Αντιγόνη

4

Ισχυρή σκηνοθετική άποψη, αφαιρετική αισθητική, αλλά και ένας αξέχαστος Γιάννης Τσορτέκης στο ρόλο του Κρέοντα που απογειώνει την παράσταση με τον αβίαστο κυνισμό του.

Αντιγόνη ©Marilena Anastasiadou

Οι λευκές καρέκλες είναι στημένες στη σειρά απέναντι από την πλατεία. Ένα δυνατό φως λούζει τη σκηνή και οι ηθοποιοί παίρνουν θέσεις. Μέσα από το κοινό σηκώνεται ο Χρήστος Στέργιογλου, ο Κορυφαίος του Χορού, και αναλαμβάνει να κάνει τον πρόλογο με τον μοναδικό φλεγματικό τρόπο του. Μας βάζει στο νόημα αυτού που θα δούμε, τονίζει τον ειρωνικό χαρακτήρα του έργου του Ζαν Ανούιγ, που καλλιεργεί την αμφισημία. Παίρνει θέση ανάμεσα στους ηθοποιούς που βρίσκονται παραταγμένοι κοιτάζοντας ευθέως το κοινό και δεν έχουν καμία επαφή μεταξύ τους. Με τη Μαρία Πρωτόπαπα στο ρόλο της Τροφού, και με τις παρεμβάσεις που κάνει λεκτικά αλλά και μέσω της νοηματικής γλώσσας (χρησιμοποιείται μόνο στην αρχή χωρίς να καταλάβουμε το γιατί) ως σκηνοθέτρια επί σκηνής, δίνεται η αίσθηση πως τα πρόσωπα που έχουμε απέναντι μας είναι εκεί για να "παίξουν" την τραγωδία του Σοφοκλή "Αντιγόνη" ως απόγονοι του είδους.

Αντιγόνη
©Marilena Anastasiadou

Ο Ανούιγ έγραψε και ανέβασε στη σκηνή την "Αντιγόνη" κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής στη Γαλλία και η πρόθεσή του ήταν –όπως ο ίδιος έχει δηλώσει– να χτυπήσει το ναζισμό με περίτεχνο τρόπο ώστε να μη το καταλάβουν οι Γερμανοί. Κι όπως έδειξε η ιστορία το πέτυχε, διότι όχι μόνο επέτρεψαν την παράσταση, αλλά ούτε ενόχλησαν το συγγραφέα εκ των υστέρων. Η Αντιγόνη του, ακολουθώντας την επιθυμία της να παραβεί τις εντολές του βασιλιά και να θάψει τον νεκρό αδελφό της, εκπροσωπεί την αντίσταση και εκφράζει τον αγώνα απέναντι στο αυταρχικό κράτος, την άτεγκτη σκοπιμότητα της πολιτικής πράξης. Συγκρούεται με τον βασιλιά Κρέοντα σε ένα απολαυστικό μπρα ντε φερ ισχυρισμών. Πολύ καλή η πρωτοεμφανιζόμενη Ηλέκτρα Μπαρούτα, αποδίδει με φοβερή θέρμη και συγκίνηση το λόγο της νεαρής σε ηλικία Αντιγόνης και υπέροχη η ιδέα της Μαρίας Πρωτόπαπα να μοιραστεί μαζί της το ρόλο και να φέρει στη σκηνή, από τη μέση της παράστασης, μια πιο ώριμη, συνειδητοποιημένη και με βαρύτητα λόγου ηρωίδα. Χάριν αυτής της επιλογής έχουμε τη χαρά να απολαύσουμε το ερμηνευτικό βάθος της στη σκηνή που διαφωνεί με τον Κρέοντα, τον οποίο ερμηνεύει ο μαγνητικός Γιάννης Τσορτέκης, ανεβάζοντας την ενέργεια της παράστασης. Η μέθη της εξουσίας που παρακμάζει αποτυπώνεται τόσο όσο πίνει μπίρες, αλλά και από την ενέργειά του τις στιγμές της απόλυτης ακινησίας. Ο Τσορτέκης φωτίζει τις όψεις του τραγικού, αποδίδοντας πολύ καθαρά και με νόημα τις λέξεις, και –το πιο αναπάντεχο– υπάρχουν στιγμές που "δικαιώνει" στα μάτια μας τον άκαμπτο εξουσιαστή και γεννά ερωτήματα μπροστά σε μια Αντιγόνη που θυσιάζεται, έναν Φρουρό (Δημήτρης Μαργαρίτης) που έχει ακυρώσει όλα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του κι έναν σαστισμένο Αίμονα (Δημήτρης Μαμιός).

Αντιγόνη
©Marilena Anastasiadou

Η Μαρία Πρωτόπαπα, μ’ αυτή την παράσταση, της οποίας το πυρηνικό ζήτημα (η μάχη ανάμεσα στο γράμμα του νόμου και την προσωπική βούληση) συνδέεται άμεσα με τη σοφόκλεια "Αντιγόνη", καταθέτει την πρωτότυπη, μοντέρνα και συνειδητή σκηνοθετική της ανάγνωση. Το αποτέλεσμα έχει ωραίο ρυθμό, αναδεικνύει το κύρος του κλασικού και επιτρέπει να αναδυθούν οι φιλοσοφικές, ιδεολογικές και ψυχολογικές αγωνίες του Ζαν Ανούιγ. Ταυτόχρονα, κατορθώνει να επικοινωνήσει με αμεσότητα με το θεατή του σήμερα μέσα στο σημειολογικό σκηνικό και τα κοστούμια της Εύας Νάθενα, όπου οι ηθοποιοί είναι σαν φαντάσματα και μπροστά τους κείτονται κούκλες/πτώματα, θύματα ενός πολέμου.

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Η αντιπαράθεση του ανθρώπου με την εξουσία και η αξία της θυσίας αναδύονται από τη μεταγραφή του γνωστού μύθου της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή, σε μια εκδοχή που εξελίσσει ακόμα περισσότερο την σκηνοθετική της ματιά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.