Ο μισάνθρωπος

3,5

Σύγχρονη εκδοχή της μολιερικής κωμωδίας που διαβάζει με σκεπτικισμό τον κεντρικό ήρωα, σε μια παράσταση με ευδιάκριτη σκηνοθετική υπογραφή.

Ο μισάνθρωπος

Πιστός στη σκηνοθετική του ταυτότητα, ο Γιάννης Κακλέας υπογράφει μια σύγχρονη εκδοχή της πικρής μολιερικής κωμωδίας, επεμβαίνοντας σε αυτήν ώστε να εκθέσει τους προβληματισμούς που του γεννάει. Το έργο τού δίνει την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί το κατεξοχήν χαρακτηριστικό (και προτέρημα) των κλασικών, το γεγονός δηλαδή πως επιδέχονται διαφορετικές αναγνώσεις. Έτσι, στον "Μισάνθρωπο" διαβάζει τον ήρωα αντίθετα απ’ ό,τι συνήθως παρουσιάζεται και τον αποδίδει με μάλλον αρνητικά χαρακτηριστικά. Σε αυτό τον βοηθάει, βέβαια, κι ο ίδιος ο Μολιέρος, που τον έχει σκιαγραφήσει με κάποια αμφισημία, όμως ο Κακλέας κάνει το τολμηρό βήμα να δει με ακόμη μεγαλύτερο σκεπτικισμό τη συμπεριφορά του. Δεν είναι σίγουρο αν ο κατά Κακλέα Αλσέστ, ερμηνευμένος χαρακτηριστικά από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, είναι πράγματι ένας βαθιά ειλικρινής άνθρωπος που δεν αντέχει την υποκρισία των άλλων, ή ένας νάρκισσος που θεωρεί εαυτόν ανώτερο όλων και αρέσκεται να γίνεται εριστικός κι αντιπαθής.

Μισάνθρωπος, σκηνοθεσία Γιάννης Κακλέας
Πάτροκλος Σκαφίδας - Εβίτα Σκουρλέτη

Αποφασίζοντας να εκθέσει φανερά τις σκέψεις του, ο Κακλέας μεταφέρει τη νοητή συνομιλία του με το έργο στον εφευρεμένο ρόλο της Φωτεινής Αθερίδου, που επεμβαίνει στη δράση για να τη σχολιάσει, να συνομιλήσει με τα δραματικά πρόσωπα και τους θεατές, προτείνοντας έναν ανοιχτό διάλογο μεταξύ κειμένου, σκηνής και πλατείας. Η δράση τοποθετείται στη συνθήκη ενός ξέφρενου πάρτι που δίνει η Σελιμέν, η αγαπημένη του Αλσέστ, συγκεντρώνοντας γύρω της τους ανθρώπους του κύκλου της, ενός κύκλου που επιδίδεται σε κατά πρόσωπο υποκριτικές κολακείες και πισώπλατα κουτσομπολιά, και ίσως περισσότερο από τη σύγκρουση υποκρισίας και ειλικρίνειας, προβάλλεται το θέμα του έρωτα και η ατυχής έκβαση της σχέσης του Αλσέστ και της Σελιμέν. Η θετική ανάγνωση της ηρωίδας (την ερμηνεύει ωραία η Ευγενία Σαμαρά) τη δικαιώνει στα μάτια μας, ενισχύοντας έτσι τη σκηνοθετική ιδέα να αμφισβητηθεί η "ορθότητα" της συμπεριφοράς του Αλσέστ.

Ο μισάνθρωπος
Πάτροκλος Σκαφιδάς

Η αισθητική της παράστασης είναι ίσως το πιο γοητευτικό στοιχείο της, καθώς μεταφέρει την εικόνα και την ιδέα μιας απροβλημάτιστης νεολαίας, που τρέφεται από τη γοητεία των εύκολων και επιφανειακών σχέσεων. Καθώς το θέμα του πάρτι της Σελιμέν είναι οι "Βερσαλλίες", μια αναφορά στην εποχή όπου ανήκει το έργο, η Ηλένια Δουλαδίρη σχεδιάζει ωραία κοστούμια που αναδύουν μια αίσθηση αριστοκρατικής παρακμής και αντιτίθενται επιτυχημένα στη μοντέρνα βιομηχανικής αισθητικής σκηνή του θεάτρου και στην κλαμπάτη σύγχρονη μουσική (επιμέλεια: Γιάννης Μπερερής). Η απόδοση του έργου από το σκηνοθέτη, σε πεζό λόγο και συχνά χοντροκομμένο ύφος, υπερτονίζει το κωμικό αίσθημα και εξυπηρετεί την αρνητική ανάγνωση του ήρωα, αφαιρεί όμως πόντους από την ακουστική πρόσληψη της ιστορίας και ζημιώνει το αισθητικό αποτέλεσμα. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί ερμηνεύουν ωραία στο ύφος της σκηνοθετικής γραμμής (Αθηνά Μουστάκα, Αυγουστίνος Κούμουλος, Θάνος Μπίρκος, Αλέξης Φουσέκης, Κυριάκος Σαλής), με προεξάρχοντα τον Στέλιο Ιακωβίδη στο ρόλο του Ορόντ.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο μισάνθρωπος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η σκληρή σάτιρα του συγγραφέα για την υποκρισία, τη διαπλοκή, τον ναρκισσισμό, την αδικία, το σεξισμό, την επίδειξη του πλούτου, τον θρίαμβο της μετριότητας και την κυριαρχία της εικόνας ανεβαίνει σε μια σύγχρονη και εξαιρετικά επίκαιρη εκδοχή του εμβληματικού κλασικού έργου που διαβάζει με σκεπτικισμό τον κεντρικό ήρωα του Μολιέρου. Η παράσταση αναδεικνύει τα διαχρονικά στοιχεία της πικρής κωμωδίας, με την προσθήκη ενός σχολιαστή -σκηνοθετικό εύρημα- που δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια σοβαροφάνειας των ηρώων. Η αισθητική της παράστασης είναι ένα από τα πιο γοητευτικά στοιχεία της, καθώς μεταφέρει την εικόνα και την ιδέα μιας απροβλημάτιστης νεολαίας, που τρέφεται από τη γοητεία των εύκολων και επιφανειακών σχέσεων, με κοστούμια που αναδύουν μια αίσθηση αριστοκρατικής παρακμής και αντιτίθενται επιτυχημένα στη μοντέρνα βιομηχανικής αισθητικής σκηνή του θεάτρου και στην κλαμπάτη σύγχρονη μουσική.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.