Pomona

4

Σε μία από τις πλέον εκκεντρικές και αισθητικά ενδιαφέρουσες παραστάσεις της σεζόν, το βρετανικό σινεμά, οι τηλεοπτικές σειρές μυστηρίου, τα παιχνίδια ρόλων και η λογοτεχνία του φανταστικού επιστρατεύονται για να καταδείξουν τη δυστοπία της σύγχρονης πραγματικότητας.

Pomona Πάτροκλος Σκαφίδας©

Χαρακτηριστικό δείγμα της βρετανικής δραματουργίας που δεν παύει να ακμάζει, καθώς η στήριξη στους συγγραφείς και η ανάπτυξη της δραματουργικής παραγωγής αποτελούν σταθερούς στόχους της πολιτιστικής πολιτικής της Βρετανίας, είναι η "Pomona". Ο Άλιστερ ΜακΝτάουαλ έγραψε μια ιστορία που μιλάει για το "κακό" και τη δυστοπία της πραγματικότητας, για θέματα δηλαδή με τα οποία έχουν ασχοληθεί δεκάδες έργα˙ την τοποθέτησε όμως σε μια ιδιαίτερη σκηνική συνθήκη, κάνοντας τη διαφορά. Ήταν είκοσι εφτά χρονών το 2014, όταν την έγραψε ˙ έτσι, εμπνεύστηκε από την ποπ κουλτούρα της γενιάς του και παρέδωσε ένα φρέσκο κείμενο, που ξαφνιάζει ευχάριστα.

Pomona
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Δανειζόμενος στοιχεία από το βρετανικό σινεμά των 90s-00s, τις τηλεοπτικές σειρές μυστηρίου, από τα παιχνίδια ρόλων (RPG) και τη λογοτεχνία του φανταστικού, έστησε ένα δυστοπικό παραμύθι, που διαδραματίζεται σε μια no man’s land, σε μια εγκαταλελειμμένη περιοχή του Μάντσεστερ, όπου καταφεύγει μια γυναίκα για να βρει την αδερφή της. Στην ιστορία εμπλέκεται μια ομάδα προσώπων σε μια λούπα γεγονότων που αφορούν παράνομες δοσοληψίες, εξαφανίσεις προσώπων, εμπόριο βρεφών· όλα τοποθετημένα σε μια συνθήκη παιχνιδιού, όπου οι συμμετέχοντες ερμηνεύουν συγκεκριμένους ρόλους, υπακούοντας στις οδηγίες που εκφέρει κάθε φορά ο συντονιστής της δράσης. Περίπου όπως συμβαίνει στο θέατρο, μας λέει ίσως ο συγγραφέας.

Pomona
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Αυτό το κλείσιμο του ματιού εκμεταλλεύεται ο Θωμάς Μοσχόπουλος και μας δείχνει πως ένα έργο που μοιάζει να επαφίεται σε μη θεατρικούς κώδικες είναι ένα συναρπαστικό σκηνικό δημιούργημα, το οποίο μεταφέρει επί σκηνής επιστρατεύοντας όλη τη δύναμη και τη γοητεία του χειροπιαστού που χαρακτηρίζει τη θεατρική τέχνη, καταφέρνοντας παράλληλα να αποτυπώσει πλήρως τα μη θεατρικά στοιχεία του έργου: την κινηματογραφική γλώσσα, την ψηφιακή τεχνολογία, τα στοιχεία της επιστημονικής φαντασίας, την αισθητική των videogames. Ακολουθώντας τη σπειροειδή εξέλιξη της ιστορίας, που κάθε τόσο διακόπτεται προκειμένου οι "παίκτες" να ρίξουν τα ζάρια που θα καθορίσουν τα επόμενα βήματά τους στο "παιχνίδι", ο Μοσχόπουλος όχι μόνο δεν χάνει το νήμα της, αλλά και την αποδίδει σε μια ολοκληρωμένη –από άποψη αισθητικής, ατμόσφαιρας και ερμηνειών– παράσταση, που συλλαμβάνει απόλυτα τόσο την "ψεύτικη" πλευρά της, δηλαδή τη συνθήκη του παιχνιδιού, όσο και την αλήθεια που αναδύεται μέσα απ’ αυτό.

Pomona
Πάτροκλος Σκαφίδας©

"Είμαστε όλοι βουτηγμένοι στα σκατά", μοιάζει να λέει (κατ’ αντιστοιχία με τη "θέση" του συγγραφέα στην ατάκα-κλειδί: "δεν υπάρχουν καλοί άνθρωποι. Υπάρχουν απλώς αυτοί που έχουν συνείδηση ότι προκαλούν πόνο κι αυτοί που δεν έχουν"), τοποθετώντας την ιστορία σε ένα σκηνικό γεμάτο λεκάνες τουαλέτας, ενώ κοστούμια, προβολές (Βασίλης Παπατσαρούχας) και φωτισμοί (Νίκος Βλασόπουλος) αποτυπώνουν εύστοχα τη σκοτεινή, underground συνθήκη της "Pomona" και των ανθρώπων της, τους οποίους ερμηνεύουν εξαιρετικά οι Γιώργος Παπαπαύλου, Άλκης Μπακογιάννης, Φώτης Στρατηγός, Σίμος Κακάλας, Άννα Μάσχα, Ειρήνη Μακρή και Στεφανία Ζώρα.

Περισσότερες πληροφορίες

Pomona

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Η συνεργασία του Θ. Μοσχόπουλου με τον Ισλανδό conceptual artist που αποκρύπτει την ταυτότητά του, στο σουρεαλιστικό θρίλερ με κωμικά στοιχεία όπου όλα τα δεινά των προσώπων αποδίδονται σε ένα «υπέρτατο κακό».

Πόρτα

Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Βαγγέλη Χαρισόπουλο το stand up comedy είναι έρωτας

Ο κωμικός Βαγγέλης Χαρισόπουλος, γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού "Shopping Star", συνεχίζει ακάθεκτος με την stand up comedy παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;" και μας μιλάει σε μια άκρως χιουμοριστική συνέντευξη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
27/11/2025

"Το αποτύπωμα": Ας μιλήσουμε για τη διαστρέβλωση της γυναικείας ταυτότητας

Η Φένια Αποστόλου δημιουργεί ένα πολυμεσικό σκηνικό σύμπαν, στο οποίο κίνηση, φως, μουσική, video art και σιωπή λειτουργούν ως εργαλεία σχολιασμού της πατριαρχικής διαστρέβλωσης της γυναικείας ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Η σοφόκλεια "Ηλέκτρα" του Δημήτρη Τάρλοου επαναπροσεγγίζεται για το κλειστό θέατρο

Μετά την καλοκαιρινή επιτυχία της, η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου επιστρέφει σε κλειστό θέατρο, με τον τίτλο "Ηλέκτρα εντός", φέρνοντας το τραγικό δράμα πιο κοντά στον θεατή, με ένταση, μουσική και νέα, δυναμική σύνθεση χαρακτήρων.

Το Εργαστήρι Δραματοθεραπείας & Θεατρικής Έκφρασης αναδεικνύει τη "Σημασία του να (μην) είναι κανείς σοβαρός"

Το Εργαστήρι μετακομίζει φέτος στο Θέατρο 104 και ετοιμάζει ένα ταξίδι στην κωμωδία.

Ο "Ματωμένος γάμος" για 2η χρονιά στους Μοντέρνους Καιρούς

Σε μια παράσταση που σέβεται απόλυτα το ποιητικό σύμπαν του Λόρκα παρουσιάζεται ο "Ματωμένος γάμος" του Λόρκα σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη.

"Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο κόσμος του Καραγκιόζη ενσαρκώνεται με ζωντάνια και πρωτοτυπία από τον καραγκιοζοπαίχτη Αλέξανδρο Μελισσηνό, σε μια παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Δημόπουλος και φιλοξενείται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει": Νέες φωτογραφίες από την παράσταση

Μικρές και μεγάλες συμπτώσεις υφαίνουν το νήμα που συνδέει τις επιμέρους θεματικές δημιουργώντας μια πολύπτυχη παράσταση στο "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει", η οποία συνεχίζει δυναμικά στο "Μπέλλος".