Μια άλλη Θήβα

3

Πρώτη ελληνική παρουσίαση με μια στρωτή σκηνοθεσία –και μια πολύ καλή ερμηνεία από τον Δημήτρη Καπουράνη– ενός ενδιαφέροντος έργου που αδικείται από την ίδια τη δομή του. | Powered by Uber

Ιωνικές γιορτές © Patroklos Skafidas

Προϊόν "αυτομυθοπλασίας", το "Μια άλλη Θήβα" περιγράφει τις συναντήσεις ενός συγγραφέα (Σ.) με έναν νεαρό (Μαρτίν), που έχει καταδικαστεί για τη δολοφονία του πατέρα του. Σκοπός αυτών των συναντήσεων είναι η συγγραφή ενός θεατρικού έργου με θέμα την πατροκτονία· η αρχική πρόθεση μάλιστα είναι στην παράσταση που ετοιμάζεται να ερμηνεύσει ο Μαρτίν το ρόλο του πατροκτόνου, κάτι που τελικά δεν επιτρέπουν οι αρμόδιοι φορείς. Οι συναντήσεις, όμως, θα συνεχιστούν και ένας ηθοποιός (Φεδερίκο) θα κληθεί να ερμηνεύσει στη θέση του Μαρτίν.

Μια άλλη Θήβα
©Patroklos Skafidas

Έτσι, το κείμενο του Μπλάνκο γίνεται –μάλλον επιθυμεί να γίνει– μια πολυεπίπεδη κατασκευή που περιστρέφεται γύρω από δύο πυρήνες: τη σχέση που αναπτύσσει ο Σ. με τον Μαρτίν, και αυτή με τον Φεδερίκο. Οι δύο πόλοι του δίνουν την ευκαιρία να πιάσει πολλά θέματα: χάρη στο μοτίβο της πατροκτονίας, "παίζει" με διακειμενικές αναφορές από τον "Οιδίποδα", τον Ντοστογιέφσκι, τον Φρόιντ, ενώ το μοτίβο της πρόβας τον οδηγεί σε σχόλια για τη διαδικασία της ενσάρκωσης του ρόλου, της μεταγραφής του βιώματος σε τέχνη κ.λπ. Κάπου μέσα σε όλα αυτά, όμως, ο Μπλάνκο δείχνει να ξεχνάει τους ήρωές του και να μετατοπίζεται από το ζητούμενο: το έργο καταλήγει περισσότερο να περιτριγυρίζει, να περιγράφει αυτά τα θέματα, παρά να εμβαθύνει και να χτίζει δράση και χαρακτήρες πάνω τους.

Μια άλλη Θήβα
©Patroklos Skafidas

Τα ερωτήματα που θέτει η "Άλλη Θήβα" είναι πολλά και ενδιαφέροντα, όμως, μένουν σε ένα ξέχωρο της θεατρικότητας επίπεδο, σαν ο Μπλάνκο να επιθυμεί περισσότερο να καταθέσει ένα ντοκουμέντο από τη συγγραφική διαδικασία παρά ένα ζωηρό θεατρικό κείμενο. Η σκηνική ατμόσφαιρα αργεί να ζεσταθεί, η πολύ ενδιαφέρουσα σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ του Σ. και του Μαρτίν προκύπτει από τα μισά και ύστερα, ενώ και ο νεαρός πατροκτόνος ως χαρακτήρας αργεί να πάρει τη θέση που του αξίζει.

Μια άλλη Θήβα

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σκηνοθέτησε το έργο με ζεστασιά και μέτρο, αλλά μια παρέμβαση στον επεξηγηματικό και σε σημεία φλύαρο χαρακτήρα του θα ανέβαζε τους ρυθμούς και τη θερμοκρασία. Του αξίζουν πάντως εύσημα που παρουσιάζει άγνωστα κείμενα στην ελληνική σκηνή, ενώ εύσημα πηγαίνουν και στην επιλογή των ηθοποιών. Ο Θάνος Λέκκας στο ρόλο του συγγραφέα –alter ego του ίδιου του Μπλάνκο– ερμηνεύει έναν άνθρωπο που ξεκινάει αποστασιοποιημένα τις συναντήσεις, σαν παρακινούμενος περισσότερο από επιστημονικό, ίσως και εγωιστικό, ενδιαφέρον, αλλά μετατοπίζεται σταδιακά, όμως η πραγματική αποκάλυψη της παράστασης είναι ο Δημήτρης Καπουράνης, στους ρόλους του Μαρτίν και του Φεδερίκο: για τη διαμόρφωση δύο προσώπων που βρίσκονται σε εκ διαμέτρου αντίθετες καταστάσεις, για τον τρόπο που "λιώνει" τον έναν μέσα στον άλλο όταν το κείμενο το απαιτεί (μια ωραία συγγραφική ιδέα), για τη ζεστασιά που φέρνει στη σκηνή –κυρίως όταν ερμηνεύει τον Μαρτίν–, αναδεικνύοντας έτσι όλα τα θετικά στοιχεία του έργου. 

Πρώτη δημοσίευση: 3/11/22

Περισσότερες πληροφορίες

Μια άλλη Θήβα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Ένας συγγραφέας επισκέπτεται με ειδική άδεια στη φυλακή έναν 21χρονο, τον Μαρτίν, καταδικασμένο σε ισόβια για πατροκτονία. Ο συγγραφέας έχει σκοπό, μέσα από τις συναντήσεις του με τον ισοβίτη, να γράψει ένα έργο με επίκεντρο την πατροκτονία, που θα παρουσιαστεί στο θέατρο με ερμηνευτές τον ίδιο τον πατροκτόνο και τον συγγραφέα. Παρά την αρχική άδεια όμως, το Υπουργείο Δικαιοσύνης απαγορεύει στον Μαρτίν να παίξει στην παράσταση. Έτσι ο συγγραφέας βρίσκει έναν νέο ηθοποιό, τον Φεδερίκο, που θα ερμηνεύσει το ρόλο του πατροκτόνου στο θέατρο. Οι σχέσεις των προσώπων πρόκειται να σημαδέψουν τις ζωές τους και να δοκιμάσουν τις βεβαιότητές τους, στην παράσταση που συνεχίζεται για τρίτη χρονιά με δύο εξαιρετικές ερμηνείες.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.