Χάπι

3

Καλοδουλεμένη, ανθρώπινη και συγκινητική πρώτη παρουσίαση ενός σύγχρονου έργου, που θίγει με ευρηματικό τρόπο την αντιμετώπιση και περιθωριοποίηση των ψυχικά ασθενών.

Χάπι Ελίνα Γιουνανλή©

Σε πανελλήνια πρώτη παρουσιάζει ο Μάνος Καρατζογιάννης το τελευταίο έργο του σύγχρονου Ιρλανδού συγγραφέα, ο οποίος –όπως έχει διαπιστωθεί και στα προηγούμενα έργα του που έχουμε δει εδώ ("Η φάρσα της οδού Γουόλγορθ", "The New Electric Ballroom")– συνηθίζει να καταφεύγει στο δραματουργικό μοτίβο της αναπαράστασης της ζωής ως μυθοπλασίας. Στο "Χάπι" ("Medicine"), που γράφτηκε το 2021, ο Γουόλς στρέφεται στο θέμα των ψυχικών ασθενειών˙ τοποθετεί τη δράση σ’ ένα ψυχιατρείο και μας αφηγείται την ιστορία ενός ασθενή, του Τζον, και της θεραπευτικής μεθόδου που αποφασίζει να ακολουθήσει. Mε τη βοήθεια δύο ηθοποιών που έχουν έρθει στο ψυχιατρείο γι’ αυτόν το σκοπό, ο Τζον αφηγείται και αναπαριστά τραυματικά επεισόδια της ζωής του, η οποία σημαδεύτηκε από την παραμέληση και την απαξίωση από τους γονείς του ήδη από τη βρεφική ηλικία, έπειτα, κατά την εφηβεία, από το bullying που δέχτηκε, μέχρι την τωρινή, εξίσου βάναυση και μοναχική, πραγματικότητα της ζωής στο ψυχιατρείο.

Χάπι
Ελίνα Γιουνανλή©

Το "Χάπι" εκμεταλλεύεται τη λειτουργία του θεάτρου και ως θεραπευτικού μέσου, καθώς και την καθαρτήρια λειτουργία της αφήγησης ιστοριών, ενώ την ίδια ώρα βάζει στο φόντο του την ίδια την τέχνη και τους ανθρώπους που την υπηρετούν, την αγάπη και τις θυσίες που απαιτεί, ακόμη και τις συγκρούσεις, την ανασφάλεια και τη ματαιοδοξία των ηθοποιών, χωρίς να παραβλέπει μέσα σε όλα αυτά και το χιούμορ. Έτσι, παρά το δύσκολο και επώδυνο θέμα του, το "Χάπι" φαίνεται κι αυτό, όπως η αναπαράσταση των ιστοριών του Τζον, να λειτουργεί θεραπευτικά για τους θεατές, σε ένα κλείσιμο του ματιού από μεριάς του συγγραφέα, που θολώνει εσκεμμένα τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας.

Χάπι
Ελίνα Γιουνανλή©

Το έργο κρύβει όμως και παγίδες, όπως κάθε κείμενο που καλείται να εισέλθει σε δύσκολες ίσως και άγνωστες περιοχές, όπως οι ψυχικές ασθένειες. Εδώ η παγίδα αφορά κυρίως την υποκριτική ερμηνεία: Ο Μάνος Καρατζογιάννης, σε σκηνοθετικό και ερμηνευτικό ρόλο, ανταποκρίνεται στον πρώτο με εμφανή αγάπη και φροντίδα και δίνει μια ωραία, καλοδουλεμένη, ανθρώπινη και συγκινητική πρώτη γεύση από το άγνωστο ως σήμερα κείμενο. Αναλαμβάνοντας όμως και την ερμηνεία του Τζον, παρά τη φορτισμένη με καλές στιγμές παρουσία του, δεν αντεπεξέρχεται πλήρως στις μεγάλες προκλήσεις που φέρει ο ρόλος – η εξήγηση ίσως κρύβεται στην επιλογή του να αναλάβει διπλή ευθύνη, σκηνοθέτη και (πρωταγωνιστικού) ηθοποιού. Μαζί του, η Κρυστάλλη Ζαχαρουδιάκη και η Βέρα Μακρομαρίδου ανταποκρίνονται στην ερμηνευτική φρενίτιδα που απαιτούν οι συνεχείς εναλλαγές από τους ρόλους της Μαρίας 1 και 2 σε αυτούς των διαφορετικών προσώπων που σημάδεψαν τη ζωή του Τζον και είναι απολαυστικές, ειδικά η πρώτη στον –από γραφής πιο αβανταδόρικο– ρόλο της ψωνισμένης "ντίβας". Ο ντράμερ Βαγγέλης Παρασκευαϊδης τροφοδοτεί το "soundtrack" της ζωής του Τζον με τις μουσικές σφήνες του.

Περισσότερες πληροφορίες

Χάπι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το τελευταίο έργο του πολυβραβευμένου Ιρλανδού συγγραφέα είναι μια αλληγορία γεμάτη φαρσικό χιούμορ και συγκίνηση που μιλάει για την ψυχική υγεία και την αξεπέραστη αξία της αγάπης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.