Ψηλά απ’ τη γέφυρα

3

Το ωραίο έργο του Αμερικανού δραματουργού αποδεικνύει τη δυναμική του, αν και δεν δικαιώνεται απόλυτα, σε αυτή την ατμοσφαιρική, σκηνικά αφαιρετική, με έμφαση στις ερμηνείες αλλά και με περιττές εντάσεις παράσταση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα Ελίνα Γιουνανλή©

Το "Ψηλά απ’ τη γέφυρα" είναι ένα σημαντικό δείγμα γραφής, κυρίως για τον τρόπο με τον οποίο δείχνει πώς μια ιστορία που θα μπορούσε να μείνει στο επίπεδο του μελοδραματισμού αποκτάει μεγαλύτερες προεκτάσεις. Ο Μίλερ δημιουργεί μια ερωτική τραγωδία, καθώς αφηγείται τον ανομολόγητο και απαγορευμένο έρωτα του Έντι Καρμπόνε, Ιταλού μετανάστη στη Νέα Υόρκη, για την ανιψιά της γυναίκας του. Το φόντο και η εξέλιξη προσδίδουν στην ιστορία κοινωνικοπολιτική διάσταση: οι ροές των μεταναστών, η πάλη για την οικονομική επιβίωση, η Αμερική του ’50 δεν πλαισιώνουν απλώς την ιστορία, αλλά καθορίζουν την έκβασή της, καθώς ο Έντι, από ζήλια, θα καταδώσει στο τμήμα αλλοδαπών τον παράνομο μετανάστη που φιλοξενεί, μόλις αντιληφθεί πως έχει σχέση με την ανιψιά του και σχεδιάζουν να παντρευτούν. Προχωρώντας περισσότερο, ο συγγραφέας καταφεύγει ελεύθερα στο πρότυπο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, εισάγοντας το ρόλο του δικηγόρου Αλφιέρι, ο οποίος λειτουργεί ως αφηγητής, ενώ συνολικά προσδίδει στα πρόσωπα και στην ιστορία μια αρχετυπική παρά στενά ρεαλιστική διάθεση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Είναι ωραία η απόφαση του Γιώργου Νανούρη να δημιουργήσει ένα γυμνό, αφαιρετικό περιβάλλον (μόνα αντικείμενα επί σκηνής τέσσερις καρέκλες) φέρνοντας στο επίκεντρο τα πρόσωπα, και ειδικά τον Έντι. Η λιτότητα της όψης σε συνδυασμό με τον ανά σημεία αφηγηματικό χαρακτήρα του έργου, η μικρή περιστρεφόμενη σκηνή, που λειτουργεί σαν μια υπενθύμιση της μοίρας που αιχμαλωτίζει τα πρόσωπα και τα οδηγεί στον κύκλο της ζωής τους, τα παιχνίδια με το φως στο φόντο (σκηνικά και φωτισμοί είναι επίσης του σκηνοθέτη) απογυμνώνει τα πρόσωπα από τα αυστηρά ατομικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά τους και προσφέρει το βήμα σε μια εξίσου λιτή σκηνοθετική αντιμετώπιση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Το γεγονός ότι τα πρόσωπα αποδίδονται με ρεαλιστικό τρόπο μέσα στον γυμνό, χωρίς ίχνος αναπαραστατικής πρόθεσης, σκηνικό σκελετό δεν προδίδει τις προθέσεις της σκηνοθεσίας. Αντιθέτως, έτσι αναδεικνύεται το συναισθηματικό βάρος τους, ενώ μια ρεαλιστική προσέγγιση στο σκηνικό μπορεί να επιβάρυνε την παράσταση με περιττά στοιχεία. Τώρα, η σύγκρουση που δημιουργείται ανάμεσα στην αφαίρεση της σκηνικής όψης και στην ένταση των ερμηνειών είναι ενδιαφέρουσα. Θα αποδεικνυόταν ακόμη πιο λειτουργική, αν οι ηθοποιοί τηρούσαν περισσότερο το μέτρο στην παραφορά τους. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης ερμηνεύει τον Έντι έχοντας ως οδηγό το θυμό, όχι αδικαιολόγητα, όμως η χωρίς διακυμάνσεις οργισμένη ερμηνεία του με δυνατές φωνές δεν λειτουργεί. Η Ιωάννα Παππά μεταδίδει την απόγνωση της συζύγου του με νευρικές κινήσεις και εκφράσεις. Ωραίες, αμεσότερες παρουσίες είναι οι δύο νέοι: η Ευγενία Ξυγκόρου μεταδίδει με φυσικότητα τον ψυχισμό της νεαρής Κάθριν, που θέλει να στηριχτεί στα δικά της πόδια, αλλά διακατέχεται και από λανθάνοντα ερωτισμό για τον θείο της, και ο Μιχάλης Πανάδης ερμηνεύει με μεγάλη ευαισθησία τον Ροντόλφο. Σωστός ο Δημήτρης Μαυρόπουλος στο ρόλο του Αλφιέρι και ο Δημήτρης Καπετανάκος, αν και κάπως μονοκόμματος, ως Μάρκο, αδερφός του Ροντόλφο.

Περισσότερες πληροφορίες

Ψηλά απ' τη γέφυρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Το ανομολόγητο πάθος του Ιταλοαμερικανού λιμενεργάτη Έντι Καρμπόνε για τη νεαρή ανιψιά της γυναίκας του τον οδηγεί να καταδώσει τον παράνομο μετανάστη που πρόκειται να παντρευτεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.