Ο πατέρας

4
Ο πατέρας Σκότη

Ο βραβευμένος Γάλλος συγγραφέας βρήκε έναν πολύ εύστοχο τρόπο να γράψει ένα έργο για την άνοια. Και ενώ μέσα από τον "Πατέρα" αναδεικνύονται οι εντάσεις και η διαταραχή ισορροπιών που προκαλεί η ασθένεια μεταξύ ενός ηλικιωμένου άνδρα και της κόρης του, το έργο λειτουργεί ευφυώς. Δεν αποτελεί μια οικογενειακή ιστορία (πολύ περισσότερο δεν αποτελεί μια μελοδραματική οικογενειακή ιστορία), αλλά μας βάζει μέσα στο μυαλό του ανοϊκού ήρωά του: ό,τι βλέπουμε επί σκηνής το παρακολουθούμε μέσα από τα δικά του μάτια. Γι’ αυτό συμβαίνουν πράγματα που μας μπερδεύουν, σκηνές που επαναλαμβάνονται, διαφορετικοί ηθοποιοί που εμφανίζονται στους ρόλους των ίδιων προσώπων· μια σκηνική σπαζοκεφαλιά που ωθεί το θεατή στη συνεχή προσπάθεια να ενώσει τα κομμάτια ενός παζλ, όχι όμως από συγγραφικό "καπρίτσιο", αλλά επειδή έτσι, σαν σκόρπια κομμάτια, σαν νησίδες σε μια απέραντη θάλασσα, είναι οι καταστάσεις, τα πρόσωπα, οι μνήμες στο μυαλό του Αντρέ. Με εξαιρετική ευστοχία και ευαισθησία, μεταχειριζόμενος ακόμη και το χιούμορ, ο Ζελέρ παρουσιάζει τη διαδρομή ενός άνδρα, καθώς βυθίζεται σε έναν πηχτό χυλό που του αφαιρεί κομμάτια του μυαλού και της ίδιας του της ύπαρξης.

Ο πατέρας Σκότη

Η Ελένη Σκότη διάβασε το έργο με πραγματική οξυδέρκεια και αντίστοιχη ευαισθησία, τόνισε τις ισορροπίες και τις συναισθηματικές μεταβολές του, ανέδειξε το χιούμορ του και δεν επιχείρησε στιγμή να εκβιάσει το συναίσθημα. Η σκηνοθεσία της είναι "αόρατη" και γι’ αυτό τόσο σημαντική. Κατεξοχήν σκηνοθέτρια που εστιάζει στη δουλειά με τους ηθοποιούς, τους έδωσε το πεδίο για μετρημένες και βαθιά συγκινητικές ερμηνείες. Η Ιωάννα Παππά συλλαμβάνει τόσο άμεσα τον πόνο της Αν, ρόλο που από γραφής βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού: είναι η κόρη του Αντρέ που διχάζεται μεταξύ της αγάπης για τον πατέρα της και του βάρους που της προσθέτει η φροντίδα του, και η Παππά βιώνει όλα αυτά τα αντιφατικά συναισθήματα μεταξύ αγάπης και ενοχής, ανάγκης για αποδέσμευση και συναισθηματικής εξάρτησης, χωρίς να ξεφεύγει στιγμή προς το εύκολο συναίσθημα. Ο Αλέξανδρος Κωχ, η Λίλη Τσεσματζόγλου, ο Κωνσταντίνος Σειραδάκης και η Καλλιόπη Παναγιωτίδου ερμηνεύουν πολύ ωραία τους διπλούς ρόλους τους που εξυπηρετούν το συγγραφικό εύρημα, όμως η παράσταση δεν θα ήταν η ίδια χωρίς την παρουσία του Περικλή Μουστάκη: είναι σπαρακτικός, καθώς ερμηνεύει με διορατικότητα, εσωτερικότητα και υπόγειες αποχρώσεις έναν ισχυρό και γοητευτικό άνδρα που αντιλαμβάνεται –κι αυτό τον διαλύει– πως χάνει την αντίληψη του κόσμου και του ίδιου του του εαυτού· αποτυπώνεται ακόμη και στη φυσική του παρουσία, στο σώμα του που συρρικνώνεται όσο κυλάει η παράσταση. Τα σκηνικά του Γιώργου Χατζηνικολάου ανταποκρίνονται με επιτυχία στο ζητούμενο του έργου, καθώς πρωταγωνιστούν με τον τρόπο τους σε αυτή την διαδρομή της απώλειας.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο πατέρας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Αντρέ, ο πατέρας, πάσχει από άνοια και αρνείται να δεχτεί τις νοσοκόμες που προσλαμβάνει η κόρη του για να τον φροντίζουν. Καθώς προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τη νέα του κατάσταση, αρχίζει να αμφισβητεί τους αγαπημένους του, την πραγματικότητα γύρω του, ακόμα και το ίδιο το μυαλό του. Η κόρη του, από την άλλη μεριά, αναζητά τις δικές της ισορροπίες στη ζωή της, προσπαθώντας παράλληλα να ανταποκριθεί στο καθήκον της να φροντίσει τον ηλικιωμένο της πατέρα. Η μεταβαλλόμενη πραγματικότητα στο σπίτι, θα ειδωθεί από την οπτική γωνία του πατέρα, οδηγώντας τον θεατή σε μια διττή εμπειρία, αφενός της σύγχυσης του μεταξύ συναίσθησης της πραγματικότητας και διαστρεβλωμένων εντυπώσεων και αφετέρου εκείνης των κωμικοτραγικών στιγμών που συνεπάγονται.

Σύγχρονο Θέατρο

Ευμολπιδών 45

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.