Τα κατασκευασμένα συμφέροντα

3,5

Το έργο του Ισπανού συγγραφέα είναι μια ευφρόσυνη κωμωδία, που εμπνέεται από την κομέντια ντελ άρτε και σχολιάζει τη δύναμη της εικόνας και της εξαπάτησης, και ο Γιάννης Καλαβριανός στήνει πάνω του μια παράσταση-αποθέωση της θεατρικής φόρμας.

Τα κατασκευασμένα συμφέροντα Ελίνα Γιουνανλή

Αν και έργο του Ισπανού δραματουργού χρονολογείται στις αρχές του 20ού αι. (1907), τιμά ένα λαϊκό θεατρικό είδος της ιταλικής Αναγέννησης, την κομέντια ντελ άρτε, όπου εμφανίζονταν σταθεροί τύποι με συγκεκριμένη εμφάνιση, χαρακτήρα και συμπεριφορά. Ο Μπεναβέντε αντλεί από τις φιγούρες της κομέντια –τον Αρλεκίνο, την Κολομπίνα τον Πουλτσινέλα και τον Ντοτόρε– και στήνει μια ευφρόσυνη (ερωτική) κωμωδία, που σχολιάζει υπαινικτικά τη δύναμη της εικόνας και της εξαπάτησης. Η δράση περιστρέφεται γύρω από τον Κρισπίν και τον Λεάνδρο, δύο χρεοκοπημένους άνδρες που φτάνουν σε μια πόλη, επιχειρώντας να ξεφύγουν από τους δανειστές τους. Ο πανούργος Κρισπίν κατορθώνει να πείσει τους κατοίκους πως ο Λεάνδρο είναι ένας πολύ σπουδαίος άρχοντας και σε δεύτερο χρόνο βάζει σε εφαρμογή το σχέδιό του: να καταφέρει τον εύπορο γεροτσιγκούνη Πουλτσινέλα να παντρέψει την περιζήτητη κόρη του Σίλβια με το Λεάνδρο, έτσι ώστε να καταφέρουν να απαλλαχθούν από τα χρέη τους. Μόνο που η Σίλβια και ο Λεάνδρο ερωτεύονται στ’ αλήθεια και αρνούνται να μετατρέψουν τον έρωτά τους σε αντικείμενο συναλλαγής, έως ότου η καπατσοσύνη του Κρισπίν καταφέρει να δώσει το πολυπόθητο τέλος.

Τα κατασκευασμένα συμφέροντα
Ελίνα Γιουνανλή

Ο Γιάννης Καλαβριανός είδε στο έργο τις κωμικές αρετές και τα σημαντικά θέματα που αγγίζει έστω και ακροθιγώς, αναγνώρισε όμως και την αναγκαιότητα κάποιας διασκευής· είχε μάλιστα την ευφυή ιδέα να εστιάσει τη διασκευή του, όχι στο περιεχόμενο (με κάποια επικαιροποίηση, για παράδειγμα), αλλά στη φόρμα, κι έτσι δημιούργησε μια παράσταση που στηρίζεται εξ ολοκλήρου στο παιχνίδι του θεάτρου και στο πρωταρχικό υλικό του, τον ηθοποιό. Οι δεκαέξι ρόλοι του τελικού κειμένου (ξεπεσμένοι ευγενείς, πανδοχείς, δικαστές, νεαρές κοπέλες, ποιητές, στρατιώτες, γέροι και γριές) ερμηνεύονται από τις έξι ηθοποιούς, που καταργούν φύλα και ηλικίες: Κατερίνα Πατσιάνη, Μαρία Κοσκινά, Τζένη Διαγούπη, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Όλγα Σκιαδαρέση και Μαρία Κωνσταντά· είναι όλες εξαιρετικές, αν και δεν θα μπορούσε να μη διακριθεί κάπως περισσότερο η Κατερίνα Πατσιάνη, που ερμηνεύει μοναδικά τον καθοριστικό ρόλο του Κρισπίν.

Τα κατασκευασμένα συμφέροντα
Ελίνα Γιουνανλή

Συνεχώς παρούσες και με το ρυθμό να τις διαπερνά (κίνηση: Μαριάννα Καβαλλιεράτου), συμμετέχουν σε ένα ατελείωτο παιχνίδι ρόλων και μεταμορφώσεων. Ντυμένες στα μαύρα κοστούμια της Βάνας Γιαννούλα, που με περιπαιχτικό τρόπο χαρακτηρίζουν κάθε ήρωα, μεταμορφώνονται βάζοντας και βγάζοντας αξεσουάρ, χρησιμοποιούν τη δύναμη της σωματικότητας, εκμεταλλεύονται την υπερβολή και την τυποποίηση στην ερμηνεία, τραγουδάνε (η μουσική είναι του Θοδωρή Οικονόμου), ερμηνεύουν τα δραματικά πρόσωπα και σχολιάζουν τον κόσμο του έργου, και μέσω αυτού τον δικό μας· βρίσκονται έτσι σε ένα μεταίχμιο μεταξύ αλήθειας και ψέματος, σε ένα συνεχές μπες-βγες στη θεατρική συνθήκη. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο και έχει μια "παιδική" ελαφρότητα, γι’ αυτό απαιτεί θεατές πρόθυμους να δουν την αλήθεια που κρύβει ένα θέαμα όπου όλα δείχνουν ψεύτικα.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα κατασκευασμένα συμφέροντα

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Δύο αδίστακτοι απατεώνες εμφανίζονται από το πουθενά και συστήνονται σε μια ολόκληρη πόλη ως εξέχουσες προσωπικότητες. Σιγά σιγά, επινοούν για τους πάντες ένα πλήθος συμφερόντων και μοιράζουν υποσχέσεις για μεγάλα οφέλη σε όσους σταθούν δίπλα τους. Η απεγνωσμένη ελπίδα για μια πιο εύκολη ζωή μέσω της εγγύτητας με την εξουσία γίνεται το ιδανικό δόλωμα. Και κάπως έτσι πείθεται ολόκληρη η εκμαυλισμένη πόλη. Οι χαρακτήρες του έργου -δεκαέξι συνολικά, ερμηνευμένοι με φρενήρεις ρυθμούς από τις έξι ηθοποιούς- είναι βασισμένοι στην comedia dell’ arte, με το κείμενο συνολικά να προσεγγίζει τη φάρσα και να αποτελεί μία σάτιρα που στηλιτεύει τη δύναμη της εικόνας.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Καταραμένος κόσμος": Κλιματική αλλαγή και τεχνητή νοημοσύνη στο θρίλερ του Βασίλη Μαυρογεωργίου

Ένα καθαρόαιμο ελληνικό θρίλερ έρχεται λίγο πριν τα Χριστούγεννα στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/11/2024

"Gogol: Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας μύτης": Μεταφορά πρεμιέρας για την παράσταση του Νίκου Καμτσή

Δείτε πρώτες φωτογραφίες από τη νέα θεατρική παράσταση του θεάτρου Τόπος Αλλού που αντλεί από τρία από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Νικολάι Γκόγκολ, "Ο επιθεωρητής", "Η μύτη" και "Τα παντρολογήματα", για να αναδείξει την ανελέητη σατιρική γραφή του.

Οι νέες πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 14 έως 20/11 και ξεχωρίζουν.

"Tank / Όλη νύχτα εδώ": Θέατρο για την επέτειο του Πολυτεχνείου

Στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν επιστρέφει για μια επετειακή παράσταση το έργο της ομάδας RMS MATAROA σε σκηνοθεσία του Μάνου Βαβαδάκη.

Η "Κίτρινη ταπετσαρία" στο θέατρο Αλκμήνη, το έργο-φόρος τιμής στο φεμινιστικό κίνημα

Το κλασικό διήγημα της γοτθικής λογοτεχνίας με την υπογραφή της Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν έρχεται σε σύγχρονη μεταφορά σε μια μονολογική παράσταση.

Η αφοπλιστική "Γραμμή του ορίζοντος" του Χρήστου Βακαλόπουλου επιστρέφει στη σκηνή

Ο ανερχόμενος Γιώργος Παύλου σκηνοθέτησε πέρυσι για χάρη της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου το διαχρονικά επίκαιρο έργο που μας φέρνει ενώπιον των ευθυνών μας. Φέτος επαναλαμβάνεται στο θέατρο Χώρα.

Ο παγκοσμίου φήμης ηθοποιός Τόνι Σερβίλο στο Ολύμπια με τις "Φωνές του Δάντη"

Μια παράσταση που μέσα από το βαθιά προσωπικό κείμενο του Τζουζέπε Μοντεσάνο μάς φέρνει πιο κοντά στο έργο του Δάντη.