Βάκχες

2

Η Έλενα Μαυρίδου κατέφυγε στο δρόμο της λαϊκής και δημοτικής παράδοσης, παρασταίνοντας τις «Βάκχες» ως λαϊκό παραμύθι ή τελετουργικό δρώμενο, όμως ελάχιστα πράγματα μεταδόθηκαν από την τρομερή ατμόσφαιρα της τραγωδίας.

Βάκχες Έλενα Μαυρίδου ©Μάριος Κουρουνιώτης

Πρόκειται ίσως για την πιο τρομερή τραγωδία από όσες έχουν διασωθεί. Παρόλο που δεν είναι λίγα τα έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας που περιγράφουν αποτρόπαιες πράξεις, το φινάλε των "Βακχών" ξεχωρίζει: η Αγαύη, μητέρα του βασιλιά της Θήβας Πενθέα, κατειλημμένη από τη βακχική μανία διαμελίζει τον γιο της και τον περιφέρει θριαμβευτικά στην πόλη, θεωρώντας ότι σκότωσε ένα λιοντάρι. Είναι μια τραγωδία πλημμυρισμένη στην ολότητά της από ένταση, την οποία προκαλεί η άρνηση του Πενθέα να δεχτεί τον νέο θεό, Διόνυσο και τα ήθη που φέρνει. Η άρνησή του μετατρέπεται σε ύβρη, διακηρύσσοντας την επιθυμία του "να πεθάνει ο θεός", κι έτσι η τιμωρία του θα είναι αμείλικτη. Οι συγκρούσεις του Πενθέα με τον ίδιο τον Διόνυσο (ο οποίος έχει εμφανιστεί στη Θήβα με ανθρώπινη μορφή, ως μύστης του θεού) αλλά και με όσους επιχειρούν να τον νουθετίσουν ενάντια στην τυφλή άρνησή του (ο μάντης Τειρεσίας, ο γηραιότερος του βασιλικού οίκου, Κάδμος) προσδίδουν στις "Βάκχες" μία κλιμακούμενη απειλητική ατμόσφαιρα, που κορυφώνεται στο φριχτό τέλος και την αποτρόπαια πράξη της Αγαύης. Παράλληλα, οι εικόνες που περιγράφουν την οργιώδη λατρεία του Διονύσου από τις μαινάδες, τις γυναίκες του Χορού, συνθέτουν μια τραγωδία που ενεργοποιεί ιδιαίτερα τις αισθήσεις και το ένστικτο.

Βάκχες Έλενα Μαυρίδου
©Μάριος Κουρουνιώτης

Από αυτήν την τρομερή ατμόσφαιρα, ελάχιστα πράγματα μεταδόθηκαν στην παράσταση που σκηνοθέτησε η Έλενα Μαυρίδου. Η δημιουργός κατέφυγε στο δρόμο της λαϊκής και δημοτικής παράδοσης, παρασταίνοντας τις "Βάκχες" ως λαϊκό παραμύθι ή τελετουργικό δρώμενο (κάτι που έχει κι άλλες φορές επιλεχθεί για τη συγκεκριμένη τραγωδία, καθώς ταιριάζει στην ταυτότητα του θεού και τη φύση του μύθου), όμως τα εργαλεία της αποδείχθηκαν ένα άδειο περίβλημα. Το παιχνίδι με τις σκιές, η σύνθεση της μουσικής ακολουθώντας δημοτικά μονοπάτια και η κίνηση των μαινάδων που παρέπεμπε στα Αναστενάρια, δημιουργώντας από κοινού ένα κινητικό και μουσικό μοτίβο της βακχείας, που έδινε τον τόνο (μουσική: Γιώργος Μαυρίδης, επιμέλεια κίνησης της σκηνοθέτριας), η ζωόμορφη απόδοση κάποιων προσώπων ως υπόμνηση τελετών που ακόμη διασώζονται μέσα από την παράδοση του καρναβαλιού, ήταν στοιχεία που προσέδωσαν ύφος και ατμόσφαιρα.

Βάκχες Έλενα Μαυρίδου
©Μάριος Κουρουνιώτης

Από εκεί και πέρα καμία δουλειά δεν έγινε με τους ήρωες, που απέμειναν να θυμίζουν κενά σύμβολα. Απογοητευτική ήταν κυρίως η ανάγνωση του Διονύσου (Δημήτρης Λάλος), που αποδόθηκε ως ένας κοινός νάρκισσος, ενώ συνολικά οι ηθοποιοί έμοιαζαν να κάνουν ό,τι μπορούν. Αμήχανα και χωρίς πειθώ υποστήριξαν τους ρόλους τους ο Θανάσης Δόβρης (Κάδμος) και ο Γιώργος Χριστοδούλου (Πενθέας), ενώ η Βίκυ Βολιώτη (Τειρεσίας) είχε τουλάχιστον την απαιτούμενη δραματική ένταση. Η σκηνοθέτρια ερμήνευσε την Αγαύη με ζήλο και πάθος, χωρίς όμως συνολικά να αποδώσει στη δική της ερμηνεία και σε αυτή των υπόλοιπων προσώπων το τραγικό μέγεθος. Στοιχειώδες το σκηνικό (ώστε να εξυπηρετεί προφανώς και τις ανάγκες της περιοδείας), αλλά με ενδιαφέρον αισθητικό στίγμα τα κοστούμια (σκηνικό-κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα) και οι ολοπρόσωπες μάσκες (Αλέκος Μπουρελιάς - Archlabyrinth).

Περισσότερες πληροφορίες

Βάκχες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Το έργο αφηγείται την ιστορία του Διονύσου, ο οποίος επιστρέφει στη Θήβα για να εγκαθιδρύσει τη λατρεία του, συνοδευόμενος από έναν όμιλο γυναικών από τη Λυδία, τις Βάκχες. Η παράσταση επιχειρεί μία ερμηνευτική προσέγγιση και διερευνά την διονυσιακή μανία ή «βακχεία» με βασικά εργαλεία τον λόγο του Ευριπίδη, τον συνδυασμό της σύγχρονης με την παραδοσιακή μουσική, και μια κινησιολογία βασισμένη στην τελετουργία των Αναστεναρίων, που πιθανότατα αποτελεί επιβίωση θρησκευτικών πρακτικών από τη λατρεία του Διονύσου. Ο φυσικός ήχος της λύρας συνομιλεί με το σύγχρονο sound design και τα υλικά της φύσης με τα συνθετικά, σε μία παράσταση που οδηγεί τα σώματα ολοένα προς έναν οργιαστικό χορό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber