Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα

4

Το σπαρακτικό έργο του Ρουμάνου συγγραφέα, που χωράει μέσα του την αιματοβαμμένη ιστορία των Βαλκανίων, συναντάει μια εμπνευσμένη σκηνοθεσία σε αυτή την επιδραστική παράσταση με την ξεχωριστή ταυτότητα.

Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα Ελίνα Γιουνανλή©

Το θεατρικό έργο με τον μακροσκελή, παράδοξο τίτλο χωράει μέσα του τη ματωμένη ιστορία των Βαλκανίων, με σαφείς αναφορές στη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Σε είκοσι πέντε σκηνές, και με επίκεντρο την ιστορία δύο γονιών που ψάχνουν το σώμα του γιου τους, προκειμένου να το θάψουν κοντά τους, στην αυλή τους, ο Βίζνιεκ συμπυκνώνει το βίωμα μιας χώρας αλλά και τη συντριπτική πραγματικότητα κάθε εμπόλεμης ζώνης: Φίλοι που έγιναν αντίπαλοι, άνθρωποι που λογίζονται ως προδότες, που επιστρέφουν ως πρόσφυγες σε πατρίδες με νέα σύνορα και νέους εθνικούς ύμνους, χώματα που φιλοξενούν μέσα τους γενιές νεκρών ανδρών, γονείς που μένουν χωρίς παιδιά, γυναίκες που εκπορνεύονται. Ο κόσμος που παρουσιάζει ο Ματέι Βίζνιεκ είναι συντριπτικός και απολύτως αληθινός, όμως για τη σύνθεσή του δεν καταφεύγει στο ρεαλισμό ή το ντοκουμέντο· επιστρατεύει την ποίηση, το γκροτέσκο, το υπερφυσικό στοιχείο, δίνοντας ζωογόνα θεατρική πνοή στο έργο του.

Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτά τα στοιχεία εκμεταλλεύτηκε και τόνισε ακόμη περισσότερο η ευφάνταστη σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου. Οι συμβολισμοί, ο λυρισμός, το παραμυθικό στοιχείο, ο υπερρεαλισμός παντρεύονται σε ένα θέαμα που αιωρείται μεταξύ της αγαλλίασης που προκαλεί η τέχνη και της βαθιάς φρίκης που φέρνει το αντίκρισμα των σκοτεινότερων πτυχών της ανθρώπινης εμπειρίας. Η απόφαση της σκηνοθέτριας να αποδώσει τους συμπληρωματικούς χαρακτήρες του έργου (τον Νέο Γείτονα, την Τρελή Γριά κ.ά.) σαν καρικατούρες που βγήκαν από κάποιο παράδοξο γκροτέσκο παραμύθι, τη δικαιώνει απόλυτα. Με αυτό τον τρόπο, η παράσταση εξελίσσεται μέσα από τη συνεχή ακροβασία μεταξύ "υψηλού" και γελοίου, τραγικού και κωμικού, σπαραγμού και γέλιου: μια αισθητική επιλογή που αποφορτίζει την ένταση, προφυλάσσει την παράσταση από τη σοβαροφάνεια ή την αισθηματολογία, αλλά στο ελάχιστο δεν μειώνει την ικανότητά της να αποδώσει την ουσία των πραγμάτων.

Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα
Ελίνα Γιουνανλή©

Εύσημα πηγαίνουν και στους ηθοποιούς, οι περισσότεροι εκ των οποίων ερμηνεύουν πολλαπλούς ρόλους: Η Μάνια Παπαδημητρίου είναι μια σπαρακτική Μητέρα, όπως και ο Δημήτρης Πετρόπουλος στον λιγομίλητο αλλά τόσο εύγλωττο ρόλο του Πατέρα. Η Ελίζα Σκολίδη αποδεικνύεται ξανά ηθοποιός μεγάλης κλάσης, ερμηνεύοντας τους εκ διαμέτρου αντίθετους ρόλους της θελκτικής Κόρης και της Τρελής Γριάς, ενώ εξαιρετικές ικανότητες επιδεικνύει και ο Αλέξανδρος Βάρθης στις πολλαπλές μεταμορφώσεις του, "κλέβοντας" πολλές φορές την παράσταση. Ο Τάσος Λέκκας (Βίμπκο) αποτελεί μια ήρεμη δύναμη και φορέα βαθιάς συγκίνησης στο ρόλο του νεκρού Γιου. Το σκηνικό της Μυρτώς Σταμπούλου (μερικά στρεβλά έπιπλα, μια γραμμή από ρούχα, παπούτσια και χώμα, μια μπουγάδα από ματωμένα ανδρικά πουκάμισα) κάνει ωραία χρήση της στενής σκηνής και αποδίδει με λοξό τρόπο όλους τους κόσμους του έργου, απτούς και συμβολικούς. Σημαντική στην επιδραστικότητα της παράστασης, η παρουσία της μουσικής (Μαρίνα Χρονοπούλου), που χρησιμοποιεί βαλκανικά ακούσματα και δημοτικά μοτίβα.

Περισσότερες πληροφορίες

Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Μέσα από ένα υπερρεαλιστικό πλαίσιο διαδραματίζεται η ρεαλιστική ιστορία του Βίγκαν και της Γιάσμινσκα, που επαναπατρίζονται στο χωριό τους μετά τη λήξη του εμφυλίου αναζητώντας τη σορό του Βίμπκο, του χαμένου τους γιού που πολεμούσε. Η τοπική κοινωνία τους αντιμετωπίζει με καχυποψία αναζητώντας τρόπους να εκμεταλλευτεί οικονομικά το πένθος τους. Οι άνθρωποι, ζωντανοί ή νεκροί, δεν είναι τίποτα άλλο παρά μέσα εκμετάλλευσης για την παραγωγή κέρδους. Η μοναδική πηγή εσόδων του ζευγαριού είναι η κόρη τους, Ίντα, η οποία κατά τη διάρκεια του εμφυλίου μπλέχτηκε σε κύκλωμα σωματεμπορίας και πλέον εκπορνεύεται στην κεντρική Ιταλία. Η Ίντα βιώνει μια παράλληλη ιστορία εξευτελισμού της ανθρώπινης ύπαρξης.

Θέατρο «Μπέλλος»

Κέκροπος 1

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber