Ο τρόμος του κροκόδειλου

4

Η Μέγκαν Τάιλερ επιβεβαιώνει τη μεγάλη ιρλανδική συγγραφική παράδοση, παραδίδοντας ένα σπουδαίο έργο για την (πατριαρχική) βία, την αδελφική και τη γυναικεία αλληλεγγύη και ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος μας το συστήνει σε μία εξίσου δυναμική παράσταση με τις συναρπαστικές ερμηνείες της Άννας Καλαϊτζίδου και της Σύρμως Κεκέ. | Powered by Uber

Ο τρόμος του κροκόδειλου ©Patroklos_Skafidas

Μπορεί ένα έργο για την κακοποίηση να τροφοδοτήσει μία (μαύρη έστω) κωμωδία; Μπορεί απαντάει η Ιρλανδή Μέγκαν Τάιλερ με το έργο της που βλέπουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. H Τάιλερ τοποθετεί τη δράση σε ένα χωριό της Βόρειας Ιρλανδίας το 1989, κατά την περίοδο των Ταραχών, αφήνει όμως το πολιτικό στοιχείο στο φόντο της ιστορίας της. Ηρωίδες είναι δύο αδερφές που επανενώνονται ύστερα από πολυετή αποχωρισμό: η Αλάννα, ευσεβής, συγκρατημένη, υπάκουη, ψυχαναγκαστική με την τάξη και την καθαριότητα, που ζει ακόμη στο οικογενειακό σπίτι, και η Φιόνα, που πέρασε κάποια χρόνια στη φυλακή και ύστερα εντάχθηκε στον ΙΡΑ. Η είδηση του θανάτου του τυραννικού πατέρα τους οδηγεί τη Φιόνα πίσω στο οικογενειακό σπίτι ύστερα από έντεκα χρόνια, για ν’ ανακαλύψει τελικά πως αυτός είναι ακόμη ζωντανός, αν και παράλυτος, και συνεχίζει να εξουσιάζει από τον πάνω όροφο τη ζωή της Αλάννας.

Ο τρόμος του κροκόδειλου
©Patroklos_Skafida

Η Τάιλερ, επιβεβαιώνοντας τη μεγάλη συγγραφική παράδοση των Ιρλανδών, έχει παραδώσει ένα σπουδαίο έργο για την (πατριαρχική) βία, την αδελφική και τη γυναικεία αλληλεγγύη, για την ενοχή και την αυτοτιμωρία ως συστατικό της γυναικείας ανατροφής, για την εξέγερση και την ανυπακοή. Ο "Τρόμος του κροκόδειλου" έχει τη γοητεία και το δυναμισμό των ιρλανδικών "ηθογραφιών", καθώς χτίζεται κατ’ αρχήν πάνω σε αυτές τις δύο τόσο διαφορετικές γυναίκες, στο κοινό παρελθόν και τα κοινά τους τραύματα, σε δύο γυναίκες που συγκρούονται, φιλιώνουν και συνωμοτούν σε μια κοινή αποστολή. Αυτές οι δύο ηρωίδες, μαζί με το χιούμορ, την καθημερινή, αβίαστη γλώσσα, το σκηνικό ρυθμό καθηλώνουν το θεατή από τα πρώτα λεπτά. Κι όταν οι δύο τους αποφασίζουν να τιμωρήσουν τον κακοποιητή πατέρα τους, η Τάιλερ δεν διστάζει να "πυρπολήσει" το ρεαλιστικό οικοδόμημα που τόσο έντεχνα δημιούργησε, εισάγοντας το παράλογο, το σπλάτερ, το γκροτέσκο και την παρωδία με την κωμική όσο και βαθιά δραματική δραματουργική λύση του "κροκόδειλου" (που εμπνέει τον τίτλο του έργου). Κι όμως το αποτέλεσμα απογειώνεται και το έργο επιδρά ως μια καθαρτήρια αλληγορία που καταλήγει σε ένα εμπρηστικό φινάλε, όπου οι δύο γυναίκες, σαν άλλες Θέλμα και Λουίζ, επιλέγουν τη λύτρωση μιας "βουτιάς στο κενό".

Ο τρόμος του κροκόδειλου
©Patroklos_Skafida

Πολύ δυνατά είναι τα συναισθήματα που προκαλεί η παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, συγκίνηση, συμμετοχή, πάθος, μεταδίδοντας τόσο άμεσα τη δυναμική του έργου, τη σχέση των δύο αδερφών, τα κρυμένα μυστικά και τους κώδικές τους, τη βία που παραμονεύει. Συναρπαστικές αποδεικνύονται η Άννα Καλαϊτζίδου (Φιόνα) και η Σύρμω Κεκέ (Αλάννα), τόσο στη μεταξύ τους χημεία όσο και στη σύνθεση των ρόλων τους. Η δεύτερη θριαμβεύει στην ερμηνευτική πρόκληση που θέλει την Αλάννα να αφήνει πίσω την ενοχική πλευρά της "καλής κόρης" για να μεταμορφωθεί σε αδίστακτη τιμωρό, αλλά και η Άννα Καλαϊτζίδου κάνει σπουδαία δουλειά στο ρόλο της εξεγερμένης, ντόμπρας και άμεσης Φιόνα. Ικανοποιητικοί οι δύο άνδρες, ο Δημήτρης Γεωργαλάς στο ρόλο του χειριστικού ως το τέλος πατέρα και στο μικρότερο ρόλο του στρατιώτη ο Θοδωρής Λαμπρόπουλος, όμως μένουν στη σκιά της αδιαμφισβήτητης θηλυκής κυριαρχίας της παράστασης. Σωστά τα σκηνικά και τα κοστούμια της Μαγδαληνής Αυγερινού, αποτυπώνουν τους χαρακτήρες των δύο γυναικών και το τακτοποιημένο οικιακό περιβάλλον, ενώ η μουσική του Γιώργου Πούλιου και η κίνηση της Ξένιας Θεμελή συνηγορούν στο ακμαίο ανέβασμα ενός έργου που ξεδιπλώνεται και εκρήγνυται μέσα σε μια κουζίνα που πλημμυρίζει από νότες των 80s.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο τρόμος του κροκόδειλου

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια σουρεαλιστική μαύρη κωμωδία εκδίκησης, που τάσσεται κατά της πατριαρχίας, την ίδια στιγμή που εξυμνεί τους γυναικείους δεσμούς, με φόντο μια εποχή συγκρούσεων με τον βρετανικό στρατό, στην Βόρεια Ιρλανδία του 1989. Η θεοσεβούμενη Αλάννα κρατάει το σπίτι καθαρό, τρίβοντας σχολαστικά τον νεροχύτη με οδοντόβουρτσα και κρύβοντας τις αμαρτίες της – τσιγάρα και πατατάκια. Σπάζοντας το τζάμι της κουζίνας, εισβάλλει μέσα στο σπίτι η αδερφή της Φιάννα, που λείπει χρόνια, έχοντας καταδικαστεί σε φυλάκιση για εμπρησμό, η οποία στοίχισε τη ζωή της μητέρας τους. Άκουσε πως ο κακοποιητικός πατέρας τους πέθανε, όμως δεν είναι αλήθεια και τώρα είναι η ώρα να τον αντιμετωπίσουν.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
21/11/2024

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber

Ο Γιώργος Μπένος: "Δεν υπάρχει λόγος να ανέβουμε πάνω σε μία σκηνή αν δεν έχουμε να πούμε κάτι στον κόσμο"

Ο νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Μπένος μάς μίλησε σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης για τις θεατρικές παραστάσεις "Blue train" και "Φάλαινα" που πρωταγωνιστεί φέτος αλλά και την πολυαναμενόμενη επιστροφή του "Maestro".

Στον Ιανό για "Μια εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίνας Καραγάτση"

Αφιέρωμα στην πολυτάλαντη Μαρίνα Καραγάτση, γνωστή κυρίως για το έργο της ως ιστορικός και συγγραφέας και ταυτόχρονη παρουσίαση του βιβλίου "Στη μνήμη του συμπατριώτη μου Υπάτιου Περδίου" που αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο της κείμενο.

Λητώ Τριανταφυλλίδου: "Ο δικός μας Δον Ζουάν, με τον Πάνο Βλάχο, ήταν η αφορμή να μιλήσουμε για τη σχέση των δύο φύλων"

Η Λητώ Τριανταφυλλίδου, η σκηνοθέτρια που έκανε τη μεταγραφή του "Δον Ζουάν" του Μολιέρου μαζί με τον Πάνο Βλάχο μας μιλά για την πολυαναμενόμενη παράσταση που έρχεται στο θέατρο Βεάκη, από 22/11.

Η "Όμορφη πόλη μαγική" κατεβάζει αυλαία

Η μουσικοθεατρική παράσταση "Όμορφη πόλη μαγική" του Γιώργου Φραντζεσκάκη που βασίζεται στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ολοκληρώνει τις παραστάσεις της.

Επτά επαναλήψεις που αξίζουν

Υπάρχει μια μεγάλη γκάμα παραστάσεων που επαναλαμβάνονται, από κοινωνικά δράματα μέχρι κωμωδίες και λογοτεχνικές διασκευές. Αυτήν την εβδομάδα ξεκινούν αυτές οι επτά επαναλήψεις.