Ο αποτυχημένος

4

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον «δύστροπους» συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ο αποτυχημένος ΕΛΣ Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ο σημαντικός Αυστριακός διανοούμενος και συγγραφέας, Τόμας Μπέρνχαρντ, είναι γνωστός για τα πυκνά κείμενά του, θεατρικά και μη, όπου με διαφορετικές αφορμές ανατρέχει σε μια σταθερή ομάδα θεμάτων. Στον "Αποτυχημένο" τον απασχολούν η αγωνία του καλλιτέχνη, τα προσωπικά αδιέξοδα και το αίσθημα της ματαιότητας και του μηδενισμού, οι τραυματικές και ευνουχιστικές οικογενειακές σχέσεις, το τεχνοκρατικό οικονομικό σύστημα. Όλα αυτά τα εκφράζει με σαρκαστικό και κυνικό ύφος, συχνά με πικρόχολη διάθεση και με έναν παραληρηματικό τρόπο έκφρασης, που καθιστούν τα έργα του –ακόμη και τα θεατρικά– ιδιαιτέρως προκλητικά σε επίπεδο σκηνοθετικής και ερμηνευτικής μεταχείρισης.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Στην προκειμένη περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με ένα μυθιστόρημα κι έτσι οι προκλήσεις της αφηγηματικότητας είναι ακόμη περισσότερες. Η ιστορία εκτυλίσσεται ως μια αναδρομή στο παρελθόν: ο Αφηγητής του έργου ανακαλεί τη γνωριμία του με τον θρυλικό πιανίστα Γκλεν Γκουλντ και τον Βερτχάιμερ, με τους οποίους είχαν μοιραστεί κάποια μαθήματα πιάνου είκοσι οχτώ χρόνια πριν. Η γνωριμία τους έμελλε να αποδειχτεί καθοριστική και συντριπτική, καθώς ο ίδιος και ο Βερτχάιμερ, αντιλαμβανόμενοι την ανεπάρκειά τους μπροστά στη διάνοια του Γκουλντ, εγκατέλειψαν διά παντός τη μουσική.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ο Έκτορας Λυγίζος πήρε το πυκνό κείμενο του Μπέρνχαρντ και, χωρίς να φοβηθεί το αφηγηματικό ύφος του –το οποίο διατήρησε αυτούσιο–, το απέδωσε σε μια παράσταση που κινείται αέρινα στους ρυθμούς μιας συνεχούς αν και αδιόρατης "χορογραφίας". Οι ηθοποιοί συντονίστηκαν σε μια παρτιτούρα κινήσεων, σε απόλυτη συνομιλία και με τη μουσική στο πιάνο· συχνά, μάλιστα, η διάδρασή τους γινόταν μέσω της κίνησης παρά του λόγου, καθώς σε ελάχιστα σημεία εγκαταλείφθηκαν οι παράλληλες αφηγήσεις για χάρη του διαλόγου. Παρ’ όλ’ αυτά, ο τρόπος που αλληλεπίδρασαν μεταξύ τους είναι αξιοσημείωτος. Επ’ ουδενί, όμως, το βάρος δεν δόθηκε στη φόρμα, αντιθέτως ο σκηνοθέτης δούλεψε εξαιρετικά και στο επίπεδο του κειμένου κι έτσι η ιστορία –και όλο το δραματικό βάρος της– πέρασε με αμεσότητα στην πλατεία.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Αξίζει, επίσης, ιδιαίτερης σημείωσης το γεγονός ότι η παράσταση απέδωσε γλαφυρά το (πικρό και σαρκαστικό) χιούμορ του συγγραφέα. Παίρνοντας το ρίσκο μιας σχεδόν φαρσικής απόδοσης (πόσο χαρακτηριστικές η κυκλική πόρτα και οι συνεχείς είσοδοι και έξοδοι των ηθοποιών), ο Λυγίζος κατάφερε να αποτυπώσει όλο το δράμα που κρύβεται στη φάρσα, ενώ η υπαρξιακή και καλλιτεχνική αγωνία των προσώπων συναντήθηκε με τις εύστοχες στην κωμικότητά τους ερμηνείες: του ίδιου του Λυγίζου ως Αφηγητή, που κουβάλησε το κύριο φορτίο της αφήγησης, του εξαίσιου Γιάννη Νιάρρου (Γκουλντ), που έφερε όλη την ιδιορρυθμία της συμπεριφοράς μιας ιδιοφυΐας και άφηνε αποτύπωμα ακόμη και στις σιωπηλές στιγμές του, του Άρη Μπαλή (Βερτχάιμερ), ενός δραματικού κλόουν που λύγιζε από το βάρος της ίδιας του της ύπαρξης, και της Αμαλίας Μουτούση, που αποτύπωσε καίρια με τη σωματικότητά της τη λαϊκή καταγωγή της Ξενοδόχου.

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταία ευκαιρία για 6 παραστάσεις έως 5 Ιανουαρίου

Προλαβαίνετε για μία ακόμα ημέρα έξι θεατρικές παραστάσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
04/01/2025

Η ξεχωριστή περίπτωση του Ερρίκου Λίτση

Με αφορμή την ερμηνεία του στο έργο του Βασίλη Κατσικονούρη, "Ο Μάκης" στο θέατρο Αποθήκη, ανιχνεύουμε τη διαδρομή του αντισυμβατικού ηθοποιού που ξεκίνησε από το σινεμά αλλά τον αγάπησε το θέατρο.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Γράμμα στον πατέρα" του Φραντς Κάφκα στο H.ug

Ο εύθραυστος ονειρικός κόσμος του Φραντς Κάφκα σε αυτό το εξομολογητικό κείμενο μετουσιώθηκε σε μια παράσταση από την Πηνελόπη Φλουρή με έντονα οπτικοακουστικά στοιχεία, με τον Δημήτρη Καταλειφό ως πατέρα και μουσική του The Boy.

"LAGO: A stand up tragedy": Ο μονόλογος μιας μπαλαρίνας στα Τζάμια Κρύσταλλα

Ένα παιχνίδι ξεγνοιασιάς μετατρέπεται σε ένα υπαρξιακό ταξίδι μιας χορεύτριας αγκαλιά με τις πουέντ, τις κορδέλες, ένα κωμικοτραγικό κείμενο και μια δόση τεχνητής νοημοσύνης.

"Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;": Το έργο της Χρύσας Σπηλιώτη κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Αλκμήνη

Που θα ανέβει από τα τέλη Ιανουαρίου το πολυμεταφρασμένο έργο που έφτασε να παιχτεί μέχρι και στη Νέα Υόρκη, με κεντρικές ηρωίδες δύο ξαδέρφες που περνούν μαζί όλους τους κύκλους της ζωής;

Τελευταίες παραστάσεις για το "Brokeback Mountain" στο Θέατρο Κνωσός

Δείτε φρέσκο φωτογραφικό υλικό από τη θεατρική μεταφορά του διάσημου έργου που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο με πρωταγωνιστές τους Δημήτρη Καπουράνη και Μιχαήλ Ταμπακάκη.

Έξτρα παραστάσεις για το "Αττίκ, μια ζωή χειροκροτήματα"

Ο θρυλικός τραγουδιστής ζωντανεύει στο θέατρο Μικρός Κεραμεικός σε μια μουσικοθεατρική παράσταση με ζωντανή μουσική και τραγούδι με την υπογραφή του Αλέξανδρου Λιακόπουλου.