Ορφανά

2,5
Ορφανά

Ο Ντένις Κέλι έγραψε τα "Ορφανά" το 2009, αμέσως μετά τη συγγραφή του "DNA", του έργου του για τον σχολικό εκφοβισμό που στιγμάτισε τη σύγχρονη βρετανική δραματουργία (μπήκε ακόμη και στη σχολική ύλη) και καθιέρωσε τον ίδιο ως σημαντικό συνεχιστή του in-yer-face theatre: του δραματουργικού ρεύματος που αποτύπωσε την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, αξιοποιώντας θεματικές και εργαλεία που αποσκοπούν στο να προκαλέσουν έντονη ενόχληση στους θεατές. Τα "Ορφανά" μιλούν για το σπόρο της βίας που καλλιεργούν ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η απομόνωση, χαρακτηριστικά που εντοπίζονται στις σύγχρονες κοινωνίες.

Ορφανά

Στην ιστορία, η Έλεν και ο Ντάνι, ζευγάρι που ζει σε μια σχετικά υποβαθμισμένη συνοικία του Λονδίνου, δέχονται την επίσκεψη του αδερφού της Έλεν, Λίαμ· πρόκειται για έναν παραβατικό νεαρό, που απασχολεί συχνά την αστυνομία, και αυτήν τη φορά εισβάλλει στο σπιτικό τους γεμάτος αίματα. Αρχικά εξηγεί πώς βοήθησε έναν νεαρό μουσουλμάνο τον οποίο βρήκε αιμόφυρτο στο δρόμο, η εκδοχή του όμως ανατρέπεται όσο περνάει η νύχτα, ώσπου τελικά ομολογεί ότι ο ίδιος επιτέθηκε στον ξένο άνδρα. Στην προσπάθειά του να υποβαθμίσει το γεγονός, τονίζοντας ότι επρόκειτο για ένα από τα "κωλόπαιδα" που εκφοβίζουν τη γειτονιά, ο Λίαμ θα βρει συμπαραστάτρια την αδερφή του· η Έλεν, θέλοντας να τον γλιτώσει από την αστυνομία, παρακινεί τον άνδρα της να τρομοκρατήσει τον νεαρό τραυματία, προκειμένου να εξασφαλίσει τη σιωπή του. Έτσι, ο Κέλι βάζει στο επίκεντρο του προβληματισμού του (και) τον μέσο φιλήσυχο αστό, διερωτώμενος πόσο εύκολα μπορεί να ολισθήσει κάποιος στην αποκτήνωση.

Ορφανά

Το συναρπαστικό όσον αφορά τις θεματικές του, το έργο είναι προκλητικό ως προς τη σκηνική του πραγμάτωση, καθώς η δράση προκύπτει εξολοκλήρου από το λόγο, από τους διαλόγους και τις εκτενείς αφηγήσεις. Τα γεγονότα, οι βίαιες πράξεις, ο ψυχισμός των ηρώων, οι συναισθηματικές μεταβάσεις τους μεταδίδονται μέσα από το πυκνό κείμενο και την άμεση, κοφτή, ωμή γλώσσα. Η παράσταση που υπογράφει ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος, όπου υποδύεται και το ρόλο του Ντάνι, μεταδίδει κάτι από τη δυναμική του έργου, υπολείπεται όμως σε επιδραστικότητα. Ίσως επειδή οι ερμηνείες (κυρίως η δική του και της Ελένης Στεργίου ως Έλεν) μοιάζουν αμήχανες, καθώς οι ηθοποιοί εκφράζονται με παύσεις, αργή εκφορά και δεν έχουν αφομοιώσει το συγγραφικό ύφος, που προορίζεται να σφυροκοπάει αδιάκοπα τ’ αφτιά μας. Ένα έργο με ωμό, ρεαλιστικό λόγο εδώ υιοθετεί υπαινικτικούς τρόπους και πλατειάζει. Καλύτερος ο Χρήστος Παπαδόπουλος, μεταδίδει με νεύρο τη συναισθηματική σύγχυση του νεαρού Λίαμ. Το μαύρο, απρόσωπο και ψυχρό σκηνικό της Αρετής Μουστάκα (ένα τραπέζι, δύο καρέκλες και τρία κουβούκλια με κάγκελα), αν και ενδιαφέρον αισθητικά, δημιουργεί απόσταση από τα δρώμενα και καθησυχάζει, καθώς δεν δημιουργεί ένα περιβάλλον που θα μπορούσε να είναι αυτό του δικού μας σπιτιού.

Περισσότερες πληροφορίες

Ορφανά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Σε μια υποβαθμισμένη λονδρέζικη γειτονιά, η Έλεν και ο Ντάνι ετοιμάζονται να γιορτάσουν τη δεύτερη εγκυμοσύνη της, όταν ο αδελφός της, Λίαμ, εμφανίζεται με ματωμένα ρούχα. Ο λόγος ένα περιστατικό ρατσιστικής βίας σε βάρος του φερόμενου ως θύματος, που πολύ σύντομα όμως θα αποκαλυφθεί ότι είναι ο θύτης, διαταράσσοντας τις ισορροπίες της κατά τα άλλα φιλήσυχης οικογένειας. Αυτή είναι η υπόθεση του έργου του σημαντικού Βρετανού συγγραφέα που, ως εκπρόσωπος του in-yer-face theatre, αποτυπώνει με ενάργεια και σκληρή γλώσσα την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, μιλώντας για την κουλτούρα της βίας που καλλιεργούν ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η απομόνωση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.