Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα

3

Το μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι μεταφέρεται στην Αθήνα του σήμερα, σε μια παράσταση που ακολουθεί, μάλλον άνισα αυτήν τη φορά, τη σκηνοθετική ταυτότητα του Βασίλη Μπισμπίκη για έναν ωμό, underground ρεαλισμό.

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα Πηνελόπη Γερασίμου©

Υπάρχουν δίκαιοι φόνοι; Δικαιολογείται ένας δολοφόνος, αν αφαιρέσει από την κοινωνία ένα "καρκίνωμα"; Πώς στεκόμαστε στο γεγονός ότι το κράτος διατηρεί το δικαίωμα στη νόμιμη δολοφονία; Αυτά είναι τα βασικά ερωτήματα της παράστασης, που παίρνει αφορμή από το ηθικό δίλημμα του μυθιστορήματος του Ντοστογιέφσκι, σε μεταγραφή και πρωτότυπη δραματουργία των Γιάννη Μελιτόπουλου και Βασίλη Μπιμπίκη. Εδώ, η δράση τοποθετείται γύρω από την Ομόνοια , όπου κινείται ο Μιχάλης, ένας πρώην φοιτητής εγκληματολογίας, που διακηρύττει τις –εμπνευσμένες από τον Νίτσε και την αναρχία– απόψεις του στο κανάλι του στο YouTube. Η παράσταση τον παρακολουθεί στις νυχτερινές διαδρομές του, πριν και μετά τη δολοφονία μιας γριάς τοκογλύφου, και παράλληλα εκθέτει την προσωπική του ζωή, σημεία της οποίας συναντούμε και στον Ντοστογιέφσκι: τον επικείμενο γάμο συμφέροντος της αδερφής του με ένα "λαμόγιο", την απόπειρα βιασμού της από το πρώην αφεντικό της, τον έρωτα του Μιχάλη για μια "αγία πόρνη", τη Σόνια.

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα
Πηνελόπη Γερασίμου©

Έτσι, ο Μπισμπίκης δράττεται της ευκαιρίας για να εισαγάγει κι άλλες θεματικές, την τοξικότητα της "θεοσεβούμενης" ελληνικής οικογένειας, τη γυναικεία κακοποίηση, τα κεκτημένα του #metoo. Και βέβαια, τοποθετώντας τη δράση στην Ομόνοια, ανεβάζει το underground στη σκηνή, τα κακόφημα στέκια και ξενοδοχεία, τις τραβεστί, τους ναρκομανείς, τις ιερόδουλες.

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Η παράσταση διακρίνεται από την τραχιά ομορφιά που χαρακτηρίζει τις δουλειές του σκηνοθέτη με την ομάδα του Cartel, ωστόσο παραδίδεται άνιση, σαν να έχουν δημιουργηθεί δύο κόσμοι που δεν συναντιούνται. Ίσως επειδή δεν κυριαρχούν το κομμάτι της ηθικής διάστασης της δολοφονίας, των ιδεολογικών προβληματισμών που εγείρει, ούτε καν η αντιπαράθεση του Μιχάλη (Θοδωρής Σκυφτούλης) με τον ανακριτή Πορφύρη (Βασίλης Μπισμπίκης). Όσο η παράσταση εστιάζει εκεί, διατηρεί το ενδιαφέρον, οι σκηνές μεταξύ των δύο είναι ωραίες (και ο Μπισμπίκης μάς χαρίζει μια γλαφυρή σύγχρονη απόδοση του ήρωα), όπως κι αυτές μεταξύ του Μιχάλη και της Σόνιας (Έρρικα Μπίγιου).

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ίσως, επίσης, επειδή η επιδίωξη για ωμό ρεαλισμό φαίνεται βεβιασμένη και το underground πλαίσιο δεν προκύπτει ως αναγκαία συνθήκη –σε σημεία, μάλιστα, δείχνει κραυγαλέο–, κάποιοι ήρωες παρουσιάζονται ως καρικατούρες (ο γαμπρός του Μάνου Καζαμία, η Κατερίνα της Νίκης Σερέτη), τα μηνύματα εκφέρονται, ενίοτε, αποτυχημένα (όπως το τραγούδι για το "τέλος της σιωπής" της Ιώβης Φραγκάτου) και η παράσταση φλερτάρει με το κωμικό συναίσθημα που προκαλούν οι cult b movies.

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Πέρα απ’ αυτά, ο Μπισμπίκης στήνει ένα πολυπρισματικό θέαμα με κινηματογραφικά στοιχεία (κινηματογράφηση: Φίλιππος Ζαμίδης), εισάγει ωραία στο χώρο του θεάτρου τη ζωή της πόλης, εκμεταλλεύεται όλο το χώρο της σκηνής –αλλά και μέρος της πλατείας– και των τεχνολογικών δυνατοτήτων της και παραδίδει μερικές σκηνές άγριας ομορφιάς και υπόγειας ποιητικότητας: το χορό της Σόνιας με τον πατέρα της –συγκινητικός ο Τσέζαρις Γκραουζίνις στο ρόλο του Μαρμελάντοφ–, την οπερατικής ποιότητας δολοφονία της Αλίνας (Μπέττυ Βακαλίδου), το νέο -που διαφοροποιείται από του πρωτότυπου και ανοίγει διάλογο με την πλατεία- φινάλε. Επιδραστικό το αισθητικό περιβάλλον που συνδημιουργούν ο Κέννυ Μακ Λέλλαν (σκηνικά), ο Γιώργος Σεργεδάκης (κουστούμια) και ο Σάκης Μπιρμπίλης (φωτισμοί).

Περισσότερες πληροφορίες

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 180 '

Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι μεταφέρεται στην Αθήνα του 2023 ως ένα λαϊκό νουάρ με κινηματογραφικά στοιχεία, που ακολουθεί τον Ρασκόλνικοφ στον απόηχο μιας δολοφονίας που διαπράττει για το κοινό καλό. Η παράσταση ακολουθεί τη σκηνοθετική ταυτότητα του Βασίλη Μπισμπίκη για έναν ωμό, underground ρεαλισμό.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ικέτιδες": Sold out Επίδαυρος και έναρξη προπώλησης για Λυκαβηττό

Παρασκευή 23 Αυγούστου και Σάββατο 24 Αυγούστου θα παιχτούν οι "Ικέτιδες" στην Επίδαυρο κι όπως μαθαίνουμε έχουν μείνει ελάχιστα εισιτήρια. Λόγω της ζήτησης ανοίγει και η προπώληση του Λυκαβηττού. Μάθετε περισσότερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/08/2024

Πέντε κωμωδίες για τον Δεκαπενταύγουστο

Η κωμωδία έχει ευεργετικές ιδιότητες. Αν μείνατε Αθήνα την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου και θέλετε να γελάσετε και να περάσετε καλά υπάρχουν πέντε κωμωδίες που υπόσχονται βραδιές χαλάρωσης και γέλιου.

Ακρόαση ηθοποιών στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Άντρες και γυναίκες ηθοποιούς αναζητά το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας για τις νέες του παραγωγές. Προλαβαίνετε να στείλετε βιογραφικό μέχρι την Τρίτη 20 Αυγούστου.

Η μουσικός Κατερίνα Φωτεινάκη τραβά ένα ταρώ για το μέλλον

Μιλήσαμε με την καλλιτεχνική διευθύντρια και μία από τις μουσικούς της παράστασης "Ταρώ του Οδυσσέα" που θα παιχτεί στη Μήλο σε σκηνοθεσία Αγλαΐας Παππά, στο πλαίσιο του "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός".

Τέσσερις γυναίκες του πενταγράμμου εμφανίζονται στο θέατρο

Η Ελένη Τσαλιγοπούλου, η Κορίνα Λεγάκη, η Μαρίνα Σάττι και η Nalyssa Green, τέσσερις γοητευτικές προσωπικότητες του πενταγράμμου εμφανίζονται σε θεατρικές παραστάσεις αυτή την περίοδο.

Ο Κιάνου Ριβς κάνει το ντεμπούτο του στο Μπρόντγουεϊ

Ο γνωστός ηθοποιός με καριέρα στο σινεμά σε πολλές επιτυχημένες ταινίες δράσης και επιστημονικής φαντασίας θα πρωταγωνιστήσει το φθινόπωρο του 2025 σε μια όχι και τόσο αναμενόμενη θεατρική επιλογή.