Φιλουμένα Μαρτουράνο

3

Η καλοπαιγμένη και καλαίσθητη παράσταση τιμάει ένα έργο με λαϊκή απήχηση και ναπολιτάνικο ταμπεραμέντο, αλλά όχι χωρίς να δημιουργεί ερωτήματα για τη θέση του στο σύγχρονο ρεπερτόριο.

Φιλουμένα Μαρτουράνο Ελίνα Γιουνανλή©

Έργο με λαϊκό χαρακτήρα, ναπολιτάνικο ταμπεραμέντο και έναν δυναμικό γυναικείο πρωταγωνιστικό ρόλο, η "Φιλουμένα Μαρτουράνο" γνώρισε μεγάλη απήχηση, ακόμη και επί δεκαετίες μετά τη συγγραφή της, το 1946. Η ιστορία της πόρνης που διεκδίκησε –και κατάφερε– να την παντρευτεί ο επί είκοσι πέντε χρόνια εραστής της, όχι για λόγους δικής της οικονομικής εξασφάλισης ή "τιμής", αλλά προκειμένου να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον για τους τρεις γιους που είχε αποκτήσει κρυφά στο παρελθόν, δείχνει να συγκινεί ακόμη. Οι ζωηροί χαρακτήρες, η εναλλαγή των συναισθημάτων από το δράμα στην κωμωδία και από εκεί στη συγκίνηση, το συμφιλιωτικό φινάλε και το σημαντικό "μήνυμα" δίνουν στο έργο ισχυρό, όπως αποδεικνύεται, λαϊκό έρεισμα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως πρόκειται για δημιουργία ενός ανθρώπου που μεγάλωσε μέσα στο θέατρο κι έτσι γνώρισε τους σκηνικούς κώδικες από πρώτο χέρι: ο πατέρας του ντε Φιλίππο ήταν συγγραφέας και ηθοποιός, η μητέρα του μοδίστρα θεάτρου, ενώ κι ο ίδιος ήταν επίσης σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Φιλουμένα Μαρτουράνο
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτήν τη γοητεία και τη σκηνική λειτουργικότητα τιμάει η καλοπαιγμένη και καλαίσθητη παράσταση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου: τα έντονα συναισθήματα που αναδύονται, τις κωμικές και τις δραματικές στιγμές που εναλλάσσονται, τον λαϊκό χαρακτήρα, και πάνω απ’ όλα τα πρόσωπα. Η κεντρική ηρωίδα, μια γυναίκα με τσαγανό, κυριαρχεί επί σκηνής στην ερμηνεία της Μαρίας Ναυπλιώτου, η οποία, έχοντας αποβάλει κάθε ίχνος της έμφυτης φινέτσας της, ενσαρκώνει μια λαϊκή, απολύτως γήινη γυναίκα, σκληραγωγημένη από τη ζωή, παθιασμένη και "μάγκισσα", ακόμη κι όταν, σε κάποιες στιγμές, δείχνει να υπερβάλλει. Επάξιος δίπλα της ο Μελέτης Ηλίας στο ρόλο του Ντομένικο, ενός αρνητικού ήρωα στην πραγματικότητα, που έζησε για χρόνια με τη Φιλουμένα απαξιώνοντας και ταπεινώνοντάς τη. Αλλά και οι υπόλοιποι ρόλοι είναι προσεχτικά δοσμένοι, από την υπηρέτρια Λουτσία που χρωματίζει με απολαυστικούς τόνους η Νεφέλη Μαϊστράλη, τη Ροζαλία της Πηνελόπης Μαρκοπούλου, έως τους τρεις γιους (Βασίλης Ντάρμας, Βασίλης Μηλιώνης, Βαγγέλης Δαούσης), έστω κι αν κάποια πρόσωπα αποδίδονται με κωμική υπερβολή, όπως η Ντιάνα, η αντίζηλος της Φιλουμένα, που ερμηνεύει η Ιωάννα Τζίκα.

Φιλουμένα Μαρτουράνο
Ελίνα Γιουνανλή©

Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδήρη, πιστά στην εποχή του έργου, είναι καλαίσθητα και συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική παράσταση, ειδικά στην τελευταία σκηνή χάρη και στους φωτισμούς της Σοφίας Αλεξιάδου. Μένει όμως ως επίγευση το ερώτημα για τη θέση του έργου στο σύγχρονο ρεπερτόριο: Παρόλο που δείχνει να απηχεί κάποιο βαθύτερο προβληματισμό, ακολουθώντας τα ίχνη του ρεύματος του ιταλικού νεορεαλισμού (χωρίς όμως να φτάνει στο δικό του βάθος), έτσι όπως εισβάλλουν στην ιστορία ζητήματα ταξικών ανισοτήτων ή η ιδέα της γυναικείας χειραφέτησης, η "Φιλουμένα Μαρτουράνο" δεν παύει να είναι απλώς ένα δραματικό παραμύθι με ευτυχισμένο τέλος.

Περισσότερες πληροφορίες

Φιλουμένα Μαρτουράνο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Λαμπρό δείγμα του ιταλικού νεορεαλισμού που συμπυκνώνει στις σελίδες της μια ολόκληρη εποχή, η Φιλουμένα αποτελεί ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του παγκόσμιου θεατρικού ρεπερτορίου που διαχρονικά συγκινεί το κοινό, ακόμα κι αν έχουν περάσει 77 χρόνια μετά το πρώτο της ανέβασμα στη Νάπολη (1946). Η Φιλουμένα Μαρτουράνο ξεκίνησε ως πόρνη και κατέληξε ερωμένη του πλούσιου εμπόρου Ντομένικο Σοριάνο. Τώρα, έπειτα από αρκετά χρόνια κοινού βίου, διεκδικεί τη θέση που της αξίζει. Ένα απρόσμενο μυστικό ανατρέπει τις ισορροπίες και αλλάζει τα δεδομένα, στο έργο που βάζει στο μικροσκόπιο τη γυναίκα, τις προβληματικές οικογενειακές και κοινωνικές δομές και τα στερεότυπα φέρνοντας αντιμέτωπους δύο κόσμους με όχημα τη σπουδαία γλώσσα του συγγραφέα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.