Τα φώτα της πόλης

4,5

Η εμβληματική ταινία του βωβού κινηματογράφου μετατρέπεται σε μιούζικαλ και ανεβαίνει σε μια υποδειγματική παραγωγή εξαιρετικής ομορφιάς και σκηνικής μαγείας.

Τα φώτα της πόλης © Karol Jarek

Ο Τσάρλι Τσάπλιν έδειξε πείσμα γυρίζοντας το 1931 τα "Φώτα της πόλης", καθώς επέμεινε στο ιδίωμα του βωβού κινηματογράφου, ενώ ο ομιλών είχε ήδη αρχίσει να κερδίζει έδαφος. Πείσμα, ρομαντισμός και τόλμη γέννησαν την ταινία που θεωρείται μία από τις ωραιότερες όλων των εποχών – και μόνο σε μια ανάλογη συνθήκη μπορεί να αποδοθεί το κατόρθωμα που συντελείται στο Εθνικό, καθώς η παράσταση αποδεικνύεται μια μοναδική παρουσία μέσα στο πολύβουο σύγχρονο θεατρικό τοπίο. Η παράσταση που συνυπογράφουν η Αμάλια Μπένετ (σκηνοθεσία, χορογραφία, διασκευή), ο Νικίτα Μιλιβόγεβιτς (διασκευή), ο Θοδωρής Οικονόμου (διασκευή, μουσική) και ο Σταύρος Σταύρου (στίχοι) αποτελεί ένα βωβό μιούζικαλ, που δείχνει να εντάσσεται στην τάση της εποχής για δημιουργία παραστάσεων με μουσικό χαρακτήρα, όμως τελικά την ξεπερνάει.

Τα φώτα της πόλης
© Karol Jarek

Τα "Φώτα της πόλης" προτείνουν μια τελείως διαφορετική εμπειρία θέασης και πρόσληψης απ’ ό,τι οι μουσικές παραστάσεις που δυναμιτίζουν τις αισθήσεις· μας καλούν να αποκοπούμε για λίγο από την ένταση και την ηλεκτρισμένη ενέργεια και να βυθιστούμε σε ένα σύμπαν με διαφορετικούς κώδικες, τρυφερό, νοσταλγικό, παρηγορητικό. Η είσοδος μέσα του μπορεί να μην έρθει αμέσως, χρειάζεται να καμφθούν κάποιες αντιστάσεις ίσως, όμως το αποτέλεσμα είναι λυτρωτικό.

Τα φώτα της πόλης
© Karol Jarek

Η διασκευή ακολουθεί μάλλον κατά γράμμα το σενάριο, δηλαδή τις περιπέτειες του περιπλανώμενου αλητάκου στους δρόμους της πόλης, όπου ερωτεύεται ένα Τυφλό κορίτσι, συνδέεται με έναν Εκατομμυριούχο, αφού τον αποτρέψει από την αυτοκτονία, μπλέκει σε καβγάδες και σε κυνηγητά με την αστυνομία, ενώ στην παράσταση η δράση τοποθετείται στη συνθήκη των γυρισμάτων της ταινίας, σ’ έναν διπλό φόρο τιμής στο δημιουργό της. Η ιδιότητα της Μπένετ ως χορογράφου βοήθησε το συντονισμό των ακατάπαυστων ατομικών και ομαδικών δράσεων, χωρίς να σημαίνει ότι είχε εύκολη δουλειά να κάνει. Ένας πολυπρόσωπος θίασος σαρώνει τη σκηνή, έχοντας υιοθετήσει πλήρως τους κώδικες του βωβού κινηματογράφου, ηθοποιοί όλο ταλέντο παίζουν με το σώμα και τις εκφράσεις τους, αλληλεπιδρούν με τη μουσική, συντονίζονται σε μια αόρατη χορογραφία, μελετημένη με ακρίβεια στη λεπτομέρεια όπου τίποτα δεν είναι περιττό, διαμορφώνουν επί σκηνής ένα ζωντανό καρουζέλ συναισθημάτων και συγκινήσεων.

Τα φώτα της πόλης
© Karol Jarek

Λόγια δεν ακούγονται, παρά μόνο στα τραγούδια, που μεταφέρουν ως εσωτερικοί μονόλογοι τις σκέψεις και τα συναισθήματα των ηρώων, σε ένα θέαμα απόλυτης εκφραστικότητας που μιλάει με τη μαγική γλώσσα του θεάτρου. Η παραγωγή, αντάξια ενός εθνικού θεάτρου, ανασυστήνει με καλαισθησία τη μεσοπολεμική εποχή και την αισθητική των ασπρόμαυρων ταινιών (σκηνικά: Τίνα Τζόκα, κοστούμια: Άγγελος Μέντης, φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα), ενώ η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου παίρνει τη θέση των λέξεων που απουσιάζουν, αποτυπώνοντας πολύ επιδραστικότερα το νόημά τους. Οι ηθοποιοί, δεμένοι σε μια ομάδα, αξίζουν πολλά συγχαρητήρια: Προκόπης Αγαθοκλέους (Τσάρλι), Αλεξάνδρα Αϊδίνη (Τυφλό κορίτσι), Έκτορας Λυγίζος (Εκατομμυριούχος), Κώστας Μπερικόπουλος (Μπάτλερ), Υβόννη Μαλτέζου (Γιαγιά) και όλοι οι υπόλοιποι, όπως και οι μουσικοί της ορχήστρας.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα φώτα της πόλης

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 120 '

Ένας άνεργος περιπλανώμενος, ο Σαρλώ, ερωτεύεται μια τυφλή ανθοπώλισσα και κάνει τα πάντα προκειμένου να εξασφαλίσει τα χρήματα για την εγχείρηση που θα της χαρίσει την όραση. Με κεντρικό άξονα τον ρακένδυτο ήρωα που αγωνίζεται να επιβιώσει στο βίαιο περιβάλλον του ακραίου οικονομικού φιλελευθερισμού, η ταινία-μύθος του αμερικανικού κινηματογράφου παίρνει τη μορφή ενός ιδιότυπου θεατρικού μιούζικαλ που αφηγείται μέσα από τη γλώσσα της μουσικής και του χορού, μια οικουμενική ιστορία αγάπης που ξεπερνά τα γλωσσικά και πολιτισμικά εμπόδια. Η ζωντανή μουσική, το τραγούδι και η ενέργεια των δημιουργών συστρατεύονται, για να αποτίσουν φόρο τιμής στον ιδιοφυή «μελαγχολικό κλόουν», τον ηρωισμό των απλών ανθρώπων και τις αρχετυπικές αξίες της ζωής.

Εθνικό Θέατρο Rex

Πανεπιστημίου 48

Εθνικό Θέατρο Rex

Πανεπιστημίου 48

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
21/11/2024

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber

Ο Γιώργος Μπένος: "Δεν υπάρχει λόγος να ανέβουμε πάνω σε μία σκηνή αν δεν έχουμε να πούμε κάτι στον κόσμο"

Ο νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Μπένος μάς μίλησε σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης για τις θεατρικές παραστάσεις "Blue train" και "Φάλαινα" που πρωταγωνιστεί φέτος αλλά και την πολυαναμενόμενη επιστροφή του "Maestro".

Στον Ιανό για "Μια εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίνας Καραγάτση"

Αφιέρωμα στην πολυτάλαντη Μαρίνα Καραγάτση, γνωστή κυρίως για το έργο της ως ιστορικός και συγγραφέας και ταυτόχρονη παρουσίαση του βιβλίου "Στη μνήμη του συμπατριώτη μου Υπάτιου Περδίου" που αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο της κείμενο.

Λητώ Τριανταφυλλίδου: "Ο δικός μας Δον Ζουάν, με τον Πάνο Βλάχο, ήταν η αφορμή να μιλήσουμε για τη σχέση των δύο φύλων"

Η Λητώ Τριανταφυλλίδου, η σκηνοθέτρια που έκανε τη μεταγραφή του "Δον Ζουάν" του Μολιέρου μαζί με τον Πάνο Βλάχο μας μιλά για την πολυαναμενόμενη παράσταση που έρχεται στο θέατρο Βεάκη, από 22/11.

Η "Όμορφη πόλη μαγική" κατεβάζει αυλαία

Η μουσικοθεατρική παράσταση "Όμορφη πόλη μαγική" του Γιώργου Φραντζεσκάκη που βασίζεται στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ολοκληρώνει τις παραστάσεις της.