Σπιρτόκουτο: The Μusical

3,5

Η ταινία σταθμός του Γιάννη Οικονομίδη που δημιούργησε το δικό της κινηματογραφικό ρεύμα γίνεται μιούζικαλ, σε μια αναπάντεχη σκηνική πρόταση, που αποδομεί από έναν λοξότερο δρόμο την τοξική πατριαρχική κοινωνία.

Σπιρτόκουτο: The Musical Ανδρέας Σιμόπουλος©

Μεγάλο το στοίχημα και η πρόκληση να μεταφερθεί ως μουσικοθεατρικό θέαμα η ταινία του Γιάννη Οικονομίδη που στάθηκε εμβληματική για ένα νέο ελληνικό κινηματογραφικό ρεύμα. Το "Σπιρτόκουτο", που μετράει 20 χρόνια ζωής, μας πετάει στα μούτρα την τοξική πατριαρχική κοινωνία και οικογένεια, ανάγοντας την ωμότητα, την αθυροστομία και τη λεκτική βία σε αισθητική φόρμα. Το μικροαστικό διαμέρισμα στον Κορυδαλλό όπου ο πενηντάρης πάτερ φαμίλιας εκτοξεύει χολή και βρισιές στη γυναίκα και τα δυο παιδιά του, που εξωτερικεύουν εξίσου τη βία που έχουν δεχτεί, καδράρισε μια ολόκληρη κοινωνία, σηκώνοντας το χαλί για να αποκαλυφθούν άβολες αλήθειες.

Σπιρτόκουτο: The Musical
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Πώς καταφεύγεις, λοιπόν, στο μιούζικαλ με ένα τέτοιο υλικό, σε ένα είδος που από την ίδια του τη φόρμα καταφεύγει στη σύμβαση, καταρρίπτει δηλαδή την αληθοφάνεια και το ρεαλισμό, δύο στοιχεία που τόσο έντονα χαρακτηρίζουν την ταινία; Πράγματι, το μιούζικαλ που συνυπογράφουν οι Γιάννης Νιάρρος και Αλέξανδρος Λιβιτσάνος, ανά στιγμές δίνει την εντύπωση ότι λειτουργεί περισσότερο ως κωμωδία, ως μια παρωδία του "Σπιρτόκουτου", έτσι όπως οι βρισιές, τα χυδαία λόγια και οι –cult πλέον– ατάκες μπαίνουν σε μουσική φόρμα και εκφέρονται σε ρυθμούς όπερας, τραπ ή ζεϊμπέκικου, προκαλώντας γάργαρο γέλιο.

Σπιρτόκουτο: The Musical
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Κι όμως τελικά αυτή η μουσική ανάγνωση ξαναδιαβάζει το πρωτότυπο κινηματογραφικό έργο· δεν το μεταφέρει απλώς, αλλά το αναδιατυπώνει, σχολιάζοντας με το δικό του τρόπο τον αντιπροσωπευτικό μικρόκοσμο της ταινίας. Το "Σπιρτόκουτο: The musical" σαρκάζει με τα δικά του σκηνικά εργαλεία τις νοοτροπίες που εκθέτει η ταινία και μεγεθύνει, έστω διά της παρωδίας, την κυρίαρχη προβληματική της. Κομβικό ρόλο επιτελεί φυσικά η πρωτότυπη μουσική, που προσεχτικά επιλεγμένη κινείται σε ένα τεράστιο φάσμα (τζαζ νότες, όπερα, τάνγκο, ροκιές, ηπειρώτικο κλαρίνο κ.ά.), μεταφέροντας το κυρίαρχο αίσθημα κάθε σκηνής και αποτυπώνοντας το στίγμα κάθε χαρακτήρα. Το βαρύ ζεϊμπέκικο του "ελληναρά" πατέρα (Γιάννης Αναστασάκης), η παρουσίαση του γιου ως τράπερ, που αναπαράγει στο κομμάτι του όλο τον σεξιστικό οχετό του είδους (εξαιρετικός ο Γιώργος Κατσής, αν και η σκηνή του πλατειάζει), αποτελούν εύστοχα δείγματα της ανάγνωσης των προσώπων με μουσικούς όρους.

Σπιρτόκουτο: The Musical
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Κι έτσι ο ζόφος του κινηματογραφικού σύμπαντος εισέρχεται στη σκηνή από άλλο δρόμο, ενώ ακόμη κι όταν το σκηνικό κλίμα ελαφραίνει λόγω της μουσικής μεταφοράς που λειτουργεί εξωραϊστικά, έρχεται το λιμπρέτο με το ακραία βίαιο ύφος (Γιάννης Οικονομίδης-Δώρης Αυγερινόπουλος) να το αντισταθμίσει. Οι μουσικοί και οι ερμηνευτές κάνουν, επίσης, σπουδαία δουλειά: η Αγορίτσα Οικονόμου (Μαρία) επιβάλλεται διά της παρουσίας της πριν καν εκφέρει την πρώτη της λέξη, είναι υπέροχες οι φωνές και τα soli του Μάριου Σαραντίδη (Γιώργος) και της Δάφνης Δαυίδ (Μαργαρίτα), αλλά συνολικά είναι όλοι απολαυστικοί: Αποστόλης Ψυχράμης, Νάνσυ Σιδέρη, Ελένη Μπούκλη, όπως και το ερμηνευτικό σύνολο που πλαισιώνει τη δράση σε ρόλο γειτόνων (Βασίλης Δημακόπουλος, Δανάη Μουτσοπούλου, Eλένη Μπούκλη, Θεοδοσία Σαββάκη).

Περισσότερες πληροφορίες

Σπιρτόκουτο: The Musical

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 120 '

Στη μουσικοθεατριή παράσταση που βασίζεται στην ταινία «Σπιρτόκουτο» του Γ. Οικονομίδη (2002), ο πατέρας-προστάτης-άντρακλας της ελληνικής οικογένειας δεν σταματάει ακόμα και 20 χρόνια μετά να «γαβγίζει», είτε με την ψυχολογική-σωματική βία είτε με τα σεξιστικά ελαφρολαϊκά τραγούδια του.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.