Ηλέκτρα

2,5

Καθαρή ανάγνωση της σοφόκλειας τραγωδίας, που πάνω από οποιαδήποτε ερμηνεία τοποθετεί την όσο το δυνατόν αμεσότερη πρόσληψη του έργου από το ευρύ κοινό, πέφτει όμως στην παγίδα να επαναπαυθεί στην αυτάρκεια του έργου.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ηλέκτρα Μελεμέ Ελίνα Γιουνανλή©

Στην ετήσια αναμέτρηση θεατών και καλλιτεχνών με το αρχαίο δράμα, τη δική τους θέση καταλαμβάνουν παραστάσεις σαν αυτή που υπογράφει η Λίλλυ Μελεμέ, δηλαδή καθαρές αναγνώσεις που πάνω από οποιαδήποτε ερμηνεία τοποθετούν την όσο το δυνατόν αμεσότερη πρόσληψη του έργου από το  ευρύ κοινό. Αυτές οι παραστάσεις αποτελούν τον βασικό δίαυλο επικοινωνίας της μεγάλης πλειοψηφίας με το αρχαίο δράμα, καθώς βασίζονται κατ’ αρχήν στη δυναμική και τη διαχρονικότητα των κειμένων, στις συγκρούσεις και τις θεματικές τους. Φυσικά δεν είναι προαπαιτούμενο κάθε παράσταση να αποτελεί πρόταση πάνω στον τρόπο ανεβάσματος του αρχαίου δράματος, όμως ακόμη και ο "ασφαλής" δρόμος κρύβει παγίδες: το γεγονός πως η εμπιστοσύνη στην αυτάρκεια και την αξία των έργων, οδηγεί κάποιες φορές στην απουσία κέντρου βάρους από την παράσταση ή/και σε αισθητικές εκπτώσεις.

Ηλέκτρα Μελεμέ
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτά τα παθητικά σημεία είναι που ζημιώνουν την "Ηλέκτρα" της Μελεμέ, και όχι το γεγονός ότι αποτελεί μια αναμενόμενη, εκλαϊκευμένη πρόταση. Για τη σοφόκλεια εκδοχή του μύθου, που έχει επιλέξει η σκηνοθέτρια, οι θεωρητικές αναλύσεις διχάζονται σε δύο αντίθετες κατευθύνσεις: αυτή που δικαιώνει την Ηλέκτρα (και τον Ορέστη) και παρουσιάζει τους φόνους της Κλυταιμνήστρας και του Αίγισθου ως μια δίκαιη εκδίκηση που αποκαθιστά τη διασαλευμένη τάξη στο παλάτι των Μυκηνών, και αυτή που επισημαίνει πως με τη διπλή δολοφονία ο ζόφος πολλαπλασιάζεται και δεν μπορεί παρά να ρουφήξει μέσα του τα δύο αδέρφια. Το έργο είναι τόσο αμφίρροπο και ανοιχτό στην τελική του ερμηνεία, ώστε αυτό που αξίζει να κρατηθεί είναι πως: "η Ηλέκτρα είναι ένα έργο στο οποίο ένας σκηνοθέτης θα μπορούσε νόμιμα να διαμορφώσει τη σημασία του τέλους, είτε προς μια θετική, είτε προς μια αρνητική ερμηνεία, χωρίς να παραποιεί το κείμενο" (R.G.A. Buxton).

Ηλέκτρα Μελεμέ
Ελίνα Γιουνανλή©

Η Μελεμέ σαφέστατα παίρνει τον πρώτο δρόμο και επιλέγει να δικαιώσει την Ηλέκτρα, όπως προκύπτει από την αντιπαράθεση της Λένας Παπαληγούρα και της Ελισάβετ Μουτάφη. Η πρώτη αποδίδει με μέτρο αλλά και σθένος το πάθος που κινεί τη ηρωίδα στις εκδηλώσεις του πένθους και της οργής όσο και στην παρόρμηση του φονικού (και ερμηνευτικά διασώζεται), ενώ η δεύτερη καθοδηγείται στην ερμηνεία της Κλυταιμνήστρας ως ενός μοχθηρού γύναιου, με σχεδόν κωμικές αποχρώσεις, έτσι ώστε αδυνατεί να προκαλέσει οποιαδήποτε ταύτιση. Από εκεί και πέρα, η παράσταση μένει στην επιφάνεια των πραγμάτων και επαναπαυμένη στη δυναμική του έργου αφήνει και τους ηθοποιούς χωρίς εμφανή στήριξη: ο Στρατής Χατζησταματίου έχει ωραίες στιγμές ως Ορέστης, ειδικότερα στη σκηνή της αναγνώρισης, όμως εμφανίζεται "λίγος" όταν οπλίζει το χέρι του και οδηγείται στη διπλή δολοφονία, ο Ιωάννης Παπαζήσης ερμηνεύει τον Παιδαγωγό με μια ανεξήγητη παιγνιώδη διάθεση, επαρκείς είναι η Εριέττα Μανούρη (Χρυσόθεμις), ο Πάρις Λεόντιος (Πυλάδης) και ο Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος).

Ηλέκτρα Μελεμέ
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτό που κυρίως απουσιάζει είναι ένα αισθητικό ή συναισθηματικό στίγμα, μια ζωηρή αποτύπωση του (ζοφερού) κλίματος του έργου. Ελάχιστα σημεία στην παράσταση αναδεικνύουν τη μιαρή συνθήκη που επικρατεί στο παλάτι των Μυκηνών ή την εμμονική προσκόλληση της ηρωίδας σε καταστάσεις και αποφάσεις που την πνίγουν, όπως εν μέρει επιτυγχάνει η αντίθεση των κοστουμιών, μεταξύ της λερωμένης, ανδροντυμένης Ηλέκτρας και του καλοντυμένου Χορού (Βασιλική Σύρμα). Ο Χορός (Φιόνα Γεωργιάδη, Ήβη Νικολαϊδου, Κωνσταντίνα Νταντάμη, Δανάη Πολίτη, Μελισσάνθη Ρεγκούκου, Αρετή Τίλη) έχει συνεχή παρουσία, με εξάρσεις στις κορυφαίες δραματικές σκηνές (κίνηση: Κική Μπάκα), όπως και η μουσική-σασπένς του Σταύρου Γασπαράτου, ενώ το σκηνικό (Μικαέλα Λιακατά) ένα σύνολο από κεκλιμένες πλατφόρμες δεν αποτελεί καλαίσθητη επιλογή ούτε αποδεικνύεται λειτουργικό.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηλέκτρα

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Ορέστης επιστρέφει στο Άργος και μαζί με την Ηλέκτρα εκδικούνται για το φόνο του πατέρα τους, Αγαμέμνονα, από τη μητέρα τους Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο, πληρώνοντας το αίμα με αίμα. Βαθιά επηρεασμένος από την εποχή του, που διακατέχεται από πνεύμα αμφισβήτησης, ο Σοφοκλής επιλέγει να αφηγηθεί τον μύθο των Ατρειδών μέσα από το υποκειμενικό βλέμμα της Ηλέκτρας. Ένα βλέμμα θρυμματισμένο από το πένθος, που αντανακλά, μεγεθύνει και ενίοτε παραμορφώνει την πραγματικότητα που την περιβάλλει. Σε αυτόν τον κόσμο, η Ηλέκτρα επιλέγει να αποτελέσει το μοναδικό κύτταρο ζωντανής συνείδησης που δεν θα πάψει να καταγγέλλει την ανηθικότητα και την υποκρισία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Frankenstein & Eliza

Γοητευτική, ενδιαφέρουσα αλλά και άνιση η παράσταση, από τον Δημήτρη Τάρλοου, του νέου έργου της Έρις Κύργια, που ξαναγράφει την κλασική ιστορία του Φρανκενστάιν και του τέρατος, εμπνευσμένη από την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης˙. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
26/12/2024

"Τα τραγούδια της Σωτηρίας": Μια παράσταση που τιμά τη ζωή και το έργο της Σωτηρίας Μπέλλου

Η μουσική παράσταση "Τα τραγούδια της Σωτηρίας" με πρωταγωνίστρια τη Χριστίνα Μαξούρη, έρχεται να ολοκληρώσει την πορεία της με μια τελευταία σειρά εμφανίσεων στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, μέχρι τις 21 Ιανουαρίου.

Οι Χάρης Εμμανουήλ, Δημήτρης Πετρόπουλος, Άννα Παντζέλη νιώθουν "Καπούτ" στο θέατρο Αλκμήνη

Το έργο "Καπούτ" του Άλντο Νικολάι, έρχεται στο Θέατρο Αλκμήνη, σε μια παράσταση που υπόσχεται γέλιο, συγκίνηση και βαθύτερες σκέψεις για τη ζωή με πρωταγωνιστές τους Χάρη Εμμανουήλ, Δημήτρη Πετρόπουλο, Άννα Πατζέλη.

Πώς ξαναγράφονται οι κλασικοί στο θέατρο του σήμερα;

Τι πλάσμα θα προέκυπτε από τη συνάντηση του Φρανκενστάιν με την τεχνητή νοημοσύνη; Μπορούμε να μάθουμε τι σκεφτόταν ο Τολστόι, όταν έγραφε την "Άννα Καρέννινα"; Πώς θα έμοιαζε ένας σύγχρονος Δον Ζουάν σε μια εποχή όπου όλα επιτρέπονται; Πώς μιλούν στο σήμερα ιστορίες που αναφέρονται στο βικτωριανό Λονδίνο ή στον αμερικανικό εμφύλιο; Παρόμοια ερωτήματα παρακινήσαν μια σειρά παραστάσεων που γράφουν σε νέες σκηνικές εκδοχές τα κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας και του θεάτρου. Μιλήσαμε με τους συντελεστές τους και καταγράφουμε τα χαρακτηριστικά της νέας δυναμικής τάσης.

Εορταστικό πρόγραμμα παραστάσεων για το "Περιμένοντας τον Γκοντό"

Σε μια νέα ερμηνευτική προσέγγιση ανοιχτή σε όλους τους θεατές, ακόμα και σε εφήβους είναι το "Περιμένοντας τον Γκοντό" του Σάμουελ Μπέκετ, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.

Προλαβαίνετε για λίγο ακόμα να ζήσετε την ένταση του "True West"

Το "True West" του Σαμ Σέπαρντ είναι περισσότερο από ποτέ επίκαιρο, καθώς εστιάζει στην ανάγκη του ανθρώπου να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό του μέσα σε ένα περιβάλλον που συχνά συνθλίβει την ατομικότητα. Παίζεται για λίγο ακόμα στο θέατρο Χώρα.

"Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας" μας λεει η Ειρήνη Φαναριώτη

Μια σύγχρονη κωμωδία που αγγίζει τη γυναικεία εμπειρία με οξυδέρκεια, χιούμορ και συγκίνηση θα σκηνοθετήσει η Ειρήνη Φαναριώτη στο Studio του Θεάτρου Αργώ.