Ο άσχημος

4

Έργο ιδιαίτερης γραφής, που μιλάει με παράδοξο τρόπο και μαύρο χιούμορ για τη ναρκισσιστική κοινωνία, μετατρέπεται σε μια άψογα χορογραφημένη παράσταση με ξεχωριστές ερμηνείες.

Ο άσχημος Χρήστος Συμεωνίδης©

Με γραφή κοφτή, τηλεγραφική σε σημεία, με τρόπο λοξό αλλά διεισδυτικό, ο "Άσχημος" περιγράφει μια δυστοπία και στις μέρες μας ηχεί ίσως περισσότερο οικείος απ’ ό,τι το 2007 που γράφτηκε. Είναι η ιστορία του Λέτε, ενός άνδρα έξυπνου και ικανού, που όμως γεννήθηκε αποκρουστικός. Ο ίδιος δεν έχει επίγνωση της εικόνας του, αλλά όταν αντιληφθεί ότι το πρόσωπό του τον υποβιβάζει επαγγελματικά, και ειδικά όταν συνειδητοποιήσει ότι και στη γυναίκα του φαίνεται άσχημος, προχωράει σε πλαστική επέμβαση και ιδού: Το νέο του πρόσωπο τον μεταμορφώνει σε… Άδωνι, και τότε όλα εκτοξεύονται, γίνεται περιζήτητος εραστής και αξιοζήλευτος επαγγελματίας. Τόσο ώστε όλοι θέλουν να του μοιάσουν και γύρω του αρχίζουν να εμφανίζονται κι άλλοι Λέτε, ικανοί και πρόθυμοι να τον αντικαταστήσουν σε έναν κόσμο-αποθέωση της εξωτερικής εικόνας.

Ο άσχημος
Χρήστος Συμεωνίδης©

Ο Γερμανός συγγραφέας, Μάριους φον Μάγιενμπουργκ, εστιάζει στο κυνήγι της τελειότητας και της ομοιομορφίας ως διαβατήριο για την επιτυχία, όχι όμως με ένα έργο δραματικής γραφής. Στον "Άσχημο" διαφαίνεται πράγματι τραγικότητα, όμως το κατεξοχήν χαρακτηριστικό του είναι η πρωτότυπη γραφή: Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα από σκηνές που εναλλάσσονται χωρίς παύσεις, ενώ οι οχτώ ρόλοι ερμηνεύονται από τέσσερις ηθοποιούς˙ μάλιστα, εκτός του Λέτε, τα πρόσωπα έχουν τα ίδια ονόματα. Έτσι, στη σκηνή δημιουργείται ένα παιχνίδι θεατρικότητας, που επιπλέον υπογραμμίζει τις ιδέες του αντικατοπτρισμού, της ομοιομορφίας, της απώλειας ατομικής ταυτότητας και εντέλει προσωπικότητας.

Ο άσχημος
Χρήστος Συμεωνίδης©

Ο Γιώργος Κουτλής, που προτιμάει τα παράδοξα έργα με σουρεαλιστική δυναμική, αποδεικνύει και εδώ μεγάλες σκηνοθετικές ικανότητες. Χρησιμοποιεί και πάλι εκρηκτική σκηνική ενέργεια (που απογειώνει διάφορες σκηνές, όπως της χειρουργικής επέμβασης), χωρίς να του διαφεύγει η δραματικότητα του κάτω κειμένου. Εφευρίσκει έναν λοξό, παρωδιακό τρόπο (χαρακτηριστικές οι ερωτικές σκηνές) προκειμένου να αποδώσει και να μεγεθύνει το κωμικό στοιχείο. Πετυχαίνει επίσης έναν καλοκουρδισμένο ρυθμό (στοιχείο που χρειάζεται το ίδιο το έργο λόγω της κατασκευής του) κι έτσι η παράσταση εξελίσσεται σαν μια χορογραφία, όπου οι ακατάπαυστες αλλαγές ρόλων, η αβίαστη σκηνική ροή και οι παράλληλες αλλαγές σκηνικών αντικειμένων, κοστουμιών και περουκών συντείνουν σε ένα καλειδοσκοπικό γαϊτανάκι, στο οποίο συμβάλλουν καθοριστικά η κίνηση από τη Χαρά Κότσαλη, καθώς και τα εύστοχα και λειτουργικά σκηνικά (Κωνσταντίνος Σκουρλέτης) και κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη).

Ο άσχημος
Χρήστος Συμεωνίδης©

Αξιότατοι πρεσβευτές του εγχειρήματος οι ηθοποιοί: ο Ηλίας Μουλάς (Κάρλμαν), ο Γιάννης Κλίνης (Σέφλερ) και η Μαίρη Μηνά (Φάνι) αποδίδουν με ευελιξία τους πολλαπλούς ρόλους τους και με ελάχιστα μέσα και σε ελάχιστα δευτερόλεπτα πλάθουν ανθρώπους με εντελώς διαφορετική ταυτότητα. Ο Ορφέας Αυγουστίδης αποδεικνύεται και πάλι ηθοποιός κλάσης: τόσο για τον ανεπαίσθητο, υπόγειο τρόπο με τον οποίο ενσαρκώνει τις διαφορετικές "εκδοχές" του Λέτε όσο και για τη βαθιά δραματικότητά του, όταν ο ήρωάς του αντιλαμβάνεται τη βαθιά υπαρξιακή οδύνη στην οποία έχει περιέλθει.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο άσχημος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 85 '

Ο Λέττε είναι άσχημος. Πολύ άσχημος. Αλλά δεν το ξέρει. Όταν, εξαιτίας προβλημάτων στη δουλειά του, όλοι γύρω του αναγκάζονται να του εξομολογηθούν την απερίγραπτη έκταση της ασχήμιας του, αποφασίζει να πάρει δραστικά μέτρα. Να αλλάξει πρόσωπο. Η εγχείρηση πηγαίνει υπερβολικά καλά και πλέον το ανείπωτα όμορφο πρόσωπό του, θα γίνει το διαβατήριό του για μια νέα ζωή - μια ζωή γεμάτη γυναίκες, δόξα, λεφτά... Όταν όμως το πρόσωπό του γίνεται προϊόν προς πώληση, τα πράγματα θα πάρουν μια πραγματικά άσχημη τροπή. Μια σαρδόνια σκοτεινή κωμωδία του ανατρεπτικού δημιουργού της Σαουμπίνε που καυτηριάζει τη σύγχρονη ναρκισσιστική κοινωνία, με τέσσερις ηθοποιούς να ερμηνεύουν οκτώ ρόλους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Άτλας της δεκαετίας του 2000": Νέες φωτογραφίες και μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για την παράσταση του Παντελή Φλατσούση

Βλέπουμε νέο υλικό από τη Κεντρική Σκηνἠ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, όπου ο σκηνοθέτης θα έχει μια ενδιαφέρουσα συνομιλία με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Δημήτρη Παπανικολάου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/05/2024

"Άλλες εποχές": Βλέπουμε νέες φωτογραφίες από το έργο του Πίντερ για τα αινίγματα της μνήμης

Νέα ματιά στο σκηνοθετικό σύμπαν του Άρη Τρουπάκη μάς δίνουν οι φωτογραφίες από τη σκηνή του θεάτρου της Οδού Κυκλάδων, όπου ερμηνεύουν ο Δημήτρης Αλεξανδρής, η Δέσποινα Κούρτη και η Ερατώ Πίσση.

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ένα κορυφαίο ανέβασμα Μπέκετ από τον Θόδωρο Τερζόπουλο

Είδαμε στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση τη μνημειώδη παράσταση που σκηνοθέτησε ο διεθνής Έλληνας δημιουργός με το ιταλικό Emillia Romagna Teatro.

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.