Το σπίτι

3

Κείμενο και παράσταση μοιάζουν να δημιουργήθηκαν με την αίσθηση του επείγοντος, ως μια «προειδοποίηση» για τη συντριπτική πραγματικότητα που επιλέγουμε να αγνοούμε. Δραματικές ποιότητες, πυκνότητα και πολύ καλές ερμηνείες σε ένα εγχείρημα που έχει πάντως περιθώρια εξέλιξης.

Το σπίτι Δημήτρης Καραντζάς ©Andreas Simopoulos

Όσο κι αν κλειστείς στο μικρόκοσμό σου, αποστρέφοντας το βλέμμα σου από την πραγματικότητα, αυτή αργά ή γρήγορα θα έρθει να σε συντρίψει. Να πώς θα μπορούσε να συνοψιστεί σε μια γραμμή η ιδέα του Δημήτρη Καραντζά, που στη συγκεκριμένη περίπτωση υπογράφει και το κείμενο, ένα κείμενο με ελάχιστο λόγο και πολλή καθημερινή δράση. Το στοιχείο του "καθημερινού" είναι κομβικό: Η αίσθηση μιας τετριμμένης, οικείας καθημερινότητας, ένα κομμάτι πραγματικότητας που εξελίσσεται σε πραγματικό χρόνο, καταλαμβάνει τη μισή παράσταση και θέτει τη συνθήκη: Δύο άνθρωποι μοιράζονται τον ίδιο χώρο, έχουν την οικειότητα των ανθρώπων που συζούν, αν και δεν δείχνουν να συνυπάρχουν ουσιαστικά. Αρχειοθετούν έγγραφα, τακτοποιούν τα ψώνια, βάζουν πλυντήριο, επικοινωνούν με post it και σκόρπιες κουβέντες για πράγματα χωρίς ενδιαφέρον – εξάλλου μόλις που φτάνουν στους θεατές αυτές οι κουβέντες τους.

Το σπίτι Δημήτρης Καραντζάς
©Andreas Simopoulos

Στο κέντρο του απρόσωπου, ψυχρού σπιτιού τους ένα μεγάλο παράθυρο που "βλέπει" σε έναν τυπικό δρόμο μιας αθηναϊκής γειτονιάς. Η ζωή έξω απ’ αυτό αιχμαλωτίζει το βλέμμα τους φευγαλέα, δεν είναι όμως αρκετή για να τους βγάλει από τη μηχανική "χορογραφία" των δράσεών τους. Η δυστοπία κάνει την εμφάνισή της αρχικά ως μυθοπλασία, μέσω του βιβλίου που διαβάζει ο άνδρας, για κάποια φανταστική κοινωνία η οποία υποφέρει από παρατεταμένο καύσωνα, την κυβερνούν οι παπάδες και οι μη πειθήνιοι πολίτες εκτελούνται. Ώσπου η έξω πραγματικότητα αρχίζει να περιστρέφεται και να αντιστρέφεται, να διαλύεται και να επανασυντίθεται και ένας χείμαρρος από εικόνες βίας και καταστροφής, αναγνωρίσιμες καθώς προέρχονται από πραγματικά γεγονότα, ορμάει στο σπίτι. Κι όσο τα θεμέλιά του δοκιμάζονται τόσο οι δυο τους αγκιστρώνονται μανιωδώς στις ίδιες ανούσιες κινήσεις, και μόνο όταν πια το σπίτι απειληθεί συθέμελα ο παραληρηματικός μονόλογος της γυναίκας θα σπάσει την άψυχη μονοτονία που διήπε την έως τότε διαβίωσή τους.

Το σπίτι Δημήτρης Καραντζάς
©Andreas Simopoulos

Με την αίσθηση του επείγοντος, ως μια "προειδοποίηση", δείχνει να δημιουργήθηκε η παράσταση του Καραντζά, η οποία έχει την ποιότητα ενός θεάματος που, ενώ ξεκαθαρίζει τις προθέσεις του, δεν προπαγανδίζει, δεν πεζολογεί (παρόλο που μεταχειρίζεται τις έννοιες του πεζού και καθημερινού), αλλά έχει δραματική ποιότητα και πυκνότητα. Ουσιαστικά συνεισφέρουν σε αυτό βέβαια και οι ηθοποιοί, Αλεξία Καλτσίκη και Φιντέλ Ταλαμπούκας, που φτιάχνουν χαρακτήρες με τη δύναμη της υποκριτικής τους υπόστασης, ενώ αντλούν από το ελλειπτικό κείμενο το μέγιστο δυνατό. Καθοριστικό το σπίτι-σκηνικό της Κλειώς Μπομπότη, που εξυπηρετεί πλήρως τη σκηνοθετική ιδέα, όπως και τα βίντεο της Γκέλυς Καλαμπάκα. Η παράσταση διαγράφει έναν πλήρη κύκλο, δεν παύει όμως να αφήνει "εκκρεμότητες" όσον αφορά την εμβάθυνση και την εξέλιξη της δραματικής συνθήκης. Από αυτή την άποψη, λειτουργεί ίσως ως δουλειά εν εξελίξει, που μπορεί να οδηγήσει σε μια πληρέστερη εκδοχή της.

Περισσότερες πληροφορίες

Το σπίτι

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Δύο πρόσωπα (αδέρφια; συγκάτοικοι; σύντροφοι;) περνούν μια ημέρα στο σπίτι τους, σε μια οποιαδήποτε μεγαλούπολη από αυτές όπου οι άνθρωποι ζουν σε σπίτια-κελιά. Η καθημερινή ρουτίνα των ηρώων εισβάλει στους αρμούς της σκέψης τους και καταλαμβάνει τη σκηνή. Οι δυο τους περιχαρακώνονται για να μην αναμετρηθούν με την πραγματικότητα, όμως, όσο συνεχίζεται η ημέρα τους, ένα παράθυρο μεταμορφώνεται σε μια χοάνη, ένα εφιαλτικό καλειδοσκόπιο, από το οποίο παρελαύνουν διαφορετικές εκφάνσεις της βίας της εποχής μας και ακραίες στιγμές της σύγχρονης ιστορίας του 21ου αιώνα. Τα δύο πρόσωπα, παθητικοί δέκτες της βίας των εικόνων, προσπαθούν να συνεχίσουν τη φροντίδα του μικρόκοσμού τους μέχρι η βία να εισβάλει στο καταφύγιό τους.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ικέτιδες": Sold out Επίδαυρος και έναρξη προπώλησης για Λυκαβηττό

Παρασκευή 23 Αυγούστου και Σάββατο 24 Αυγούστου θα παιχτούν οι "Ικέτιδες" στην Επίδαυρο κι όπως μαθαίνουμε έχουν μείνει ελάχιστα εισιτήρια. Λόγω της ζήτησης ανοίγει και η προπώληση του Λυκαβηττού. Μάθετε περισσότερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/08/2024

Πέντε κωμωδίες για τον Δεκαπενταύγουστο

Η κωμωδία έχει ευεργετικές ιδιότητες. Αν μείνατε Αθήνα την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου και θέλετε να γελάσετε και να περάσετε καλά υπάρχουν πέντε κωμωδίες που υπόσχονται βραδιές χαλάρωσης και γέλιου.

Ακρόαση ηθοποιών στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Άντρες και γυναίκες ηθοποιούς αναζητά το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας για τις νέες του παραγωγές. Προλαβαίνετε να στείλετε βιογραφικό μέχρι την Τρίτη 20 Αυγούστου.

Η μουσικός Κατερίνα Φωτεινάκη τραβά ένα ταρώ για το μέλλον

Μιλήσαμε με την καλλιτεχνική διευθύντρια και μία από τις μουσικούς της παράστασης "Ταρώ του Οδυσσέα" που θα παιχτεί στη Μήλο σε σκηνοθεσία Αγλαΐας Παππά, στο πλαίσιο του "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός".

Τέσσερις γυναίκες του πενταγράμμου εμφανίζονται στο θέατρο

Η Ελένη Τσαλιγοπούλου, η Κορίνα Λεγάκη, η Μαρίνα Σάττι και η Nalyssa Green, τέσσερις γοητευτικές προσωπικότητες του πενταγράμμου εμφανίζονται σε θεατρικές παραστάσεις αυτή την περίοδο.

Ο Κιάνου Ριβς κάνει το ντεμπούτο του στο Μπρόντγουεϊ

Ο γνωστός ηθοποιός με καριέρα στο σινεμά σε πολλές επιτυχημένες ταινίες δράσης και επιστημονικής φαντασίας θα πρωταγωνιστήσει το φθινόπωρο του 2025 σε μια όχι και τόσο αναμενόμενη θεατρική επιλογή.