Κωσταλέξι

3

Ενδιαφέρουσα δουλειά, βασισμένη στην αληθινή ιστορία της Ελένης από το Κωσταλέξι, που ξεπερνάει το στενό δρόμο του θεάτρου ντοκουμέντο αλλά δεν παύει να αφήνει την επίγευση πως βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Κωσταλέξι ©Patroklos Skafidas

Μια ενδιαφέρουσα δουλειά σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης, σε πρωτότυπο κείμενο που υπογράφουν η Έλενα Τριανταφυλλοπούλου και η Αρτεμις Ψιλοπούλου. Στηρίζεται στην πραγματική ιστορία της Ελένης από το ομώνυμο χωριό της Στερεάς Ελλάδας, την οποία η οικογένειά της (οι γονείς της, κι έπειτα τα αδέρφια της) κρατούσαν έγκλειστη στο υπόγειο του σπιτιού τους, σε απάνθρωπες συνθήκες απόλυτης εξαθλίωσης, επί είκοσι εννέα χρόνια.  Η παράσταση μεταχειρίζεται στοιχεία από το θέατρο ντοκουμέντο, καθώς πραγματεύεται μια αληθινή υπόθεση, αλλά το ξεπερνάει, καταφέρνοντας να μην αναλωθεί σε μια στείρα αφηγηματική παράθεση γεγονότων, μαρτυριών ή πορισμάτων.

Κωσταλέξι
©Patroklos Skafidas

Εξάλλου, η παράσταση λίγα πράγματα φέρνει στο φως όσον αφορά την ιστορία (που μαθεύτηκε το 1978 και δεν διαλευκάνθηκε ποτέ πλήρως, ενώ η Ελένη εξαφανίστηκε είκοσι χρόνια αργότερα  κάτω από άγνωστες μέχρι σήμερα συνθήκες)͘͘·  κάτι που δεν είναι απαραίτητα κακό:  η παράσταση δεν λειτουργεί τόσο ως ερευνητικό θέατρο-ντοκιμαντέρ, αλλά εστιάζει στο να αναδείξει τις παθογένειες που βρίσκονται πίσω από την ιστορία (τη σιωπή μιας ολόκληρης κοινωνίας, το στίγμα της ψυχασθένειας –λέγεται ότι η Ελένη έπασχε από κάποιο ψυχικό νόσημα- που "μολύνει την οικογένεια, η οποία με τη σειρά της μολύνει το χωριό") αλλά και να δώσει με έναν τρόπο φωνή στην τραγική πρωταγωνίστρια της ιστορίας, σε μια γυναίκα που έμεινε βουβή για χρόνια.

Κωσταλέξι
©Patroklos Skafidas

Το δραματικό σύμπαν που δημιουργείται είναι πυκνό σε σημεία,  εμβολίζεται από ωραία εξωρεαλιστικά στοιχεία και ενδιαφέρουσες αισθητικές επιλογές. Τα μαύρα ανδρικά κοστούμια που φορούν και οι τρεις ερμηνευτές/ριες της παράστασης (Άλκηστις Νικολαΐδη, Ζωγραφιά Μεντεσίδου, Κων/νος Μωραΐτης) δημιουργούν μία ουδέτερη όψη, και μαζί με την σχεδόν χωρίς συναίσθημα εκφορά του λόγου, συνθέτουν ένα ανατριχιαστικό σύμπαν ψυχρότητας και συναισθηματικής αποξένωσης, όπως το γεγονός που τροφοδοτεί την παράσταση. Τα σκηνικά αντικείμενα  λίγα αλλά εύστοχα, οι ήχοι από κλαρίνο, η ζωόμορφη απόδοση του πατέρα της Ελένης, η αποδραματοποιημένη αναπαράσταση της δίκης (όπου τα αδέρφια της Ελένης κρίθηκαν αθώα), είναι όλα στοιχεία που συντελούν στη σύνθεση ενός ενδιαφέροντος σκηνικού σύμπαντος, που ολοκληρώνεται μεν αλλά δεν παύει να αφήνει την επίγευση πως αποτελεί κομμάτι μιας δουλειάς που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Περισσότερες πληροφορίες

Κωσταλέξι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Η παράσταση, με την διάθεση της έρευνας, προσπαθεί να ανακαλύψει την πραγματική Ελένη Καρυώτη, τη γυναίκα που βρέθηκε έγκλειστη στο υπόγειο του σπιτιού της στο Κωσταλέξι. Εξετάζει το θέμα των ψυχικά νοσούντων στην ελληνική επαρχία, το φαινόμενο των «τρελών του χωριού», προσπαθώντας να θέσει ερωτήματα τόσο για την κατάσταση της ψυχικής υγείας στην χώρα όσο και για την συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στους πάσχοντες. Πώς η σκληρότητα της ανθρώπινης φύσης έρχεται να συνθλίψει ότι δεν είναι συνηθισμένο ή καθημερινό; Τελικά ο άνθρωπος είναι το πιο σκληρό ζώο καθώς τα ένστικτα του, παρόλη την εκπαίδευση και τον πολιτισμό, εξακολουθούν να τον ελέγχουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.