Καρδιά του σκύλου

4

Το ιδιαίτερο, αλληγορικό έργο που θίγει πολλές θεματικές και ζητήματα ηθικής φύσης μέσα από την ιστορία ενός σκύλου που μεταμορφώθηκε σε άνθρωπο, ανεβαίνει εδώ σε μια παράσταση χαρακτηριστικής σωματικής σφραγίδας, με την καθοριστική ερμηνεία του Άρη Σερβετάλη.

Η καρδιά του σκύλου © Yiorgos Kaplanidis

Πολυεπίπεδο και στην κόψη του ξυραφιού μπορεί να χαρακτηριστεί το έργο του Ρώσου συγγραφέα. Πρόκειται για την αλληγορική ιστορία ενός σκύλου, στον οποίο μεταμοσχεύεται, ως μέρος ιατρικού πειράματος, η υπόφυση και τα γεννητικά όργανα ενός νεκρού άνδρα, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα εξελιγμένο (;) νέο είδος. Πολλές θεματικές και ποικίλα ζητήματα ηθικής φύσης ξεπηδούν από την ιστορία, σχετικά με τα όρια της επιστήμης, με τη χειραγώγηση του ατόμου ή τη διάβρωση που μπορεί να επιφέρει η ισχύς. Στο έργο, μάλιστα, συνυπάρχουν θεματικές που φαίνονται αντικρουόμενες, χωρίς να υπερισχύει κάποια: διότι ο σκύλος, ο Σάρικ, θα αποκτήσει ανθρώπινη όψη και χαρακτηριστικά, όμως θα αποδειχθεί ανεπίδεκτος εκπαίδευσης και θα εξελιχθεί σε ένα απροσάρμοστο ον. Πρόκειται, άραγε, για ένα σχόλιο περί αποδέσμευσης από το ζυγό των κοινωνικών συμβάσεων; Την ίδια στιγμή, αυτός που ως αδέσποτο σκυλί υπέφερε από την ανθρώπινη κακοποίηση καταλήγει να σκοτώνει με ηδονή τις αδέσποτες γάτες, όταν ορίζεται υπεύθυνος καθαρισμού της πόλης από τα αδέσποτα. Μήπως, τότε, έχουμε ένα σχόλιο για τη διαφθορά που επιφέρει η απόκτηση κάποιας εξουσίας;

Η καρδιά του σκύλου
© Yiorgos Kaplanidis

Κι έπειτα, πανταχού παρόν είναι το πολιτικό background, στις διάσπαρτες αναφορές στον Μαρξ, τον Στάλιν, το σοβιετικό καθεστώς. Μήπως ο "ανεπίδεκτος (συμ)μόρφωσης" είναι ο προλετάριος, που δεν θα γίνει ποτέ "άνθρωπος"; Θα μπορούσε να είναι αυτό το σχόλιο του Μπουλγκάκοφ˙ πρόκειται, άλλωστε, για έναν από τους σφοδρότερους πολέμιους του σταλινικού καθεστώτος, που πλήρωσε με βαριά λογοκρισία την κριτική του.

Η καρδιά του σκύλου
© Yiorgos Kaplanidis

Αυτό το πυκνό, βαρύ κείμενο, η Έφη Μπίρμπα το μετουσίωσε σε μια αέρινη –αλλά όχι ελαφριά– παράσταση, που αιωρείται σαν χορογραφία υπό τους ήχους της κλασικής μουσικής και της όπερας (μουσική σύνθεση: Vangelino Currentzis, επιμέλεια κίνησης: Μιχάλης Θεοφάνους). Χωρίς να παραλείψει τις πολιτικές αναφορές ή να το αποκόψει από το χρόνο δράσης (χαρακτηριστικά τα κοστούμια εποχής που υπογράφει η ίδια και η Βασιλεία Ροζάνα), το διαβάζει με τη δική της αισθητική σφραγίδα, το φέρνει στο σήμερα χωρίς να το επικαιροποιήσει, ενώ βγάζει προς τα έξω κι έναν υπαρξιακό χαρακτήρα. Σήμα κατατεθέν και αυτής της παράστασής της η σωματικότητα: Οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν τους δύο κεντρικούς ρόλους ερμηνεύουν ωραία τα διαφορετικά πρόσωπα, προσδίδοντας σε καθένα ξεχωριστή κινησιολογική φόρμα: Ηλέκτρα Νικολούζου, Μιχάλης Θεοφάνους, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Αλεξάνδρα Καζάζου, Σπύρος Δέτσικας. Ο Άρης Σερβετάλης είναι σπουδαίος ερμηνευτής και γνωρίζει όσο λίγοι να επιβάλλεται με το σωματικό παίξιμο. Εδώ τον απολαμβάνουμε σε μια κορυφαία στιγμή του: το πώς φέρει τη διαδρομή του Σάρικ, από το δαρμένο σκυλί ως στον άξεστο βασανιστή, σε κάθε ίνα και μυ του κορμιού του είναι συναρπαστικός και βαθιά μελετημένος. Ο Αντώνης Μυριαγκός φέρνει στο ρόλο του Γιατρού την ακλόνητη πίστη του στην επιστήμη με μια στιβαρή ερμηνεία, από την οποία λείπει η ρωγμή της αμφιβολίας, όταν το πείραμά του καταρρέει.

Περισσότερες πληροφορίες

Καρδιά του σκύλου

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 110 '

Η ιστορία του έργου περιστρέφεται γύρω από τον καθηγητή Πρεομπραζένσκι που μαζί με τον βοηθό του, δόκτορα Μπρομεντάλ, επιχειρούν ένα τολμηρό ιατρικό πείραμα. Μεταμοσχεύουν την υπόφυση και τους όρχεις ενός νεκρού άνδρα σε έναν αδέσποτο σκύλο ονόματι Σάρικ με τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο ανθρώπου. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του. Η ιδιοσυγκρασιακή καλλιτέχνιδα προσεγγίζει το έργο αυτό με την ιδιαίτερη ματιά της που αναδεικνύει έξοχα τον παραλογισμό της βίαιης αλλαγής της ανθρώπινης φύσης, αποκαλύπτοντας τους κινδύνους της απόλυτης συμμόρφωσης του ανθρώπου στις κοινωνικές επιταγές.

Κιβωτός

Πειραιώς 115

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
21/11/2024

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber

Ο Γιώργος Μπένος: "Δεν υπάρχει λόγος να ανέβουμε πάνω σε μία σκηνή αν δεν έχουμε να πούμε κάτι στον κόσμο"

Ο νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Μπένος μάς μίλησε σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης για τις θεατρικές παραστάσεις "Blue train" και "Φάλαινα" που πρωταγωνιστεί φέτος αλλά και την πολυαναμενόμενη επιστροφή του "Maestro".

Στον Ιανό για "Μια εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίνας Καραγάτση"

Αφιέρωμα στην πολυτάλαντη Μαρίνα Καραγάτση, γνωστή κυρίως για το έργο της ως ιστορικός και συγγραφέας και ταυτόχρονη παρουσίαση του βιβλίου "Στη μνήμη του συμπατριώτη μου Υπάτιου Περδίου" που αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο της κείμενο.

Λητώ Τριανταφυλλίδου: "Ο δικός μας Δον Ζουάν, με τον Πάνο Βλάχο, ήταν η αφορμή να μιλήσουμε για τη σχέση των δύο φύλων"

Η Λητώ Τριανταφυλλίδου, η σκηνοθέτρια που έκανε τη μεταγραφή του "Δον Ζουάν" του Μολιέρου μαζί με τον Πάνο Βλάχο μας μιλά για την πολυαναμενόμενη παράσταση που έρχεται στο θέατρο Βεάκη, από 22/11.

Η "Όμορφη πόλη μαγική" κατεβάζει αυλαία

Η μουσικοθεατρική παράσταση "Όμορφη πόλη μαγική" του Γιώργου Φραντζεσκάκη που βασίζεται στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ολοκληρώνει τις παραστάσεις της.