Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα

3,5
Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα Γιώργος Καλκανίδης©

Δημιουργός που καταπιάνεται με το ζήτημα του δογματισμού και του πολιτικού ολοκληρωτισμού μέσα από ετερόκλητα κείμενα (Ψαθάς, Αισχύλος, Όργουελ, Μπρεχτ), ο Μπινιάρης βάζει ίσως την κατακλείδα του με την τριλογία των πρόσφατων παραστάσεών του ("Η άνοδος του Αρτούρο Ούι", "Προμηθέας", "Σαλό"). Κι αν στον "Αρτούρο" επέλεξε ένα έργο που καταδεικνύει τα αίτια που γεννούν το φασισμό, τώρα πηγαίνει στην κατάληξή του, που παρουσιάζεται ως η πλέον αποτρόπαια. Δίνει θεατρική υπόσταση στην εμβληματική –και βασανιστικά δύσκολη στη θέασή της– ταινία του Παζολίνι, όπου η ανθρώπινη θηριωδία και, κυρίως, η ηδονή που προκαλεί ξεπερνούν τα όρια του αδιανόητου.

Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα
Γιώργος Καλκανίδης©

Ο πλήρης εξευτελισμός και η ολοκληρωτική παραβίαση του ανθρώπινου σώματος και μέσω αυτού της ίδιας της ανθρώπινης υπόστασης απεικονίζεται στην ιστορία των 18 εφήβων που υποβάλλονται σε ακραία και ταπεινωτικά, σεξουαλικά και άλλα, βασανιστήρια από τέσσερις εκπροσώπους της εξουσίας. Ο Μπινιάρης δεν τοποθετεί τη δράση στο τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όπως κάνει ο Ιταλός δημιουργός (καταδεικνύοντας ίσως πως οι δυνάστες πραγματοποιούν τα ειδεχθέστερα των εγκλημάτων τους, όταν βλέπουν το τέλος να πλησιάζει), επιλογή που ίσως διευρύνει το πλαίσιο πρόσληψης, ίσως όμως να το καθιστά λιγότερο πραγματικό και άρα λιγότερο επώδυνο.

Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα
Γιώργος Καλκανίδης©

Από άποψη σύλληψης και εκτέλεσης, η παράσταση αγγίζει υψηλά επίπεδα: Η συγκλονιστική μουσική του Τζεφ Βάγγερ αποδεικνύεται ευστοχότερη στην αναπαράσταση της φρίκης απ’ ό,τι το κείμενο (η δραματουργία του σκηνοθέτη και της Έλενας Τριανταφυλλοπούλου συμπυκνώνουν λειτουργικά, αλλά στα απολύτως βασικά, το πρωτότυπο). Συνολικά, είναι περισσότερο επιδραστικές οι σκηνές όπου δεν κυριαρχεί ο λόγος αλλά η κινησιολογία (Αλέξανδρος Βαρδάξογλου) και η φυσική παρουσία των ηθοποιών: ο Υψηλότατος του Ιερώνυμου Καλετσάνου μοιάζει με σιχαμερό ερπετό και ξεχωρίζει στους τρεις "μαέστρους" της φρίκης, δίπλα στους γλοιώδεις Κώστα Μπερικόπουλο (Εξοχότατος) και Γιάννη Κότσιφα (Δούκας), ενώ η Αγορίτσα Οικονόμου και η Ιωάννα Μαυρέα (Αφηγήτριες) συχνά καθηλώνουν μόνο με το βλέμμα τους.

Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα
Γιώργος Καλκανίδης©

Αδιαμφισβήτητα, πάντως, σημείο αιχμής αποτελούν, τόσο ως μονάδες όσο και ως σύνολο τυραννισμένων σωμάτων, οι Νέοι και οι Νέες, τα θύματα του σαδισμού (Γ. Ζιάκας, Ν. Κατσούρα, Λ. Μποζάκη, Ειρ. Τσέλλου, Γ. Χαρκοφτάκης κ.ά.), όπως και οι ανατριχιαστικοί Φρουροί (Αλ. Βαρδάξογλου, Απ. Καμιτσάκης, Ν. Ντούρος, Ά. Ορμένι). Το μαρμάρινο μνημειακό σκηνικό με τα ελάχιστα, γοτθικής επιβλητικότητας έπιπλα (Μικαέλα Λιακατά) και τα εξαίσια τελετουργικά κοστούμια (Ηλένια Δουλαδίρη) διαμορφώνουν ένα ταιριαστό σκηνικό περιβάλλον. Συνολικά, η παράσταση αποτελεί ένα τολμηρό εγχείρημα, το οποίο φέρνουν εις πέρας με γενναιότητα οι ηθοποιοί, παραδόξως όμως μοιάζει και κάπως "ασφαλής": Αφενός, οι σκηνές της φρίκης φαντάζουν τόσο καλά ζυγισμένες, ώστε να εκτονώνονται προτού η δυσφορία των θεατών φτάσει στο απροχώρητο, κι έπειτα το όλο θέαμα, παρά την αμεσότητά του, λειτουργεί περισσότερο ως αισθητικό παρά ως πολιτικό γεγονός.

Περισσότερες πληροφορίες

Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα

  • Μουσικοθεατρική

Απαγορευμένη μέχρι και σήμερα σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, η ταινία που σόκαρε το κοινό και τους κριτικούς την εποχή της κυκλοφορίας της, αμέσως μετά τη δολοφονία του δημιουργού της, βασίζεται στο ημιτελές μυθιστόρημα 120 ημέρες στα Σόδομα του Μαρκησίου ντε Σαντ. Η υπόθεση της ταινίας διαδραματίζεται στη Δημοκρατία του Σαλό, ένα κρατίδιο-μαριονέτα της ναζιστικής Γερμανίας στην Ιταλία όπου, μεταξύ άλλων, οι φασίστες αναλαμβάνουν τη διαπαιδαγώγηση εννέα κοριτσιών και εννέα αγοριών και, αφού τα παραλαμβάνουν με τη συγκατάθεση των οικογενειών τους, τα μετατρέπουν σε δούλους και τα υποβάλλουν σε ακραία σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια. Η απολύτως οριακή αυτή ψυχοσεξουαλική διερεύνηση της αισθητικής και φιλοσοφίας του ολοκληρωτισμού από τον Παζολίνι και τον συνσεναριογράφο του Σέρζο Τσίττι μετατρέπεται, στη σκηνή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, σε ρηξικέλευθη παράσταση μουσικού θεάτρου από τον ανατρεπτικό Άρη Μπινιάρη σε συνεργασία με τον συνθέτη Τζεφ Βάνγκερ και έναν πολυάριθμο θίασο διακεκριμένων ηθοποιών.

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Συναυλίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
15/07/2024

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.

Φεστιβάλ Αθηνών: Στην Παλαιά Βουλή έρχεται η παράσταση "Ετυμολογίες"

Ρένη Πιττακή και Αγγελική Παπούλια πρωταγωνιστούν στο νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου σε ένα κτίριο-ορόσημο της ελληνικής ιστορίας.