Ιφιγένεια η εν Αυλίδι

4

Ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν στην πρώτη του συνεργασία με Έλληνες ηθοποιούς παρέδωσε μία σύγχρονη και τολμηρή, όχι πάντως «αιρετική», ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας, ως ένα σχόλιο για το μιλιταρισμό και τις ιμπεριαλιστικές πολιτικές. | Powered by Uber

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι ©Θωμάς Δασκαλάκης

Ο Ρώσος σκηνοθέτης στην πρώτη του συνεργασία με Έλληνες ηθοποιούς παρέδωσε μία σύγχρονη ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας. Διασκευάζοντάς την εν μέρει, προκειμένου να υποστηρίξει την πρόταση ερμηνείας του -πρόταση μοντέρνα και τολμηρή, όχι πάντως "αιρετική"-, οδηγήθηκε σε μια παράσταση συνεπή και, παράλληλα, απολύτως "φεστιβαλική", που μπορεί να ταξιδέψει παντού. Είναι γεγονός ότι αυτή η ανάγνωση, προκειμένου να "νομιμοποιηθεί", υπερτόνισε στοιχεία του έργου, κυρίως εκσυγχρονίζοντας την όψη και καταφεύγοντας σε οπτικούς συμβολισμούς (σκηνικά-κοστούμια: Oleg Golovko, ενώ οι εξαιρετικοί φωτισμοί ήταν του Oskars Paulins), και υποβίβασε άλλα, κυρίως την αστάθεια της ανθρώπινης ψυχής όπως εμφανίζεται στον Ευριπίδη, όμως υπήρξε συνεπέστατη στις προθέσεις της και αισθητικά πλήρης.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat

Στην κατά Κουλιάμπιν "Ιφιγένεια" δηλώνεται ρητά εξαρχής πως η εκστρατεία των Ελλήνων εναντίον των Τρώων δεν είναι παρά ένας ιμπεριαλιστικός πόλεμος, η εισβολή μίας απολυταρχικής υπερδύναμης εναντίον ενός μικρού κράτους που επιζητά την ανεξαρτησία του, υπό τις διαταγές της Άρτεμης, που εδώ εκπροσωπεί μια ισχυρή κρατική εξουσία. Έτσι, ο κόσμος που έστησε ο σκηνοθέτης στην ορχήστρα της Επιδαύρου ήταν ένας κόσμος βίας, αρχομανίας και μεγαλομανίας, ένας κόσμος μιλιταριστικός, που καταφεύγει σε εθνικιστικές ρητορικές και χρησιμοποιεί τα εθνικά ιδανικά ως προφάσεις για άδικους πολέμους που απαιτούν το αίμα των ίδιων των παιδιών του.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat

Σε αυτό το πλαίσιο ανάγνωσης, ο Κουλιάμπιν αφαίρεσε το γυναικείο Χορό του έργου, τις κοπέλες από την Αυλίδα που συμπαραστέκονται στην Ιφιγένεια, μια που στον δικό του άγριο κόσμο τα περιθώρια για λυρισμό και τρυφερότητα είναι ελάχιστα, και τον αντικατέστησε με μία ανδρική ομάδα (βασισμένος ίσως και σε μελέτες που υποστηρίζουν την προσθήκη στο έργο ενός δεύτερου Χορού στρατιωτών). Πανταχού παρόντες, χωρίς να αφήνουν λεπτό τη σκηνή, εύγλωττοι ακόμη και στις σιωπές τους και με σημαίνουσα κινησιολογία, οι Δημήτρης Γεωργιάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Μάριος Κρητικόπουλος, Βασίλης Μπούτσικος, Αλέξανδρος Πιεχόβιακ και Δημήτρης Παπανικολάου αποτέλεσαν τα μάτια και τα αυτιά του κράτους.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Θωμάς Δασκαλάκης

Επίσης, οι αρχηγοί των Ελλήνων αργά ή γρήγορα αποκαθηλώθηκαν, είτε αγγίζοντας τη φαιδρότητα, όπως αυτή με την οποία αποδόθηκε η θρασυδειλία του Αχιλλέα (εξαιρετικός ο Θάνος Τοκάκης), είτε παραδιδόμενοι στην ηδονή της στρατολαγνείας, παραμερίζοντας τις όποιες συναισθηματικές αμφιταλαντεύσεις, όπως συνέβη με τον Αγαμέμνονα (Νίκος Ψαρράς) και το Μενέλαο (Νικόλας Παπαγιάννης). Η Κλυταιμνήστρα (Μαρία Ναυπλιώτου) αφού πέρασε από τη βασιλική υπεροψία, τη γυναικεία φιλαρέσκεια, τον μητρικό πόνο και τη συζυγική οργή, κατέληξε στο παγερό προσωπείο ενός ανθρώπου βουτηγμένου στη χλιδή αλλά άδειου από συναισθήματα.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat

Και η Ιφιγένεια; Η νεαρή ηρωίδα (ερμηνευμένη από μια "διάφανη" Ανθή Ευστρατιάδου) εισέβαλε στη σκηνή ως μια εικόνα πάλλευκης αθωότητας και οι σκηνές με τον πατέρα της, καθώς παραδίνονταν στους δικούς τους κώδικες, στη δικιά τους σωματική γλώσσα επικοινωνίας, διέρρηξαν το σκηνικό σύμπαν με μικρές σταγόνες τρυφερότητας. Όχι για πολύ όμως, καθώς η παράφορη επιθυμία του στρατού να καταλάβει τη βάρβαρη χώρα δοξάζοντας το γένος των Ελλήνων καταλαμβάνει ολοκληρωτικά την Ιφιγένεια, σε μια -απότομη και σε κειμενικό επίπεδο- μεταστροφή που την οδηγεί στην αυτοθυσία. Για τον Κουλιάμπιν αυτή αποτέλεσε ένα ακόμη λιθαράκι στο οικοδόμημά του: οι εθνικές ιδέες κάλλιστα γίνονται εθνικιστικές ιδεοληψίες που απλώνονται σαν δηλητήριο και διαβρώνουν ακόμη και τις νεανικές ψυχές.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Θωμάς Δασκαλάκης

Η παράσταση οδηγήθηκε, σκηνοθετική αδεία, στο γάμο-παρωδία της Ιφιγένειας και του Αχιλλέα, μέσα σε ένα κιτς περιβάλλον καταδεικνύοντας την απόλυτη σήψη των οικονομικών ολιγαρχιών, μια σκηνή τρομερής ειρωνείας ενόψει της ανατριχιαστικής θυσίας/εκτέλεσης της ηρωίδας. Στην τελευταία σκηνή, δε, πραγματική σκηνή ανθολογίας, τα λόγια του Αγγελιοφόρου (από τον Δημήτρη Παπανικολάου, που ερμήνευσε επίσης εξαιρετικά τον Πρεσβύτη) μεταδόθηκαν από μια τηλεοπτική οθόνη, διαχέοντας και επιβάλλοντας κατά κράτος το προπαγανδιστικό τους μήνυμα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος για την ποιητική σκηνοθετική ματιά του δημιουργός θα ανοίξει τα φετινά Επιδαύρια με μια διεθνή παραγωγή του Φεστιβάλ. Αναφερόμενος στην επιλογή του να αναμετρηθεί με το έργο του Ευριπίδη, ο Κουλιάμπιν τονίζει: «Όταν μου έγινε η πρόταση να σκηνοθετήσω στην Επίδαυρο, δεν δίστασα. Η “Ιφιγένεια” είναι ένα από τα πιο σύνθετα και ταυτόχρονα συναρπαστικά κείμενα της αρχαίας δραματουργίας. Η βασική συνθήκη του έργου είναι ο πόλεμος. Δεν βλέπουμε μάχες, αισθανόμαστε όμως τη μυρωδιά του πολέμου που επίκειται. Όλα είναι έτοιμα: τα στρατεύματα, τα όπλα. Χρειάζεται μόνο μια μικρή ώθηση για να πάρει μπρος. Είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς αυτό μεταφέρεται στο σήμερα. Στο έργο δεν υπάρχει το ερώτημα αν θα γίνει ο πόλεμος αλλά πότε.” Η παράσταση θα εστιάσει στο θέμα του πολέμου αλλά και της θυσίας της κόρης του Αγαμέμνονα, η οποία γίνεται προκειμένου να σταματήσει η άπνοια που εμποδίζει τα πλοία των Αχαιών να πάνε στην Τροία από την Αυλίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
15/07/2024

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.

Φεστιβάλ Αθηνών: Στην Παλαιά Βουλή έρχεται η παράσταση "Ετυμολογίες"

Ρένη Πιττακή και Αγγελική Παπούλια πρωταγωνιστούν στο νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου σε ένα κτίριο-ορόσημο της ελληνικής ιστορίας.