Καρδιά του σκύλου

4

Το ιδιαίτερο, αλληγορικό έργο που θίγει πολλές θεματικές και ζητήματα ηθικής φύσης μέσα από την ιστορία ενός σκύλου που μεταμορφώθηκε σε άνθρωπο, ανεβαίνει εδώ σε μια παράσταση χαρακτηριστικής σωματικής σφραγίδας, με την καθοριστική ερμηνεία του Άρη Σερβετάλη.

Η καρδιά του σκύλου © Yiorgos Kaplanidis

Πολυεπίπεδο και στην κόψη του ξυραφιού μπορεί να χαρακτηριστεί το έργο του Ρώσου συγγραφέα. Πρόκειται για την αλληγορική ιστορία ενός σκύλου, στον οποίο μεταμοσχεύεται, ως μέρος ιατρικού πειράματος, η υπόφυση και τα γεννητικά όργανα ενός νεκρού άνδρα, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα εξελιγμένο (;) νέο είδος. Πολλές θεματικές και ποικίλα ζητήματα ηθικής φύσης ξεπηδούν από την ιστορία, σχετικά με τα όρια της επιστήμης, με τη χειραγώγηση του ατόμου ή τη διάβρωση που μπορεί να επιφέρει η ισχύς. Στο έργο, μάλιστα, συνυπάρχουν θεματικές που φαίνονται αντικρουόμενες, χωρίς να υπερισχύει κάποια: διότι ο σκύλος, ο Σάρικ, θα αποκτήσει ανθρώπινη όψη και χαρακτηριστικά, όμως θα αποδειχθεί ανεπίδεκτος εκπαίδευσης και θα εξελιχθεί σε ένα απροσάρμοστο ον. Πρόκειται, άραγε, για ένα σχόλιο περί αποδέσμευσης από το ζυγό των κοινωνικών συμβάσεων; Την ίδια στιγμή, αυτός που ως αδέσποτο σκυλί υπέφερε από την ανθρώπινη κακοποίηση καταλήγει να σκοτώνει με ηδονή τις αδέσποτες γάτες, όταν ορίζεται υπεύθυνος καθαρισμού της πόλης από τα αδέσποτα. Μήπως, τότε, έχουμε ένα σχόλιο για τη διαφθορά που επιφέρει η απόκτηση κάποιας εξουσίας;

Η καρδιά του σκύλου
© Yiorgos Kaplanidis

Κι έπειτα, πανταχού παρόν είναι το πολιτικό background, στις διάσπαρτες αναφορές στον Μαρξ, τον Στάλιν, το σοβιετικό καθεστώς. Μήπως ο "ανεπίδεκτος (συμ)μόρφωσης" είναι ο προλετάριος, που δεν θα γίνει ποτέ "άνθρωπος"; Θα μπορούσε να είναι αυτό το σχόλιο του Μπουλγκάκοφ˙ πρόκειται, άλλωστε, για έναν από τους σφοδρότερους πολέμιους του σταλινικού καθεστώτος, που πλήρωσε με βαριά λογοκρισία την κριτική του.

Η καρδιά του σκύλου
© Yiorgos Kaplanidis

Αυτό το πυκνό, βαρύ κείμενο, η Έφη Μπίρμπα το μετουσίωσε σε μια αέρινη –αλλά όχι ελαφριά– παράσταση, που αιωρείται σαν χορογραφία υπό τους ήχους της κλασικής μουσικής και της όπερας (μουσική σύνθεση: Vangelino Currentzis, επιμέλεια κίνησης: Μιχάλης Θεοφάνους). Χωρίς να παραλείψει τις πολιτικές αναφορές ή να το αποκόψει από το χρόνο δράσης (χαρακτηριστικά τα κοστούμια εποχής που υπογράφει η ίδια και η Βασιλεία Ροζάνα), το διαβάζει με τη δική της αισθητική σφραγίδα, το φέρνει στο σήμερα χωρίς να το επικαιροποιήσει, ενώ βγάζει προς τα έξω κι έναν υπαρξιακό χαρακτήρα. Σήμα κατατεθέν και αυτής της παράστασής της η σωματικότητα: Οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν τους δύο κεντρικούς ρόλους ερμηνεύουν ωραία τα διαφορετικά πρόσωπα, προσδίδοντας σε καθένα ξεχωριστή κινησιολογική φόρμα: Ηλέκτρα Νικολούζου, Μιχάλης Θεοφάνους, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Αλεξάνδρα Καζάζου, Σπύρος Δέτσικας. Ο Άρης Σερβετάλης είναι σπουδαίος ερμηνευτής και γνωρίζει όσο λίγοι να επιβάλλεται με το σωματικό παίξιμο. Εδώ τον απολαμβάνουμε σε μια κορυφαία στιγμή του: το πώς φέρει τη διαδρομή του Σάρικ, από το δαρμένο σκυλί ως στον άξεστο βασανιστή, σε κάθε ίνα και μυ του κορμιού του είναι συναρπαστικός και βαθιά μελετημένος. Ο Αντώνης Μυριαγκός φέρνει στο ρόλο του Γιατρού την ακλόνητη πίστη του στην επιστήμη με μια στιβαρή ερμηνεία, από την οποία λείπει η ρωγμή της αμφιβολίας, όταν το πείραμά του καταρρέει.

Περισσότερες πληροφορίες

Καρδιά του σκύλου

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 110 '

Η ιστορία του έργου περιστρέφεται γύρω από τον καθηγητή Πρεομπραζένσκι που μαζί με τον βοηθό του, δόκτορα Μπρομεντάλ, επιχειρούν ένα τολμηρό ιατρικό πείραμα. Μεταμοσχεύουν την υπόφυση και τους όρχεις ενός νεκρού άνδρα σε έναν αδέσποτο σκύλο ονόματι Σάρικ με τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο ανθρώπου. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του. Η ιδιοσυγκρασιακή καλλιτέχνιδα προσεγγίζει το έργο αυτό με την ιδιαίτερη ματιά της που αναδεικνύει έξοχα τον παραλογισμό της βίαιης αλλαγής της ανθρώπινης φύσης, αποκαλύπτοντας τους κινδύνους της απόλυτης συμμόρφωσης του ανθρώπου στις κοινωνικές επιταγές.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Άτλας της δεκαετίας του 2000": Νέες φωτογραφίες και μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για την παράσταση του Παντελή Φλατσούση

Βλέπουμε νέο υλικό από τη Κεντρική Σκηνἠ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, όπου ο σκηνοθέτης θα έχει μια ενδιαφέρουσα συνομιλία με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Δημήτρη Παπανικολάου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/05/2024

"Άλλες εποχές": Βλέπουμε νέες φωτογραφίες από το έργο του Πίντερ για τα αινίγματα της μνήμης

Νέα ματιά στο σκηνοθετικό σύμπαν του Άρη Τρουπάκη μάς δίνουν οι φωτογραφίες από τη σκηνή του θεάτρου της Οδού Κυκλάδων, όπου ερμηνεύουν ο Δημήτρης Αλεξανδρής, η Δέσποινα Κούρτη και η Ερατώ Πίσση.

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ένα κορυφαίο ανέβασμα Μπέκετ από τον Θόδωρο Τερζόπουλο

Είδαμε στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση τη μνημειώδη παράσταση που σκηνοθέτησε ο διεθνής Έλληνας δημιουργός με το ιταλικό Emillia Romagna Teatro.

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.