Αξύριστα πηγούνια

3,5

Ωραίο θέατρο από τον Γιάννη Τσίρο, με ένα ρεαλιστικής δυναμικής κείμενο που φωτίζει ζητήματα σεξισμού και γυναικείας εκμετάλλευσης. Υπηρετείται από μια δυναμική σκηνική απόδοση με ωραίες ερμηνείες.

Αξύριστα Πηγούνια ©Εβίτα Σκουρλέτη

Τρεις άνδρες που δουλεύουν σε ένα νεκροτομείο έρχονται αντιμέτωποι με το νεκρό σώμα μιας γυναίκας, μίας στρίπερ με ξένη καταγωγή. Η αιτία του θανάτου της και το είδος της σχέσης που τους συνέδεε μαζί της είναι κάτι που ξεδιπλώνεται με συγγραφική δεξιοτεχνία στην πορεία, όσο εξελίσσεται η δράση. Αυτός είναι ο πυρήνας της ιστορίας του Γιάννη Τσίρου, που χρησιμοποιεί το μoτίβο του ανδρικού βλέμματος πάνω στο ανυπεράσπιστο γυναικείο σώμα, για να συνθέσει ένα έργο που φωτίζει ζητήματα πατριαρχίας, σεξισμού και εκμετάλλευσης.

Το έργο του, ρεαλιστικό, άμεσο, με μια αδρή λαϊκή "ποιητικότητα" συνθέτει έναν εξαιρετικό ανδρικό μικρόκοσμο - και μέσω αυτού φέρνει στο επίκεντρο τον σεξισμό, την φαλλοκρατική αντίληψη του κόσμου, την κτητικότητα ως μοτίβο σχέσεων εις βάρος της γυναίκας. Ο συγγραφέας εκθέτει και περιγράφει νοοτροπίες, στερεότυπα, συμπεριφορές, όμως δεν ξεχνάει ότι κάνει θέατρο, δεν αγορεύει, ούτε ηθικολογεί, δημιουργεί, δε, μία απολύτως λειτουργική ιστορία και συνθέτει τρεις ωραίους ρόλους, εκθετοντάς τους στην πλήρη τους αλήθεια, χωρίς να τους καταδικάζει.

Αξύριστα πηγούνια
Εβίτα Σκουρλέτη©

Είναι ωραίο που η δράση τοποθετείται στη ζοφερή ατμόσφαιρα ενός νεκροτομείου, όπως και το κεντρικό εύρημα της νεκρής/απούσας αλλά συνεχώς παρούσας γυναίκας: η προσωπικότητα, οι επιθυμίες, η πορεία της ζωής της σκιαγραφείται αποσπασματικά αλλά πληρέστατα μέσω των τριών ανδρών, ως ένας κανονικός ρόλος που μπορεί να μην έχει φυσική υπόσταση αλλά είναι εκεί, συνεχώς ανάμεσά τους - μάλιστα, στην παράσταση η ιδέα να ανατεθεί ο ρόλος σε μια ηθοποιό λειτουργεί εύστοχα, έτσι όπως το σεξουαλικοποιημένο και φετιχοποιημένο γυνακείο κορμί αποκτάει ταυτότητα, όπως ταυτότητα αποκτάει και το "αγνώστου ταυτότητας" νεκρό σώμα της.

Αξύριστα πηγούνια
Εβίτα Σκουρλέτη©

Η παράσταση παίζεται εδώ και αρκετές σεζόν, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική  του έργου όσο και της σκηνικής εκτέλεσης που του έχει επιφυλάξει ο Γιώργος Παλούμπης - και μάλιστα παρά τις αλλαγές στη διανομή (μόνο ο Ηλίας Βαλάσης παραμένει από το πρώτο καστ) η παράσταση όχι μόνο δεν έχει κουραστεί, αλλά αντίθετα έχει ωριμάσει και έχει κατακτήσει ωραίες ποιότητες - μια υπενθύμιση πως είναι πολύτιμο και ευεργετικό οι παραστάσεις να παίρνουν τον χρόνο τους. Στη φετινή εκδοχή ο Ηλίας Βαλάσης, ο Στάθης Σταμουλακάτος και ο Σπύρος Ασημένιος έχουν αναλάβει τις ερμηνείες, έχουν κατακτήσει το έργο και μια ωραία χημεία μεταξύ τους. Τον ρόλο της Άννας ερμηνεύει η Αντωνία Πιτουλίδου, μια ξεχωριστής ποιότητας παρουσία, που επιβάλλεται τόσο ως θελκτική σόουγουμαν κατά την έναρξη της παράστασης όσο και στο φινάλε ως εύθραυστη νέα γυναίκα που υπήρξε τραγικό θύμα της σεξιστικής πραγματικότητας. Πολύ καλό το σκηνικό της Νατάσας Παπαστεργίου μεταφέρει καίρια τη θλιβερή, παγωμένη ατμόσφαιρα του νεκροτομείου.

Περισσότερες πληροφορίες

Αξύριστα πηγούνια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το βραβευμένο κοινωνικό δράμα φλερτάρει με το χιούμορ, το ρεαλισμό και το σασπένς, μιλώντας για την ανθρώπινη εκμετάλλευση, τους μετανάστες, το σεξισμό, τις οικονομικές ανισότητες και τις σχέσεις εξουσίας. Τρεις άνδρες που δουλεύουν σε ένα νεκροτομείο εργάζονται καθημερινά στην υπηρεσία τους στην υπόγεια πτέρυγα. Από τους πάνω ορόφους δέχονται και στη συνέχεια ταξινομούν, φροντίζουν και φυλάνε προσωρινά ανθρώπους που δεν κατάφεραν να επιζήσουν. Ακολουθούν μια ρουτίνα με τυπικές διαδικασίες. Απόψε όμως έρχονται αντιμέτωποι με το νεκρό σώμα μιας γυναίκας, μίας στρίπερ με ξένη καταγωγή. Η αιτία του θανάτου της και το είδος της σχέσης που τους συνέδεε μαζί της είναι κάτι που ξεδιπλώνεται με συγγραφική δεξιοτεχνία στην πορεία, όσο εξελίσσεται η δράση. Αυτός είναι ο πυρήνας της ιστορίας του Γιάννη Τσίρου, που χρησιμοποιεί το μoτίβο του ανδρικού βλέμματος πάνω στο ανυπεράσπιστο γυναικείο σώμα, για να συνθέσει ένα έργο που φωτίζει ζητήματα πατριαρχίας, σεξισμού και εκμετάλλευσης.

Μικρό Χορν

Αμερικής 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
21/11/2024

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber

Ο Γιώργος Μπένος: "Δεν υπάρχει λόγος να ανέβουμε πάνω σε μία σκηνή αν δεν έχουμε να πούμε κάτι στον κόσμο"

Ο νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Μπένος μάς μίλησε σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης για τις θεατρικές παραστάσεις "Blue train" και "Φάλαινα" που πρωταγωνιστεί φέτος αλλά και την πολυαναμενόμενη επιστροφή του "Maestro".

Στον Ιανό για "Μια εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίνας Καραγάτση"

Αφιέρωμα στην πολυτάλαντη Μαρίνα Καραγάτση, γνωστή κυρίως για το έργο της ως ιστορικός και συγγραφέας και ταυτόχρονη παρουσίαση του βιβλίου "Στη μνήμη του συμπατριώτη μου Υπάτιου Περδίου" που αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο της κείμενο.

Λητώ Τριανταφυλλίδου: "Ο δικός μας Δον Ζουάν, με τον Πάνο Βλάχο, ήταν η αφορμή να μιλήσουμε για τη σχέση των δύο φύλων"

Η Λητώ Τριανταφυλλίδου, η σκηνοθέτρια που έκανε τη μεταγραφή του "Δον Ζουάν" του Μολιέρου μαζί με τον Πάνο Βλάχο μας μιλά για την πολυαναμενόμενη παράσταση που έρχεται στο θέατρο Βεάκη, από 22/11.

Η "Όμορφη πόλη μαγική" κατεβάζει αυλαία

Η μουσικοθεατρική παράσταση "Όμορφη πόλη μαγική" του Γιώργου Φραντζεσκάκη που βασίζεται στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ολοκληρώνει τις παραστάσεις της.