Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα

3,5

Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα χρησιμοποιεί τα ιστορικά γεγονότα –την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία– για να μιλήσει για κάθε εποχή, θέτοντας το ζήτημα της ατομικής στάσης και ευθύνης μέσα στην Ιστορία. Παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε ένα καλοπαιγμένο και καλαίσθητο, αν και συγκρατημένο, ανέβασμα.

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα Ελίνα Γιουνανλή©

Αν και η υπόθεση τοποθετείται στη Γερμανία του 1930, το "Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα" μπορεί να χαρακτηριστεί περισσότερο ως ένα αλληγορικό έργο παρά ως ένα έργο για το ναζισμό. Διαδραματίζεται στο Βερολίνο κατά τους δεκαοχτώ μήνες από την πρωτοχρονιά του ’32 μέχρι το φθινόπωρο του ’33, όταν κατέρρευσε η Δημοκρατία της Βαϊμάρης και ανήλθε ο Χίτλερ στην εξουσία, εγκαθιδρύοντας τους μηχανισμούς του Γ’ Ράιχ, και οι ήρωες είναι μια παρέα καλλιτεχνών που βρίσκονται στη δίνη των εξελίξεων.  Παρ’ όλα αυτά, ο Κούσνερ δεν έγραψε ένα έργο για το τότε αλλά ένα έργο για την εποχή του και για κάθε εποχή, ένα έργο για τα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν και γράφτηκε, αναφερόμενο ευθέως στην πολιτική του Ρέιγκαν, αλλά και για εποχές μεταγενέστερες (εξάλλου, ο συγγραφέας επανήλθε στο έργο το 2020 και το προσάρμοσε με αφορμή τη διακυβέρνηση Τραμπ). Γι’ αυτό και το διατρέχει το αποδεσμευμένο από συγκεκριμένες χρονικές συγκυρίες, φλέγον ερώτημα: Ποια η θέση μας ατομικά μέσα στην Ιστορία; Τη διαμορφώνουμε ή εμείς διαμορφωνόμαστε απ’ αυτή;

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Πρόκειται για ένα έργο που μιλάει για κρίσιμες πολιτικές και ιστορικές συγκυρίες, άρα και για το εδώ και το τώρα, όπως αποδεικνύει η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου. Χωρίς να έχουν προστεθεί επίκαιρες ή εγχώριες νύξεις, κι ενώ ο χρόνος δράσης και η αντίστοιχη αισθητική των κοστουμιών (Βάνα Γιαννούλα) και των σκηνικών (Τίνα Τζόκα) έχουν κρατηθεί στο Βερολίνο του ’30, η ιστορία φτάνει σ’ εμάς σε όλη τη δραματική διαχρονικότητά της: η στροφή σε συντηρητικές πολιτικές, οι διώξεις κοινωνικών και φυλετικών ομάδων, η καταστρατήγηση ατομικών ελευθεριών και συλλογικών δικαιωμάτων, στοιχεία που τόσο έντονα, στον ακραίο βαθμό, χαρακτήρισαν τη ναζιστική περίοδο και τη χιτλερική πολιτική δεν ηχούν ξένα ούτε μακρινά. Αυτό το κουδουνάκι που χτυπούν κείμενο και παράσταση είναι η πρωταρχική δύναμή τους, έστω κι αν σε κάποια σημεία η παράσταση γίνεται διδακτική (καθώς τα φώτα της πλατείας ανάβουν κι οι ηθοποιοί απευθύνονται στους θεατές) και ζημιώνεται η δύναμη του θεάτρου να ασκεί εμμέσως και υπογείως την επίδρασή του.

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθέτησε με αγάπη το έργο και τους ηθοποιούς, αν και κάπως συγκρατημένα. Φώτισε το χιούμορ και τα εξωρεαλιστικά στοιχεία (που εκπροσωπούνται στην παρουσία της Ηλικιωμένης, του Διαβόλου, του Αφηγητή και διαρρηγνύουν την αυστηρότητα που θα μπορούσε να πάρει ένα έργο με ιστορικό, σχεδόν ντοκιμαντερίστικο χαρακτήρα), εξέθεσε τους προβληματισμούς του όπως και τις παλινωδίες των ηρώων, αλλά μια σύσφιγξη του ρυθμού και μια πιο γλαφυρή αποτύπωση των προσώπων θα ευνοούσε το αποτέλεσμα και θα αποσπούσε ακόμη ζωηρότερες ερμηνείες από τους καλούς ηθοποιούς: Αγορίτσα Οικονόμου, Λευτέρης Μαλκότσης, Μαρία Τσιμά, Ανατολή Αθανασιάδου, Σοφία Σεϊρλή, Υψιπύλη Σοφιά, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Γιλμάζ Χουσμέν.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 135 '

Για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή παρουσιάζεται το έργο που χαρτογραφεί την άνοδο του ναζισμού, εκθέτοντας την ευθύνη της στάσης μας απέναντι στην Ιστορία, από τον συγγραφέα του θρυλικού “Άγγελοι στην Αμερική”. Στο επίκεντρο οι συναντήσεις μιας παρέας αριστερών καλλιτεχνών που ξεκινούν από την Πρωτοχρονιά του 1932, στο σπίτι της ηθοποιού Άγκνες στο Βερολίνο, και συνεχίζονται για ενάμιση χρόνο, αποκαλύπτοντας πώς η πολιτική αναταραχή μπορεί να αλλάξει σταδιακά τις ισορροπίες στις ανθρώπινες σχέσεις. Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόσχος: «Το έργο του Κούσνερ μάς βάζει απέναντι σε έναν καθρέφτη να κοιτάξουμε στο παρελθόν το δικό μας μέλλον».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.