έργο της Ρηνιώς Κυριαζή, η οποία σκηνοθετεί και την ανάλογης ευαισθησίας παράσταση. | Powered by Uber

ΜΑ Ρηνιώ Κυριαζή Αναστασία Γιαννάκη©

Ο αυτισμός έρχεται στο επίκεντρο μέσα από το ανθρώπινο και βαθιά ποιητικό νέο έργο της Ρηνιώς Κυριαζή, όπου πρωταγωνιστούν τα μέλη μιας οικογένειας: ένα ανδρόγυνο, η κόρη και ο αυτιστικός γιος τους. Στηριγμένη και σε οικεία της βιώματα, η δημιουργός δημιουργεί μία "χειροποίητη" παράσταση, που επιχειρεί με απλά υλικά να "ανοίξει την κουρτίνα" πίσω από την οποία κρύβονται οι αόρατοι συνάνθρωποί μας. Δομεί την πλοκή του έργου γύρω από τέσσερα γεύματα της οικογένειας, το καθένα από τα οποία καθρεφτίζει μία διαφορετική φάση της ζωής της. πρόκειται για ένα ωραίο εύρημα, καθώς η δράση συγκεντρώνεται γύρω από την τραπεζαρία του σπιτιού, ενώ συνολικά το σπίτι λειτουργεί ως φωλιά, που κρατάει την οικογένεια προστατευμένη από τον έξω, εχθρικό κόσμο. Μάλιστα, το τηλέφωνο λειτουργεί ως εισβολή αυτού του έξω κόσμου, της κοινωνίας, του κράτους, του περιβάλλοντος που είναι παράλογο, προσβλητικό, που δεν καταλαβαίνει, ούτε διευκολύνει.

ΜΑ Ρηνιώ Κυριαζή
Αναστασία Γιαννάκη©

Η συγγραφέας εκθέτει την καθημερινότητα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο αυτιστικός Οδυσσέας και η οικογένειά του (και συνεπώς όλοι οι άνθρωποι με αναπηρία και οι οικείοι τους), στηριζόμενη στο ρεαλισμό και τη γραμμική αφήγηση, όμως δεν μένει εκεί: εμπλουτίζει τη δράση με μία ονειρική, ποιητική διάσταση, ανοίγοντάς μας χαραμάδες στο μυαλό του ήρωα και στις "θάλασσες που ταξιδεύει", κι έτσι το έργο κινείται μεταξύ της πραγματικότητας και της φαντασίας, του εδώ και τώρα και μιας άλλης, υπερβατικής διάστασης. Το "Μα", η πρώτη λέξη που αρθρώνει ένα παιδί, είναι ο μόνος τρόπος επικοινωνίας του έφηβου πρωταγωνιστή, όμως η συγγραφέας κατορθώνει να συμπυκνώσει σε αυτή τη συλλαβή ένα σύνολο συναισθημάτων και συναισθηματικών καταστάσεων, παραδίδοντας ένα έργο βαθιάς κατανόησης και τρυφερότητας. 

Μα Ρηνιώ Κυριαζή
Αναστασία Γιαννάκη©

Αντίστοιχα, η παράσταση που σκηνοθετεί η ίδια αναδίδει τα ίδια συναισθήματα. Με λιτά μέσα -μια απλή αποτύπωση της τραπεζαρίας και λίγα νάιλον (σκηνικά-κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα)-, με τη βοήθεια των φωτισμών (Στέβη Κουτσοθανάση) και της ωραίας μουσικής του Νίκου Βελιώτη, ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας οικογένειας, που ισορροπεί μεταξύ σκληρής πραγματικότητας και ονειρικής διαφυγής. Η Δήμητρα Γκλιάτη, ο Γιώργος Φριντζήλας και η Μαρίνα Πανηγυράκη ερμηνεύουν με θέρμη τους γονείς και την αδερφή του Οδυσσέα, τρεις ανθρώπους που οι σχέσεις τους και οι αντοχές τους δοκιμάζονται, αλλά αγαπιούνται βαθιά και ειλικρινά. αδιαμφισβήτητα, όμως, ξεχωρίζει στο ερμηνευτικό σύνολο ο Μιχάλης Κουτσκουδής, χάρη στην καίρια, ευαίσθητη και ουσιαστικά μελετημένη απόδοση του αυτιστικού Οδυσσέα, κυρίως όσον αφορά στη σωματική, μη γλωσσική του έκφραση.

Περισσότερες πληροφορίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.