Ψηλά απ’ τη γέφυρα

3

Το ωραίο έργο του Αμερικανού δραματουργού αποδεικνύει τη δυναμική του, αν και δεν δικαιώνεται απόλυτα, σε αυτή την ατμοσφαιρική, σκηνικά αφαιρετική, με έμφαση στις ερμηνείες αλλά και με περιττές εντάσεις παράσταση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα Ελίνα Γιουνανλή©

Το "Ψηλά απ’ τη γέφυρα" είναι ένα σημαντικό δείγμα γραφής, κυρίως για τον τρόπο με τον οποίο δείχνει πώς μια ιστορία που θα μπορούσε να μείνει στο επίπεδο του μελοδραματισμού αποκτάει μεγαλύτερες προεκτάσεις. Ο Μίλερ δημιουργεί μια ερωτική τραγωδία, καθώς αφηγείται τον ανομολόγητο και απαγορευμένο έρωτα του Έντι Καρμπόνε, Ιταλού μετανάστη στη Νέα Υόρκη, για την ανιψιά της γυναίκας του. Το φόντο και η εξέλιξη προσδίδουν στην ιστορία κοινωνικοπολιτική διάσταση: οι ροές των μεταναστών, η πάλη για την οικονομική επιβίωση, η Αμερική του ’50 δεν πλαισιώνουν απλώς την ιστορία, αλλά καθορίζουν την έκβασή της, καθώς ο Έντι, από ζήλια, θα καταδώσει στο τμήμα αλλοδαπών τον παράνομο μετανάστη που φιλοξενεί, μόλις αντιληφθεί πως έχει σχέση με την ανιψιά του και σχεδιάζουν να παντρευτούν. Προχωρώντας περισσότερο, ο συγγραφέας καταφεύγει ελεύθερα στο πρότυπο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, εισάγοντας το ρόλο του δικηγόρου Αλφιέρι, ο οποίος λειτουργεί ως αφηγητής, ενώ συνολικά προσδίδει στα πρόσωπα και στην ιστορία μια αρχετυπική παρά στενά ρεαλιστική διάθεση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Είναι ωραία η απόφαση του Γιώργου Νανούρη να δημιουργήσει ένα γυμνό, αφαιρετικό περιβάλλον (μόνα αντικείμενα επί σκηνής τέσσερις καρέκλες) φέρνοντας στο επίκεντρο τα πρόσωπα, και ειδικά τον Έντι. Η λιτότητα της όψης σε συνδυασμό με τον ανά σημεία αφηγηματικό χαρακτήρα του έργου, η μικρή περιστρεφόμενη σκηνή, που λειτουργεί σαν μια υπενθύμιση της μοίρας που αιχμαλωτίζει τα πρόσωπα και τα οδηγεί στον κύκλο της ζωής τους, τα παιχνίδια με το φως στο φόντο (σκηνικά και φωτισμοί είναι επίσης του σκηνοθέτη) απογυμνώνει τα πρόσωπα από τα αυστηρά ατομικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά τους και προσφέρει το βήμα σε μια εξίσου λιτή σκηνοθετική αντιμετώπιση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Το γεγονός ότι τα πρόσωπα αποδίδονται με ρεαλιστικό τρόπο μέσα στον γυμνό, χωρίς ίχνος αναπαραστατικής πρόθεσης, σκηνικό σκελετό δεν προδίδει τις προθέσεις της σκηνοθεσίας. Αντιθέτως, έτσι αναδεικνύεται το συναισθηματικό βάρος τους, ενώ μια ρεαλιστική προσέγγιση στο σκηνικό μπορεί να επιβάρυνε την παράσταση με περιττά στοιχεία. Τώρα, η σύγκρουση που δημιουργείται ανάμεσα στην αφαίρεση της σκηνικής όψης και στην ένταση των ερμηνειών είναι ενδιαφέρουσα. Θα αποδεικνυόταν ακόμη πιο λειτουργική, αν οι ηθοποιοί τηρούσαν περισσότερο το μέτρο στην παραφορά τους. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης ερμηνεύει τον Έντι έχοντας ως οδηγό το θυμό, όχι αδικαιολόγητα, όμως η χωρίς διακυμάνσεις οργισμένη ερμηνεία του με δυνατές φωνές δεν λειτουργεί. Η Ιωάννα Παππά μεταδίδει την απόγνωση της συζύγου του με νευρικές κινήσεις και εκφράσεις. Ωραίες, αμεσότερες παρουσίες είναι οι δύο νέοι: η Ευγενία Ξυγκόρου μεταδίδει με φυσικότητα τον ψυχισμό της νεαρής Κάθριν, που θέλει να στηριχτεί στα δικά της πόδια, αλλά διακατέχεται και από λανθάνοντα ερωτισμό για τον θείο της, και ο Μιχάλης Πανάδης ερμηνεύει με μεγάλη ευαισθησία τον Ροντόλφο. Σωστός ο Δημήτρης Μαυρόπουλος στο ρόλο του Αλφιέρι και ο Δημήτρης Καπετανάκος, αν και κάπως μονοκόμματος, ως Μάρκο, αδερφός του Ροντόλφο.

Περισσότερες πληροφορίες

Ψηλά απ' τη γέφυρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Το ανομολόγητο πάθος του Ιταλοαμερικανού λιμενεργάτη Έντι Καρμπόνε για τη νεαρή ανιψιά της γυναίκας του τον οδηγεί να καταδώσει τον παράνομο μετανάστη που πρόκειται να παντρευτεί.

Βεάκη

Στουρνάρη 32

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι

Υπάρχουν έργα που λατρέψαμε ως ταινίες και τώρα ζωντανεύουν μπροστά μας στη σκηνή, αποκαλύπτοντας μια νέα διάσταση της ιστορίας τους. Ποια είναι και πού παίζονται;

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/11/2024

"Ανδρείκελα": Παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο στο Κακογιάννη

Στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" παρουσιάζεται το έργο "Ανδρείκελα", που φωτίζει τις ιστορίες και τις σκέψεις πέντε ανδρών που έχασαν τη ζωή τους απρόσμενα.

Μετά τα 50 (δεν) σταματάει: οι νέοι/ες καλλιτέχνες/ιδες βλέπουν το γήρας αλλιώς

Η τρίτη ηλικία αποκτά ορατότητα σε παραστάσεις, βιβλία και έργα τέχνης, χωρίς ταμπού και στερεότυπα, όχι μόνο από ηλικιωμένους αλλά και από νέους και νέες δημιουργούς

Τρία χοροθεατρικά ραντεβού

Τρεις χορογράφοι ρίχνουν το δικό τους φως σε μια σειρά από θέματα που αφορούν την ανθρώπινη οντότητα. Οι παραστάσεις τους κάνουν πρεμιέρα τις επόμενες ημέρες.

Διαχρονικό και επίκαιρο "Τυχερό Λαχείο"

Το σατιρικό διήγημα του Άντον Τσέχωφ "Το Τυχερό Λαχείο" παρουσιάζεται στο Θέατρο 104, με τη σύγχρονη ματιά της Λουκίας Ανάγνου.

Κατερίνα Λέχου: " Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω"

Η Κατερίνα Λέχου μας μιλά για την ηρωίδα που ενσαρκώνει στο έργο "Linda", αναδεικνύει τη δύναμη της τέχνης να μετακινεί, να εμπνέει και να θέτει ερωτήματα για τη ζωή, ενώ μοιράζεται προσωπικές σκέψεις για την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική ευτυχία.

Υπάρχει συνταγή για την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων";

Η Βίλη Σωτηροπούλου επανέρχεται με την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων", μια κωμωδία που συνδυάζει το χιούμορ με τη βαθύτερη ανάλυση των δυναμικών που αναπτύσσονται ανάμεσα στις σχέσεις.