Pietà

4

Εξ αρχής αντιμέτωπη με ένα δύσκολο στοίχημα, η Mάρθα Μπουζιούρη μεταχειρίζεται το φαινόμενο των γυναικοκτονιών ως υλικό μιας παράστασης που φωτίζει διαφορετικές πτυχές του θέματος και λειτουργεί εντέλει παρηγορητικά, ενώ αποφεύγει τον εύκολο δρόμο της καταγγελίας ή της συναισθηματολογίας.

Pieta ©Patroklos Skafidas

Κι όμως μπορεί να γίνει θέατρο πάνω σε ένα τόσο επώδυνο -και ανοιχτό ακόμη όσον αφορά την επικαιρότητά του- θέμα όσο οι γυναικοκτονίες μάς αποδεικνύουν η Μάρθα Μπουζιούρη και η ομάδα της. Εξ αρχής αντιμέτωπη με ένα δύσκολο στοίχημα, η καλλιτέχνιδα που εστιάζει στο θέατρο ντοκουμέντο  μεταχειρίζεται το φαινόμενο των γυναικοκτονιών ως υλικό μιας παράστασης που φωτίζει διαφορετικές πτυχές του θέματος και  λειτουργεί εντέλει παρηγορητικά –παρά τη σκληρότητά της- ενώ αποφεύγει  τον εύκολο δρόμο της καταγγελίας, της συνθηματολογίας ή της συναισθηματολογίας.

Η δραματουργία της παράστασης βασίζεται στις συζητήσεις που είχε η Μπουζιούρη με πέντε μητέρες δολοφονημένων γυναικών (Κούλα Αρμουτίδου, Ελένη Κρεμαστιώτη, Κατερίνα Κώτη, Αλεξάνδρα Μάκου, Ρόζα Φωτιάδου), οι οποίες εμπλουτίστηκαν με μαρτυρίες και των ερμηνευτριών της παράστασης. Επί σκηνής χτίζεται ένας κόσμος εμπιστοσύνης και εξομολογήσεων, που ξεπερνάει όμως μια αμιγώς αφηγηματική δομή με γραμμική πορεία. Αντιθέτως, η παράσταση μοιάζει να διαγράφει έναν κύκλο, ο οποίος κλείνει μέσα του, προστατευόντας τες, αυτές τις γυναίκες: τα ίδια τα απόντα κορίτσια, που μας συστήνονται μέσα από μια φανταστική σύναξη μεταξύ παλιών φωτογραφιών, αναμνήσεων και σχεδίων για το μέλλον, και βέβαια τις μητέρες τους, που έχουν μείνει πίσω αντιμέτωπες με ανυπέρβλητες δυσκολίες.

Pieta
©Patroklos Skafidas

Αποφεύγοντας τη "δημοφιλία της φρίκης", η παράσταση δεν εστιάζει σε φρικτές λεπτομέρειες ούτε ενδιαφέρεται για μια "κίτρινης χροιάς" ταυτοποίηση κάθε ξεχωριστής περίπτωσης, αλλά προσεγγίζει με σεβασμό και ενσυναίσθηση τις γυναίκες που μιλούν μέσω των ηθοποιών. Μέσα από τις εξομολογήσεις και τις μαρτυρίες τους δίνεται ο λόγος στις οικογένειες που μένουν πίσω, καταδεικνύονται οι κοινωνικές παθογένειες που προκαλούν το φαινόμενο αλλά και ο δυσλειτουργικός ρόλος της δικαιοσύνης και των μίντια, ενώ εστιάζει και στους καρδιακούς δεσμούς που έχουν δημιουργηθεί μεταξύ των γυναικών που μοιράζονται το ίδιο αδιανόητο βίωμα.

Η παράσταση ευαισθητοποιεί και αφυπνίζει, χωρίς να παραδίδει "μάθημα" ή διάλεξη, να κουνάει το δάχτυλο ή να καταγγέλλει. Η Μάρθα Μπουζιούρη, που συμμετέχει και σε ρόλο σκηνοθέτριας επί σκηνής, και οι τέσσερις ηθοποιοί (Ελίνα Ρίζου, Μαρία ΜοσχούρηΝικολίτσα ΑγγελακοπούλουΜαριάνθη Παντελοπούλου) δημιουργούν ένα επώδυνο αλλά και λυτρωτικό έργο τέχνης, που δεν μένει μόνο στο σκοτεινό θέμα του αλλά, με έναν τρόπο, ανοίγει ένα φωτεινό παράθυρο (πόσο ωραία και η επιλογή του φωτεινού κρεμ στα σκηνικά και τα κοστούμια της Άρτεμης Φλέσσα) στην πιθανότητα να καταφέρουμε ν’ αλλάξουμε κάτι.  

Περισσότερες πληροφορίες

Pieta

  • Θέατρο-Ντοκιμαντέρ
  • Διάρκεια: 95 '

Η παράσταση ψηλαφεί το προσωπικό και συλλογικό τραύμα της γυναικοκτονίας –της ύστατης πράξης στην πυραμίδα κλιμάκωσης της έμφυλης βίας. Έμπνευση της στάθηκαν πέντε γυναίκες-μητέρες που βίωσαν την υπέρτατη απώλεια, τη δολοφονία του παιδιού τους: οι Κούλα Αρμουτίδου (μητέρα Ελένης Τοπαλούδη), Ελένη Κρεμαστιώτη (μητέρα Ερατώς Μανωλακέλλη), Κατερίνα Κώτη (μητέρα Ντόρας Ζαχαριά), Αλεξάνδρα Μάκου (μητέρα Γαρυφαλλιάς Ψαρράκου) και Ρόζα Φωτιάδου (μητέρα Σοφίας Σαββίδου). Το κείμενο διαμορφώθηκε μέσα από τις πραγματικές αφηγήσεις των μητέρων, αλλά και το βιωματικό υλικό των ηθοποιών. Μέσα από τη γλώσσα του θεάτρου, η παράσταση πραγματοποιεί ένα ταξίδι στα μονοπάτια του πένθους και της αναγέννησης, επιδιώκοντας να μετατρέψει τη σκηνή σε έναν τόπο αλληλοφροντίδας και διεκδίκησης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Άτλας της δεκαετίας του 2000": Νέες φωτογραφίες και μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για την παράσταση του Παντελή Φλατσούση

Βλέπουμε νέο υλικό από τη Κεντρική Σκηνἠ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, όπου ο σκηνοθέτης θα έχει μια ενδιαφέρουσα συνομιλία με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Δημήτρη Παπανικολάου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/05/2024

"Άλλες εποχές": Βλέπουμε νέες φωτογραφίες από το έργο του Πίντερ για τα αινίγματα της μνήμης

Νέα ματιά στο σκηνοθετικό σύμπαν του Άρη Τρουπάκη μάς δίνουν οι φωτογραφίες από τη σκηνή του θεάτρου της Οδού Κυκλάδων, όπου ερμηνεύουν ο Δημήτρης Αλεξανδρής, η Δέσποινα Κούρτη και η Ερατώ Πίσση.

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ένα κορυφαίο ανέβασμα Μπέκετ από τον Θόδωρο Τερζόπουλο

Είδαμε στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση τη μνημειώδη παράσταση που σκηνοθέτησε ο διεθνής Έλληνας δημιουργός με το ιταλικό Emillia Romagna Teatro.

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.