Σπιρτόκουτο: The Μusical

3,5

Η ταινία σταθμός του Γιάννη Οικονομίδη που δημιούργησε το δικό της κινηματογραφικό ρεύμα γίνεται μιούζικαλ, σε μια αναπάντεχη σκηνική πρόταση, που αποδομεί από έναν λοξότερο δρόμο την τοξική πατριαρχική κοινωνία.

Σπιρτόκουτο: The Musical Ανδρέας Σιμόπουλος©

Μεγάλο το στοίχημα και η πρόκληση να μεταφερθεί ως μουσικοθεατρικό θέαμα η ταινία του Γιάννη Οικονομίδη που στάθηκε εμβληματική για ένα νέο ελληνικό κινηματογραφικό ρεύμα. Το "Σπιρτόκουτο", που μετράει 20 χρόνια ζωής, μας πετάει στα μούτρα την τοξική πατριαρχική κοινωνία και οικογένεια, ανάγοντας την ωμότητα, την αθυροστομία και τη λεκτική βία σε αισθητική φόρμα. Το μικροαστικό διαμέρισμα στον Κορυδαλλό όπου ο πενηντάρης πάτερ φαμίλιας εκτοξεύει χολή και βρισιές στη γυναίκα και τα δυο παιδιά του, που εξωτερικεύουν εξίσου τη βία που έχουν δεχτεί, καδράρισε μια ολόκληρη κοινωνία, σηκώνοντας το χαλί για να αποκαλυφθούν άβολες αλήθειες.

Σπιρτόκουτο: The Musical
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Πώς καταφεύγεις, λοιπόν, στο μιούζικαλ με ένα τέτοιο υλικό, σε ένα είδος που από την ίδια του τη φόρμα καταφεύγει στη σύμβαση, καταρρίπτει δηλαδή την αληθοφάνεια και το ρεαλισμό, δύο στοιχεία που τόσο έντονα χαρακτηρίζουν την ταινία; Πράγματι, το μιούζικαλ που συνυπογράφουν οι Γιάννης Νιάρρος και Αλέξανδρος Λιβιτσάνος, ανά στιγμές δίνει την εντύπωση ότι λειτουργεί περισσότερο ως κωμωδία, ως μια παρωδία του "Σπιρτόκουτου", έτσι όπως οι βρισιές, τα χυδαία λόγια και οι –cult πλέον– ατάκες μπαίνουν σε μουσική φόρμα και εκφέρονται σε ρυθμούς όπερας, τραπ ή ζεϊμπέκικου, προκαλώντας γάργαρο γέλιο.

Σπιρτόκουτο: The Musical
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Κι όμως τελικά αυτή η μουσική ανάγνωση ξαναδιαβάζει το πρωτότυπο κινηματογραφικό έργο· δεν το μεταφέρει απλώς, αλλά το αναδιατυπώνει, σχολιάζοντας με το δικό του τρόπο τον αντιπροσωπευτικό μικρόκοσμο της ταινίας. Το "Σπιρτόκουτο: The musical" σαρκάζει με τα δικά του σκηνικά εργαλεία τις νοοτροπίες που εκθέτει η ταινία και μεγεθύνει, έστω διά της παρωδίας, την κυρίαρχη προβληματική της. Κομβικό ρόλο επιτελεί φυσικά η πρωτότυπη μουσική, που προσεχτικά επιλεγμένη κινείται σε ένα τεράστιο φάσμα (τζαζ νότες, όπερα, τάνγκο, ροκιές, ηπειρώτικο κλαρίνο κ.ά.), μεταφέροντας το κυρίαρχο αίσθημα κάθε σκηνής και αποτυπώνοντας το στίγμα κάθε χαρακτήρα. Το βαρύ ζεϊμπέκικο του "ελληναρά" πατέρα (Γιάννης Αναστασάκης), η παρουσίαση του γιου ως τράπερ, που αναπαράγει στο κομμάτι του όλο τον σεξιστικό οχετό του είδους (εξαιρετικός ο Γιώργος Κατσής, αν και η σκηνή του πλατειάζει), αποτελούν εύστοχα δείγματα της ανάγνωσης των προσώπων με μουσικούς όρους.

Σπιρτόκουτο: The Musical
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Κι έτσι ο ζόφος του κινηματογραφικού σύμπαντος εισέρχεται στη σκηνή από άλλο δρόμο, ενώ ακόμη κι όταν το σκηνικό κλίμα ελαφραίνει λόγω της μουσικής μεταφοράς που λειτουργεί εξωραϊστικά, έρχεται το λιμπρέτο με το ακραία βίαιο ύφος (Γιάννης Οικονομίδης-Δώρης Αυγερινόπουλος) να το αντισταθμίσει. Οι μουσικοί και οι ερμηνευτές κάνουν, επίσης, σπουδαία δουλειά: η Αγορίτσα Οικονόμου (Μαρία) επιβάλλεται διά της παρουσίας της πριν καν εκφέρει την πρώτη της λέξη, είναι υπέροχες οι φωνές και τα soli του Μάριου Σαραντίδη (Γιώργος) και της Δάφνης Δαυίδ (Μαργαρίτα), αλλά συνολικά είναι όλοι απολαυστικοί: Αποστόλης Ψυχράμης, Νάνσυ Σιδέρη, Ελένη Μπούκλη, όπως και το ερμηνευτικό σύνολο που πλαισιώνει τη δράση σε ρόλο γειτόνων (Βασίλης Δημακόπουλος, Δανάη Μουτσοπούλου, Eλένη Μπούκλη, Θεοδοσία Σαββάκη).

Περισσότερες πληροφορίες

Σπιρτόκουτο: The Musical

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 120 '

Στη μουσικοθεατριή παράσταση που βασίζεται στην ταινία «Σπιρτόκουτο» του Γ. Οικονομίδη (2002), ο πατέρας-προστάτης-άντρακλας της ελληνικής οικογένειας δεν σταματάει ακόμα και 20 χρόνια μετά να «γαβγίζει», είτε με την ψυχολογική-σωματική βία είτε με τα σεξιστικά ελαφρολαϊκά τραγούδια του.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber

Γιώργος Μπένος: "Δεν υπάρχει λόγος να ανέβουμε πάνω σε μία σκηνή αν δεν έχουμε να πούμε κάτι στον κόσμο"

Ο νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Μπένος μάς μίλησε σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης για τις θεατρικές παραστάσεις "Blue train" και "Φάλαινα" που πρωταγωνιστεί φέτος αλλά και την πολυαναμενόμενη επιστροφή του "Maestro".

Στον Ιανό για "Μια εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίνας Καραγάτση"

Αφιέρωμα στην πολυτάλαντη Μαρίνα Καραγάτση, γνωστή κυρίως για το έργο της ως ιστορικός και συγγραφέας και ταυτόχρονη παρουσίαση του βιβλίου "Στη μνήμη του συμπατριώτη μου Υπάτιου Περδίου" που αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο της κείμενο.

Λητώ Τριανταφυλλίδου: "Ο δικός μας Δον Ζουάν, με τον Πάνο Βλάχο, ήταν η αφορμή να μιλήσουμε για τη σχέση των δύο φύλων"

Η Λητώ Τριανταφυλλίδου, η σκηνοθέτρια που έκανε τη μεταγραφή του "Δον Ζουάν" του Μολιέρου μαζί με τον Πάνο Βλάχο μας μιλά για την πολυαναμενόμενη παράσταση που έρχεται στο θέατρο Βεάκη, από 22/11.