Photograph 51

3,5

Ωραίες ερμηνείες και πρώτη παρουσίαση ενός έργου που φέρνει στο επίκεντρο την περίπτωση της Ρόζαλιντ Φράνκλιν, της Βρετανίδας επιστήμονα που συνέβαλε αποφασιστικά στην έρευνα γύρω από το ανθρώπινο DNA.

Photograph 51

Έργο με ενδιαφέρουσα θεματική, η οποία δικαίως έχει μεταφερθεί τα τελευταία χρόνια στον δημόσιο διάλογο, είναι το βραβευμένο σε Μεγάλη Βρετανία και ΗΠΑ "Photograph 51" (2008), ένα από τα πρώτα που έγραψε η σαραντατριάχρονη σήμερα Αμερικανίδα συγγραφέας. Η ιστορία βασίζεται στην περίπτωση της Ρόζαλιντ Φράνκλιν, της Βρετανίδας επιστήμονα που συνέβαλε αποφασιστικά στην έρευνα γύρω από το ανθρώπινο DNA, αποτυπώνοντας την ελικοειδή μορφή του σε φωτογραφία (για την ακρίβεια, στην 51η που τράβηξε, γεγονός που δίνει τον τίτλο στο έργο). Γι’ αυτή την έρευνα, ο συνεργάτης της, Μόρις Ουίλκινς, και δύο ακόμη ερευνητές (οι Ουότσον και Κρικ) έλαβαν το βραβείο Νόμπελ το 1962, ενώ η ίδια δεν συμπεριλήφθηκε στη βραβευμένη επιστημονική ομάδα.

Photograph 51

Από δραματουργικής άποψης, το έργο έχει να συναγωνιστεί μια δυνατή αληθινή ιστορία και να ανταποκριθεί στο στοίχημα να την κάνει (εξίσου δυνατό) θέατρο. Δεν είναι σίγουρο αν το τελευταίο έχει επιτευχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό, μιας και η δυναμική του κειμένου δείχνει να προκύπτει κυρίως από το θέμα παρά από τη διαχείρισή του. Η επεισοδιακή δομή, που εξελίσσεται μέσω σύντομων σκηνών όπου παρακολουθούμε την πορεία της επιστημονικής έρευνας και κυρίως τις συγκρούσεις της Φράνκλιν με τους άνδρες συναδέλφους της, δεν εξυπηρετεί πάντα την ανάγκη για ευρυθμία ή για την ανάπτυξη της δράσης με τρόπους που να πηγαίνουν και πέρα από την καταγραφή των γεγονότων. Πάντως, το έργο καταφέρνει να αποδώσει το εχθρικό, πατροναριστικό περιβάλλον του ανδροκρατούμενου King’s College, μέσα στο οποίο εργάστηκε –αν και αναγνωρισμένη επιστήμονας– η Φράνκλιν· και ακόμη περισσότερο η συγγραφέας καταφέρνει να δημιουργήσει ενδιαφέροντες χαρακτήρες, κυρίως της Ρόζαλιντ και του Ουίλκινς, και μέσω αυτών όχι μόνο να τροφοδοτήσει τη βασική προβληματική της, αλλά κυρίως να μας συστήσει τη γυναίκα και επιστήμονα Φράνκλιν, αποκαθιστώντας έστω με συμβολικό τρόπο την αδικία που υπέστη.

Photograph 51

Ο τρόπος που αναπτύσσεται το έργο δεν δίνει ίσως πολλές ευκαιρίες στη σκηνοθεσία για κάτι περισσότερο απ’ αυτό που πετυχαίνει ο Τάκης Τζαμαργιάς: δηλαδή την παρατήρηση και αποτύπωση, με επιστημονική σχεδόν απόσταση και αντικειμενικότητα, της πορείας των γεγονότων που καταγράφει το έργο. Όπως όμως η συγγραφέας, έτσι και ο σκηνοθέτης εστιάζει στα πρόσωπα και αποζημιώνει τον θεατή με το ανθρώπινο δυναμικό της παράστασης. Ειδικά η Λένα Δροσάκη και ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης ξεχωρίζουν, καθώς ξανασυστήνουν ήρωες που, παρά το ειδικό τους βάρος, δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση τυποποιημένες περιπτώσεις – ενώ και μεταξύ τους έχουν εξαιρετική χημεία. Ιδιαίτερα με την ερμηνεία της Δροσάκη συντελείται ένα γοητευτικό παράδοξο, καθώς αποδίδει "διάφανα" μια γυναίκα που είχε χτίσει γύρω της μια απροσπέλαστη πανοπλία. Αλλά και οι υπόλοιποι, ο Μάνος Στεφανάκης (Γκόσλινγκ), ο Δημήτρης Πασσάς και ο Δημήτρης Μαγγίνας (Φράνσις Κρικ, Τζέιμς Ουότσον) συμπληρώνουν επάξια το σύνολο.

Περισσότερες πληροφορίες

Photograph 51

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η ιστορία της ερευνήτριας Ρόζαλιντ Φράνκλιν που αποτύπωσε πρώτη το ανθρώπινο DNA, ωστόσο ήταν η μόνη από τους συνεργάτες της που δεν πήρε Νόμπελ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Βασίλης Μαυρογεωργίου: "Η περιέργεια είναι στη φύση μας, αλλά κρύβει τον σπόρο της αυτοκαταστροφής"

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Βασίλης Μαυρογεωργίου μιλά για τη μετάβαση από το θέατρο στη μικρή οθόνη με το "Έχω παιδιά", την τέχνη της κωμωδίας, τα βαθιά υπαρξιακά ερωτήματα που θίγει μέσα από το σκοτεινό θρίλερ του "Καταραμένος κόσμος", αλλά και τη συνάντηση του με το λαϊκό τραγούδι στην παράσταση που θα σκηνοθετήσει τον Μάρτιο "Τα πήρες όλα και έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
21/12/2024

"Clown Christmas" στο Θέατρο Μικρός Κεραμεικός

Δύο επιτυχημένες παραστάσεις θεατρικού κλόουν, το συγκινητικό "cLOwNELY day" και το κωμικοτραγικό "I am Leaving", έρχονται να ξορκίσουν τη μοναξιά και να ενωθούν σε μια γιορτινή παράσταση γεμάτη χιούμορ και συναίσθημα.

"Και πάμε πρίμα…": Μια επίκαιρη εξωφρενική κωμωδία στο θέατρο Αλεξάνδρεια

Ο Βασίλης Βλάχος ανεβάζει στη σκηνή ένα σύγχρονο έργο για την κοινωνικοπολιτική παρακμή που χαρακτηρίζει τη σημερινή εποχή.

Έρχεται το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας

Ένας εορτασμός της ζωής, της τέχνης και της δράσης με το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας, που έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας ανήμερα Χριστούγεννα, για να μας χαρίσει μαγεία και δεξιοτεχνία.

"Το αγόρι με τις δυο καρδιές": Μια βαθιά ανθρώπινη και συγκινητική ιστορία για τις γιορτές σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου"

Η παράσταση του Τάκη Τζαμαργιά που μάς σύστησε πέρυσι την αληθινή ιστορία των Αφγανών συγγραφέων Χάμεντ και Χεσαάμ Αμίρι, οι οποίοι μαζί με την οικογένειά τους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, παίζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Συζητήσεις για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών με αφορμή την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας"

Δύο συζητήσεις που θα ακολουθήσουν την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας", στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη βία κατά των γυναικών.

"Μεμοράντουμ": Η παρανοϊκή πολιτική κωμωδία του Θεάτρου "Μπέλλος" είναι ό,τι πρέπει για τις ημέρες των γιορτών

Ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστεί στο έργο του Βάτσλαβ Χάβελ που αναδεικνύει την πιο κωμική, γελοία αλλά και τρομακτική πλευρά του συστήματος της δημόσιας διοίκησης και της κεντρικής εξουσίας, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.