Ανεμοδαρμένα ύψη

2,5

Φιλότιμη και με κάποια ωραία στοιχεία απόπειρα μεταφοράς στο σανίδι του κλασικού λογοτεχνικού έργου, που όμως υπολείπεται αρκετά σε δύναμη και δραματική πειθώ, ίσως και εξαιτίας της αποτυχημένης πρωταγωνιστικής διανομής.

Ανεμοδαρμένα Ύψη

Αυτό που κυρίως λείπει από την παράσταση που υπογράφει ο Γιάννης Καλαβριανός είναι η δύναμη να παρασύρει στη δίνη και την απελπισία της τραυματικής ιστορίας που έχει συνθέσει η Έμιλι Μπροντέ. Ο Καλαβριανός, σκηνοθέτης που έχει με επιτυχία αντιμετωπίσει αρκετές φορές τη λογοτεχνία ως δραματουργική πηγή, εδώ δείχνει να "λυγίζει" υπό το βάρος του πρωτότυπου υλικού. Υπογράφει βέβαια και πάλι μια καλή, λειτουργική διασκευή, γεγονός όχι αμελητέο ειδικά αν λάβουμε υπόψη την πληθωρικότητα και τον όγκο του μυθιστορήματος. Προτείνει ως άξονα και πυρήνα της αφήγησης τη Νέλι, οικονόμο στα Ανεμοδαρμένα Ύψη, και μέσω αυτής ξεδιπλώνει την ιστορία του Χίθκλιφ και της Κάθριν και του ανομολόγητου όσο και "καταραμένου" έρωτά τους. Από εκεί και πέρα, όμως, το υλικό της Μπροντέ αποδεικνύεται πληθωρικό και ατίθασο, καθώς στη σκηνή φτάνει μια ιδέα μόνο από τα μεγάλα πάθη και τους ταραγμένους ήρωες, από τη μακρόχρονη ιστορία των δύο σπιτιών που καταδικάστηκαν στη δυστυχία, εξαιτίας ανομολόγητων και απωθημένων ερωτικών παθών.

Ανεμοδαρμένα Ύψη

Θα μπορούσε να πει κανείς πως τα ίδια τα "Ανεμοδαρμένα ύψη" δύσκολα πείθουν, καθώς έχουν παρέλθει εκατόν εβδομήντα χρόνια από την έκδοσή τους˙ κι όμως, διατηρούν μια σαρωτική δύναμη, έχουν βιαιότητα, πάθος, οδύνη και σπαραγμό, στοιχεία που στην παράσταση προκύπτουν μάλλον βεβιασμένα. Έτσι, η απόγνωση που βγάζει η γραφή της Μπροντέ, οι ανομολόγητοι έρωτες, τα καταπιεσμένα συναισθήματα που σωματοποιούνται και μεταφράζονται σε νευρικούς κλονισμούς, σωματική κατάπτωση, ακόμη και θάνατο, στη σκηνή μοιάζουν απίθανα και ψεύτικα. Κυριότερα συντελεί σε αυτό η χημεία –μάλλον η απουσία της– των δύο πρωταγωνιστών: η Ιωάννα Κολλιοπούλου ερμηνεύει ωραία τη νεαρή γυναίκα που βγαίνει από τον "σωστό δρόμο" και γίνεται ατίθασο αγρίμι, εξαιτίας της επιρροής του Χίθκλιφ, γρήγορα όμως εγκλωβίζεται σε μια μονοκόμματη απόδοση του δύστροπου, λόγω του ανικανοποίητου έρωτα, χαρακτήρα της, ενώ δύσκολα καταφέρνει να πείσει όταν πια η Κάθριν καταρρέει και φθίνει. Ο Γιώργος Γλάστρας στο ρόλο του Χίθκλιφ παρουσιάζεται περισσότερο αφ’ υψηλού και υπερόπτης απ’ ό,τι ο γήινος ρόλος ενός χαμινιού απαιτεί, και ακόμη περισσότερο πομπώδης, όχι μόνο όταν πια ο ήρωας επιστρέφει στα Ανεμοδαρμένα Ύψη με τον αέρα του ισχυρού, αλλά και στις σπαρακτικές στιγμές που εκλιπαρεί για ένα τελευταίο φιλί στη νεκρή αγαπημένη του.

Ανεμοδαρμένα Ύψη

Η ωραία σκηνογραφική ιδέα (Γιάννης Θαβώρης), ένα σύνολο από διαλυμένα έπιπλα, φτιαγμένα σαν κολάζ που αποτελείται από τα δύο σπίτια της ιστορίας (τα Ανεμοδαρμένα Ύψη και το Θράσκρος Γκρέιντζ) προσθέτει οπτικό ενδιαφέρον, όπως και τα παιχνίδια με το φως και τις σκιές που δημιουργούν ατμόσφαιρα (φωτισμοί: Εβίνα Βασιλακοπούλου). Στον πολυμελή θίασο, ξεχωρίζουν οι ωραίες ερμηνείες, που μεταδίδουν κάτι από τα πάθη αυτών των ατελών, δυστυχισμένων ανθρώπων που κατέγραψε η Μπροντέ από τους Αγγελική Λεμονή (Νέλι), Γιώργο Μπινιάρη (Ιωσήφ), Δημήτρη Πασσά (Έντγκαρ), Γιώργο Μπένο (Λίντον), Λυγερή Μητροπούλου (Κάθι), Γιώργο Μακρή (Έρτον).

Περισσότερες πληροφορίες

Ανεμοδαρμένα ύψη

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Ο καταδικασμένος έρωτας του Χίθκλιφ και της Κάθριν βρίσκεται στο επίκεντρο του λογοτεχνικού αριστουργήματος που οδηγεί δύο οικογένειες σε ολοκληρωτική καταστροφή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Βασίλης Μαυρογεωργίου: "Η περιέργεια είναι στη φύση μας, αλλά κρύβει τον σπόρο της αυτοκαταστροφής"

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Βασίλης Μαυρογεωργίου μιλά για τη μετάβαση από το θέατρο στη μικρή οθόνη με το "Έχω παιδιά", την τέχνη της κωμωδίας, τα βαθιά υπαρξιακά ερωτήματα που θίγει μέσα από το σκοτεινό θρίλερ του "Καταραμένος κόσμος", αλλά και τη συνάντηση του με το λαϊκό τραγούδι στην παράσταση που θα σκηνοθετήσει τον Μάρτιο "Τα πήρες όλα και έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
21/12/2024

"Clown Christmas" στο Θέατρο Μικρός Κεραμεικός

Δύο επιτυχημένες παραστάσεις θεατρικού κλόουν, το συγκινητικό "cLOwNELY day" και το κωμικοτραγικό "I am Leaving", έρχονται να ξορκίσουν τη μοναξιά και να ενωθούν σε μια γιορτινή παράσταση γεμάτη χιούμορ και συναίσθημα.

"Και πάμε πρίμα…": Μια επίκαιρη εξωφρενική κωμωδία στο θέατρο Αλεξάνδρεια

Ο Βασίλης Βλάχος ανεβάζει στη σκηνή ένα σύγχρονο έργο για την κοινωνικοπολιτική παρακμή που χαρακτηρίζει τη σημερινή εποχή.

Έρχεται το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας

Ένας εορτασμός της ζωής, της τέχνης και της δράσης με το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας, που έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας ανήμερα Χριστούγεννα, για να μας χαρίσει μαγεία και δεξιοτεχνία.

"Το αγόρι με τις δυο καρδιές": Μια βαθιά ανθρώπινη και συγκινητική ιστορία για τις γιορτές σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου"

Η παράσταση του Τάκη Τζαμαργιά που μάς σύστησε πέρυσι την αληθινή ιστορία των Αφγανών συγγραφέων Χάμεντ και Χεσαάμ Αμίρι, οι οποίοι μαζί με την οικογένειά τους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, παίζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Συζητήσεις για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών με αφορμή την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας"

Δύο συζητήσεις που θα ακολουθήσουν την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας", στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη βία κατά των γυναικών.

"Μεμοράντουμ": Η παρανοϊκή πολιτική κωμωδία του Θεάτρου "Μπέλλος" είναι ό,τι πρέπει για τις ημέρες των γιορτών

Ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστεί στο έργο του Βάτσλαβ Χάβελ που αναδεικνύει την πιο κωμική, γελοία αλλά και τρομακτική πλευρά του συστήματος της δημόσιας διοίκησης και της κεντρικής εξουσίας, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.