Πλατόνωφ

3

Ολοκληρωμένη δραματουργικά, αλλά όχι και σκηνικά, παράσταση του πρωτόλειου του Ρώσου συγγραφέα, που αδικείται κυρίως από την προβληματική σκηνική επικοινωνία.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Πλατόνωφ © Σταύρος Χαμπάκης

Είναι γοητευτικό να βλέπει κάποιος επί σκηνής το πρωτόλειο ενός σπουδαίου συγγραφέα, όπως συμβαίνει με τον τσεχοφικό "Πλατόνωφ", να ανιχνεύει τις θεματικές που τον απασχόλησαν στη μετέπειτα περίοδο της συγγραφικής ωριμότητας, να διακρίνει πίσω από τους χαρακτήρες στοιχεία από τους ήρωες που πρωταγωνίστησαν στα επόμενα δράματά του, να βλέπει στο πληθωρικό υλικό την ορμή ενός νέου, ασχημάτιστου ακόμη αλλά διορατικού κι ευαίσθητου συγγραφέα. Στον "Πλατόνωφ" υπάρχει κάτι από τον "Βυσσινόκηπο", στην ιστορία του χρεωμένου κτήματος που χάνεται, υπάρχουν δυστυχισμένοι γάμοι κι ανεκπλήρωτοι έρωτες, όπως και άνθρωποι που ονειρεύονται ένα καλύτερο αλλού, αλλά δεν τολμούν να το διεκδικήσουν, υπάρχει κυρίως το μοτίβο μιας συνεχούς αβεβαιότητας, σαν να ακροβατούν τα πρόσωπα και οι ζωές τους μεταξύ δύο κόσμων, ενός που χάνεται και ενός που έρχεται. Εκφραστής αυτής της "σύγχρονης αβεβαιότητας" είναι ο Πλατόνωφ, ένας άνδρας με μεγάλες φιλοδοξίες που "κατέληξε" –κατά τα λεγόμενά του–, να γίνει δάσκαλος, που θα ήθελε να κυνηγήσει τη ζωή, αλλά μάλλον την αφήνει να του ξεφύγει, σαν ένας νεότερος "Θείος Βάνιας".

Πλατόνωφ
© Σταύρος Χαμπάκης

Ο Αντόλφ Σαπίρο διάβασε τον ήρωα ως έναν αδιαμόρφωτο ακόμη χαρακτήρα, ηττοπαθή, επιπόλαιο, ανώριμο, δειλό. Αυτά τα στοιχεία διαπερνούν την ερμηνεία του Γιώργου Χριστοδούλου, η οποία εστιάζει στην ελαφράδα με την οποία αντιμετωπίζει ο Πλατόνωφ τους ανθρώπους και τις καταστάσεις παρά στη φλόγα του ανικανοποίητου που μισοκαίει μέσα του ή στον αιρετικό, προκλητικό χαρακτήρα που ενοχλεί –αλλά και ιντριγκάρει– τους συνομιλητές του. Γοητευτικός, άπιστος και αντικείμενο του πόθου, συγκεντρώνει γύρω του μια σειρά από γυναίκες, όμως η έλλειψη χημείας μεταξύ των ηθοποιών αφήνει εν μέρει ανεκπλήρωτο το ζητούμενο. Συνολικά, η παράσταση, ενώ καταθέτει μια ολοκληρωμένη εκδοχή πάνω στο ανοικονόμητο δραματουργικό υλικό που έχει παραδώσει ο Τσέχοφ, αδικείται από την προβληματική σκηνική επικοινωνία. Μάλιστα, εδώ ανοίγει ένα γενικότερο ζήτημα για τη συνεργασία μεταξύ σκηνοθετών και ηθοποιών που, κυριολεκτικά, δεν μιλούν την ίδια γλώσσα: η αδυναμία αδιαμεσολάβητης λεκτικής επικοινωνίας φαίνεται να στοιχίζει στο αποτέλεσμα, ειδικά όταν πρόκειται για παραστάσεις έργων που απαιτούν ανάλυση χαρακτήρων και στηρίζονται στις σχέσεις των ηθοποιών, και όχι, π.χ., για παραστάσεις εικαστικής/σκηνικής φόρμας.

Πλατόνωφ
© Σταύρος Χαμπάκης

Έτσι, ενώ η αισθητική πρόταση προσφέρει ένα ωραίο πλαίσιο δράσης (σκηνικά-κοστούμια: Μαρία Τρεγκουμπόβα, φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη), η παράσταση αδικείται από τις αποσπασματικές ερμηνείες, καθώς κάθε ηθοποιός δείχνει να παίζει ερήμην των συμπρωταγωνιστών του. Διακρίνονται ο Όμηρος Πουλάκης με μια ζωηρή αποτύπωση του "μαμόθρεφτου" Σεργκέι, ο Κώστας Φλωκατούλας ως ο εκπρόσωπος της παλιάς γενιάς Πορφύρι, ο Θανάσης Ζερίτης στο ρόλο του χοντροκομμένου Τιμοφέι, που αγοράζει το κτήμα (ενδιαφέρον alter ego του Λοπάχιν του "Βυσσινόκηπου"), όμως οι γυναίκες της διανομής (Παναγιώτα Βλαντή/Άννα Πετρόβνα, Ιώβη Φραγκάτου/Μαρία, Έρρικα Μπίγιου/Σοφία) μένουν σε μια εξωτερική αποτύπωση της έλξης τους προς τον Πλατόνοφ.

Περισσότερες πληροφορίες

Πλατόνωφ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 135 '

Ο κορυφαίος Ρώσος σκηνοθέτης παρουσιάζει το πρώιμο αυτό έργο που βρέθηκε λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του Τσέχοφ, χωρίς τίτλο, οπότε καταχωρήθηκε με το όνομα του κεντρικού χαρακτήρα. Εντός του κειμένου υπάρχουν ήδη τα κυρίαρχα θεματικά μοτίβα που θα απασχολήσουν τον μεγάλο Ρώσο στην ωριμότητά του. Όλα ξεκινούν από την άφιξη του Πλατόνωφ, η οποία αναστατώνει την θερινή ραστώνη των καλεσμένων της χήρας Άννα Πετρόβνα, ξυπνώντας απαγορευμένα πάθη, αλλά και το υπαρξιακό ρίγος για το μάταιο και το φευγαλέο της ζωής. Ένα έργο μυστηριώδες, όπου το υψηλό και το ποταπό, το κωμικό και το τραγικό, διαρκώς συνυπάρχουν, αλλά και συμπλέκονται άρρηκτα.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Frankenstein & Eliza

Γοητευτική, ενδιαφέρουσα αλλά και άνιση η παράσταση, από τον Δημήτρη Τάρλοου, του νέου έργου της Έρις Κύργια, που ξαναγράφει την κλασική ιστορία του Φρανκενστάιν και του τέρατος, εμπνευσμένη από την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης˙. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
26/12/2024

"Τα τραγούδια της Σωτηρίας": Μια παράσταση που τιμά τη ζωή και το έργο της Σωτηρίας Μπέλλου

Η μουσική παράσταση "Τα τραγούδια της Σωτηρίας" με πρωταγωνίστρια τη Χριστίνα Μαξούρη, έρχεται να ολοκληρώσει την πορεία της με μια τελευταία σειρά εμφανίσεων στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, μέχρι τις 21 Ιανουαρίου.

Οι Χάρης Εμμανουήλ, Δημήτρης Πετρόπουλος, Άννα Παντζέλη νιώθουν "Καπούτ" στο θέατρο Αλκμήνη

Το έργο "Καπούτ" του Άλντο Νικολάι, έρχεται στο Θέατρο Αλκμήνη, σε μια παράσταση που υπόσχεται γέλιο, συγκίνηση και βαθύτερες σκέψεις για τη ζωή με πρωταγωνιστές τους Χάρη Εμμανουήλ, Δημήτρη Πετρόπουλο, Άννα Πατζέλη.

Πώς ξαναγράφονται οι κλασικοί στο θέατρο του σήμερα;

Τι πλάσμα θα προέκυπτε από τη συνάντηση του Φρανκενστάιν με την τεχνητή νοημοσύνη; Μπορούμε να μάθουμε τι σκεφτόταν ο Τολστόι, όταν έγραφε την "Άννα Καρέννινα"; Πώς θα έμοιαζε ένας σύγχρονος Δον Ζουάν σε μια εποχή όπου όλα επιτρέπονται; Πώς μιλούν στο σήμερα ιστορίες που αναφέρονται στο βικτωριανό Λονδίνο ή στον αμερικανικό εμφύλιο; Παρόμοια ερωτήματα παρακινήσαν μια σειρά παραστάσεων που γράφουν σε νέες σκηνικές εκδοχές τα κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας και του θεάτρου. Μιλήσαμε με τους συντελεστές τους και καταγράφουμε τα χαρακτηριστικά της νέας δυναμικής τάσης.

Εορταστικό πρόγραμμα παραστάσεων για το "Περιμένοντας τον Γκοντό"

Σε μια νέα ερμηνευτική προσέγγιση ανοιχτή σε όλους τους θεατές, ακόμα και σε εφήβους είναι το "Περιμένοντας τον Γκοντό" του Σάμουελ Μπέκετ, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.

Προλαβαίνετε για λίγο ακόμα να ζήσετε την ένταση του "True West"

Το "True West" του Σαμ Σέπαρντ είναι περισσότερο από ποτέ επίκαιρο, καθώς εστιάζει στην ανάγκη του ανθρώπου να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό του μέσα σε ένα περιβάλλον που συχνά συνθλίβει την ατομικότητα. Παίζεται για λίγο ακόμα στο θέατρο Χώρα.

"Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας" μας λεει η Ειρήνη Φαναριώτη

Μια σύγχρονη κωμωδία που αγγίζει τη γυναικεία εμπειρία με οξυδέρκεια, χιούμορ και συγκίνηση θα σκηνοθετήσει η Ειρήνη Φαναριώτη στο Studio του Θεάτρου Αργώ.