Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα

3,5

Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα χρησιμοποιεί τα ιστορικά γεγονότα –την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία– για να μιλήσει για κάθε εποχή, θέτοντας το ζήτημα της ατομικής στάσης και ευθύνης μέσα στην Ιστορία. Παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε ένα καλοπαιγμένο και καλαίσθητο, αν και συγκρατημένο, ανέβασμα.

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα Ελίνα Γιουνανλή©

Αν και η υπόθεση τοποθετείται στη Γερμανία του 1930, το "Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα" μπορεί να χαρακτηριστεί περισσότερο ως ένα αλληγορικό έργο παρά ως ένα έργο για το ναζισμό. Διαδραματίζεται στο Βερολίνο κατά τους δεκαοχτώ μήνες από την πρωτοχρονιά του ’32 μέχρι το φθινόπωρο του ’33, όταν κατέρρευσε η Δημοκρατία της Βαϊμάρης και ανήλθε ο Χίτλερ στην εξουσία, εγκαθιδρύοντας τους μηχανισμούς του Γ’ Ράιχ, και οι ήρωες είναι μια παρέα καλλιτεχνών που βρίσκονται στη δίνη των εξελίξεων.  Παρ’ όλα αυτά, ο Κούσνερ δεν έγραψε ένα έργο για το τότε αλλά ένα έργο για την εποχή του και για κάθε εποχή, ένα έργο για τα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν και γράφτηκε, αναφερόμενο ευθέως στην πολιτική του Ρέιγκαν, αλλά και για εποχές μεταγενέστερες (εξάλλου, ο συγγραφέας επανήλθε στο έργο το 2020 και το προσάρμοσε με αφορμή τη διακυβέρνηση Τραμπ). Γι’ αυτό και το διατρέχει το αποδεσμευμένο από συγκεκριμένες χρονικές συγκυρίες, φλέγον ερώτημα: Ποια η θέση μας ατομικά μέσα στην Ιστορία; Τη διαμορφώνουμε ή εμείς διαμορφωνόμαστε απ’ αυτή;

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Πρόκειται για ένα έργο που μιλάει για κρίσιμες πολιτικές και ιστορικές συγκυρίες, άρα και για το εδώ και το τώρα, όπως αποδεικνύει η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου. Χωρίς να έχουν προστεθεί επίκαιρες ή εγχώριες νύξεις, κι ενώ ο χρόνος δράσης και η αντίστοιχη αισθητική των κοστουμιών (Βάνα Γιαννούλα) και των σκηνικών (Τίνα Τζόκα) έχουν κρατηθεί στο Βερολίνο του ’30, η ιστορία φτάνει σ’ εμάς σε όλη τη δραματική διαχρονικότητά της: η στροφή σε συντηρητικές πολιτικές, οι διώξεις κοινωνικών και φυλετικών ομάδων, η καταστρατήγηση ατομικών ελευθεριών και συλλογικών δικαιωμάτων, στοιχεία που τόσο έντονα, στον ακραίο βαθμό, χαρακτήρισαν τη ναζιστική περίοδο και τη χιτλερική πολιτική δεν ηχούν ξένα ούτε μακρινά. Αυτό το κουδουνάκι που χτυπούν κείμενο και παράσταση είναι η πρωταρχική δύναμή τους, έστω κι αν σε κάποια σημεία η παράσταση γίνεται διδακτική (καθώς τα φώτα της πλατείας ανάβουν κι οι ηθοποιοί απευθύνονται στους θεατές) και ζημιώνεται η δύναμη του θεάτρου να ασκεί εμμέσως και υπογείως την επίδρασή του.

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθέτησε με αγάπη το έργο και τους ηθοποιούς, αν και κάπως συγκρατημένα. Φώτισε το χιούμορ και τα εξωρεαλιστικά στοιχεία (που εκπροσωπούνται στην παρουσία της Ηλικιωμένης, του Διαβόλου, του Αφηγητή και διαρρηγνύουν την αυστηρότητα που θα μπορούσε να πάρει ένα έργο με ιστορικό, σχεδόν ντοκιμαντερίστικο χαρακτήρα), εξέθεσε τους προβληματισμούς του όπως και τις παλινωδίες των ηρώων, αλλά μια σύσφιγξη του ρυθμού και μια πιο γλαφυρή αποτύπωση των προσώπων θα ευνοούσε το αποτέλεσμα και θα αποσπούσε ακόμη ζωηρότερες ερμηνείες από τους καλούς ηθοποιούς: Αγορίτσα Οικονόμου, Λευτέρης Μαλκότσης, Μαρία Τσιμά, Ανατολή Αθανασιάδου, Σοφία Σεϊρλή, Υψιπύλη Σοφιά, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Γιλμάζ Χουσμέν.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 135 '

Για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή παρουσιάζεται το έργο που χαρτογραφεί την άνοδο του ναζισμού, εκθέτοντας την ευθύνη της στάσης μας απέναντι στην Ιστορία, από τον συγγραφέα του θρυλικού “Άγγελοι στην Αμερική”. Στο επίκεντρο οι συναντήσεις μιας παρέας αριστερών καλλιτεχνών που ξεκινούν από την Πρωτοχρονιά του 1932, στο σπίτι της ηθοποιού Άγκνες στο Βερολίνο, και συνεχίζονται για ενάμιση χρόνο, αποκαλύπτοντας πώς η πολιτική αναταραχή μπορεί να αλλάξει σταδιακά τις ισορροπίες στις ανθρώπινες σχέσεις. Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόσχος: «Το έργο του Κούσνερ μάς βάζει απέναντι σε έναν καθρέφτη να κοιτάξουμε στο παρελθόν το δικό μας μέλλον».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber