Οιδίπους επί Κολωνώ

2,5

Μια μάλλον αμήχανη προσέγγιση του κύκνειου άσματος του Σοφοκλή, που περιγράφει με βαθιά εσωτερικό τρόπο την πορεία ενός ανθρώπου προς τη δικαίωση και το θάνατο, που επαφίεται στην κεντρική ερμηνεία του Δημήτρη Καταλειφού.

Οιδίπους Επί Κολωνώ ©Πάτροκλος Σκαφίδας

Δεν υπάρχει ίσως μεγαλύτερη πρόκληση για μια σκηνοθεσία από την "αδιαμεσολάβητη" αναμέτρηση με μια τραγωδία, όταν δεν εντοπίζεται η ανάγκη ερμηνείας μέσα από επικαιρικές συνδέσεις ή άλλες αναγωγές. Η τετ α τετ αντιμετώπιση κάνει τη σκηνοθεσία πιο "διάφανη" και την τελική κρίση περισσότερο αμείλικτη: πόσο βαθιά έσκαψε ο σκηνοθέτης, πόσο ανέδειξε τα θέματά της, πόσο συνέλαβε το αίσθημά της; Ο "Οιδίπους επί Κολωνώ" ειδικά δεν έχει τη "μυθιστορηματική", καταιγιστική υπόθεση του "Τυράννου" ή της "Ηλέκτρας"˙ έτσι, δεν βοηθάει το σκηνοθέτη να "επαναπαυτεί". Το τελευταίο έργο του Σοφοκλή είναι ένα έργο ιδιαιτέρως εσωτερικό, απόσταγμα ενός ανθρώπου που βρίσκεται σε βαθύ γήρας. Είναι έργο αποκατάστασης ενός ήρωα, που ξεκινάει με την ανεπιθύμητη άφιξη ενός μιαρού άνδρα και καταλήγει στη μυστικιστική ανάληψή του μέσα σε έναν ιερό τόπο. Έργο που περιγράφει την πορεία ενός ανθρώπου προς το θάνατο και τη συμφιλίωσή του με θεούς και ανθρώπους: Ο τυφλός Οιδίποδας, συνοδευόμενος από την Αντιγόνη κι έπειτα από μακρά περιπλάνηση, φτάνει στην Αθήνα, στο δήμο του Ιππίου Κολωνού. Ζητάει καταφύγιο, ξέροντας ότι μεγάλη τύχη θα χαριστεί στον τόπο που θα τον καλωσορίσει. Στην πορεία, θα ξανανταμώσει την Ισμήνη, θα βρει φιλόξενη αγκαλιά στον βασιλιά Θησέα, ενώ άλλοι θα απειλήσουν να ανακόψουν αυτή τη συμφιλιωτική πορεία του: ο Κρέοντας κι ο γιος του Πολυνείκης, που θέλουν να τον πάρουν, ακόμη και δια της βίας, πίσω στη Θήβα.

Οιδίπους επί Κολωνώ
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα ελάχιστα κατόρθωσε να μεταδώσει τη βαθιά εσωτερικότητα του έργου. Είχε στη διάθεσή του μια μετάφραση (Χρύσα Προκοπάκη, Θάνος Τσακνάκης) που σε σημεία έφερε σε δημοτικό τραγούδι, αλλά δεν την εκμεταλλεύτηκε. Σε άλλο ύφος τελείως η μουσική (Σήμη Τσιλαλή) κατέφυγε στο ύφος μιας δραματικής υπόκρουσης αγωνίας. Το σκηνικό (Λιλή Πεζανού) διάβασε τον κατάφυτο ελαιώνα του Κολωνού ως ένα γυμνό τοπίο με καμμένους και κουτσουρεμένους κορμούς δέντρων. Το πρόβλημα του Χορού δεν λύθηκε: οι οχτώ άνδρες (Νίκος Νίκας, Γιώργος Νούσης, Γιώργος Φριντζήλας, Νίκος Δερτιλής, Γιώργος Μπούτσικας, Πάνος Αποστολόπουλος, Αντώνης Αντωνιάδης, Πάρις Παρασκευάδης) αρκέστηκαν σε μία συνεχή παρουσία επί σκηνής, χωρίς κίνηση (Damiano Ottavio Bigi), χωρίς τραγούδι, αμήχανοι σχολίαζαν τα γεγονότα. Οι καλοί ηθοποιοί επιχείρησαν να μεταφέρουν το ήθος και τα συναισθήματα των προσώπων και οι περισσότεροι έδωσαν ικανοποιητικές ερμηνείες, αν και στάθηκαν στο επίπεδο του απολύτως επαρκούς, καθώς ήταν ίσως ακαθοδήγητοι: Αγγελική Παπαθεμελή (Αντιγόνη), Αλεξάνδρα Αϊδίνη (Ισμήνη), Χρήστος Χατζηπαναγιώτης (Θησέας), Μάξιμος Μουμούρης (Πολυνείκης). Ο Δημήτρης Καταλειφός στον θηριώδη ρόλο του Οιδίποδα πήρε την παράσταση πάνω του. Εστίασε όμως -μάλλον μονόπλευρα- στην εξωστρεφή πικρία και τον θυμό του προδομένου πατέρα, παρά στην εσωτερική μακαριότητα αυτού που γνωρίζει τι μέλλεται να συμβεί, και οδηγείται, αποκαθαρμένος πια, στην ένωση με το θείο.

Η παράσταση παίχτηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου στις 4-5/8. Θα επαναληφθεί στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού (2/9) και στο Θέατρο Πέτρας (4/9). 

Περισσότερες πληροφορίες

Οιδίπους επί Κολωνώ

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Οιδίπους, γέρος και τυφλός, φτάνει στην Αθήνα με τη βοήθεια της κόρης του Αντιγόνης. Η άφιξή του θα προκαλέσει αναστάτωση στους κατοίκους της περιοχής, όμως ο βασιλιάς Θησέας θα δεχτεί τη φιλοξενία του, καθώς και το αίτημά του να ταφεί εκεί, στο ιερό άλσος των Ευμενίδων, σύμφωνα με χρησμό που του είχε δοθεί. Σύντομα, στην Αθήνα θα καταφθάσει και η κόρη του Ισμήνη, για να μεταφέρει το μήνυμα ότι οι δύο γιοι του, Ετεοκλής και Πολυνείκης, βρίσκονται στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου. Στον Κολωνό έρχεται και ο Κρέων για να τον πείσει να επιστρέψει, όμως όταν βλέπει ότι τα λόγια του δεν λειτουργούν θα καταφύγει στη βία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.