Ταρτούφος

3

Μία από τις δημοφιλέστερες μολιερικές κωμωδίες, που σατιρίζει τη θρησκοληψία, ανεβαίνει με στόχο να αναδειχθούν το κωμικό αίσθημα και η διαχρονικότητά της, σε μια παράσταση όπου συνυπάρχουν αισθητικά στοιχεία που ξεκινούν από τον 17ο αι. και καταλήγουν στις μέρες μας.

Ταρτούφος Πάτροκλος Σκαφίδας©

Τριακόσια πενήντα χρόνια από τη συγγραφή τους, οι μολιερικές κωμωδίες συνεχίζουν να βάζουν σπαζοκεφαλιές στους σκηνοθέτες. Καθώς σατιρίζουν διαχρονικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά και ελαττώματα διατηρούν τη δημοφιλία τους, δεν παύουν όμως να φέρουν το βάρος των χρόνων που χωρίζουν την εποχή τους από τη δική μας. Ο "Ταρτούφος", συγκεκριμένα, είναι μία από τις δημοφιλέστερες και σατιρίζει τη θρησκοληψία και την υποκρισία, μέσα από το μοτίβο του ομώνυμου ήρωα, ενός απατεώνα που, με την υποκριτική επίφαση ενός βαθιά θεοσεβούμενου ανθρώπου, κερδίζει την απόλυτη αφοσίωση και εμπιστοσύνη του Οργκόν, σε σημείο που παρά λίγο να του "φάει" την περιουσία και να βιάσει τη σύζυγό του.

Ταρτούφος Νταλιάνης
Patroklos Skafidas©

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθέτησε το έργο με την επιθυμία να καταδειχθεί η διαχρονία του (ενδεικτικές και οι ενδυματολογικές επιλογές της Άρτεμις Φλέσσα που αντλούν από διάφορες τάσεις) κι έτσι στην παράσταση συνυπάρχουν αισθητικά στοιχεία και επιλογές που αντιστοιχούν στον 17ο αι. –η μετάφραση του Ανδρέα Στάικου, που διατηρεί και αποδίδει τον έμμετρο μολιερικό λόγο– με άλλα που διατρέχουν τους αιώνες, φτάνουν ως τον 20ό και τη δεκαετία του 1950 –οι μουσικές του Έλβις που ντύνουν την παράσταση– και καταλήγουν στις μέρες, μέσα από τη διακριτική επικαιροποίηση, καθώς εντοπίζονται εμβόλιμες αναφορές τόσο σε πρόσωπα της τρέχουσας πολιτικής επικαιρότητας όσο και σε σύγχρονα κοινωνικά θέματα, με κυριότερο το #metoo.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Πρόκειται για σκηνοθετικές επιλογές καθ’ όλα θεμιτές, που όμως δεν αποδεικνύουν απαραίτητα την οργανική τους σύνδεση με τα τεκταινόμενα, όπως μετέωρη μένει η σκηνοθετική επιλογή να διατηρηθεί στο φινάλε του έργου η εγκωμιαστική –σαφής παρόλο που δεν τον κατονομάζει– αναφορά του Μολιέρου στον βασιλιά Λουδοβίκο· μια αναφορά που προέκυψε μάλλον για να αρθεί η λογοκρισία (μετά την πρώτη παράσταση του "Ταρτούφου" που δόθηκε προς τιμήν του Λουδοβίκου, η Αυλή και οι εκκλησιαστικοί κύκλοι, θιγμένοι από τις σατιρικές αναφορές, απαγόρευσαν τις παραστάσεις του), αλλά πλέον ακούγεται παράταιρη, ειδικά στο κλείσιμο μιας παράστασης που έχει ασκήσει –έστω διακριτικά– και πολιτική κριτική.

Ταρτούφος
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Συνολικά, πάντως, η ματιά του σκηνοθέτη επικεντρώνεται στο κωμικό συναίσθημα και προσφέρει μια παράσταση καθαρού θεάτρου, με το αποτέλεσμα να αποδεικνύεται ανάλαφρο και διασκεδαστικό. Κέντρο βάρους της παράστασης είναι οι ερμηνείες και οι χαρακτήρες σκιτσάρονται τόσο ώστε να βρίσκονται στο όριο της καρικατούρας, χωρίς να ξεπέφτουν σε χονδροειδείς αποδόσεις. Ο Μάνος Καρατζογιάννης φέρει όλη την αντιπάθεια αλλά και τη γελοιότητα του υποκριτή πρωταγωνιστικού ήρωα, η Αγγελική Μαρίνου επιδεικνύει ωραία κωμική φλέβα ως Ντορίν, ο Θανάσης Βλαβιανός αποδίδει ωραία τον κομβικό ρόλο του –σε εξωφρενικό βαθμό– υποδουλωμένου στον Ταρτούφο Οργκόν, καθώς και όλοι οι υπόλοιποι ηθοποιοί πραγματοποιούν ωραίες ερμηνείες, η Ελίζα Σκολίδη (Ελμίρα), η Χριστίνα Θεοδωροπούλου (Κυρία Περνέλ), ο Γιώργος Κορομπίλης (Κλεάνθης), η Μέγκι Σούλι (Μαριάννα), ο Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Δάμις) και ο απολαυστικότατος Θωμάς Σιέκος στον σχεδόν βουβό ρόλο του Ακάκιου, βοηθού του Ταρτούφου

Περισσότερες πληροφορίες

Ταρτούφος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η σκοτεινή κωμωδία του κορυφαίου Γάλλου κωμωδιογράφου για την υποκρισία ανεβαίνει σε μια εκδοχή εμπνευσμένη από την σύγχρονη πραγματικότητα, εμπλουτισμένη με τραγούδια του Έλβις Πρίσλεϊ, που χρησιμοποιούνται ως μέσο αποπλάνησης.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταία ευκαιρία για 12 + 1 θεατρικές παραστάσεις

Last call για 13 θεατρικές παραστάσεις που κατεβάζουν αυλαία έως 2 Απριλίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
29/03/2025

"Alice Amazing Circus Show": Κατάδυση στη μυθολογία της Χώρας των Θαυμάτων

Η μαγεία της "Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων" ζωντανεύει σε μια πολύχρωμη παράσταση τσίρκου! Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στις 5 και 6 Απριλίου, το "Alice Amazing Circus Show" θα παρουσιαστεί στο Christmas Theater και με αφορμή την παράσταση ανατρέχουμε σε όσα κάνουν την "Αλίκη" τόσο διαχρονική πηγή έμπνευσης.

Το Athens English Comedy Club παρουσιάζει την πρώτη ισπανόφωνη stand up comedy παράσταση στην Ελλάδα

Stand up comedy στα Ισπανικά με καταγωγή από το Μεξικό και το Περού μας περιμένει στο Eliart Σάββατο βράδυ.

"Όταν ο Σεφέρης συνάντησε τον Νερούδα": Μια φανταστική συνάντηση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ένα θεατρικό αναλόγιο που ζωντανεύουν οι Ιωάννα Βρακατσέλη, Μάγδα Μαυρογιάννη και Δημήτρης Γιάκας.

Last call για τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025 – Ψηφίστε τώρα τις καλύτερες παραστάσεις και τους πρωταγωνιστές που αγαπήσατε!

Ψηφίστε, αναδείξτε τους κορυφαίους του θεάτρου και κερδίστε μοναδικά θεατρικά δώρα.

Ο Αντώνης Λουδάρος και η υποκριτική του μαεστρία στο "Είμαι η γυναίκα μου"

Ο Αντώνης Λουδάρος προσεγγίζει τους χαρακτήρες που ερμηνεύει με ευαισθησία και το δύσκολο εγχείρημα να σκηνοθετήσει και να ερμηνεύσει τον απαιτητικό ρόλο της Charlotte στο "Είμαι η γυναίκα μου" του Νταγκ Ράιτ, αποδεικνύει το ταλέντο, τη σκηνική του δεξιοτεχνία και την ικανότητά του να μεταμορφώνεται.

"Μη σκαλίζεις την άμμο": Άπαιχτο έργο των αδελφών Κούφαλη στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Το βραβευμένο έργο των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη, "Μη σκαλίζεις την άμμο", παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο και κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 24 Απριλίου στη σκηνή Ωμέγα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.