Ο άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

4

Το πρωτοπαρουσιαζόμενο στην Ελλάδα βραβευμένο ρωσικό έργο του 2016 έχει πολιτική στόχευση, σουρεαλισμό και σαρκαστικό χιούμορ· αναδεικνύεται δε χάρη σε μια παράσταση σκηνοθετικής ακρίβειας και υπέροχων ερμηνειών.

Άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

Ένας νεαρός άνδρας έχει συλληφθεί και βρίσκεται σε ένα αστυνομικό τμήμα· δεν θα πάρει σαφή απάντηση γιατί. Για την ακρίβεια, το γιατί είναι κάτι που "θα εξακριβωθεί τώρα", κατά τη χαρακτηριστική απάντηση του υπαστυνόμου που τον συνέλαβε, και από εδώ και πέρα, ο Νικολάι, ένας "καθημερινός" άνθρωπος από μια "αδιάφορη" περιφέρεια της Μόσχας, θα υποστεί μια ιδιότυπη, σουρεαλιστική ανάκριση: ερωτήσεις για τον τόπο, τα χόμπι και την προσωπική του ζωή, παράλογες δοκιμασίες όπως την υποχρέωση να μάθει ένα χορευτικό νούμερο κ.ά.

Άνθρωπο απ’ το Παντόλσκ

Ο συγγραφέας στήνει το έργο πάνω σε μια "αθώα" συνθήκη, που δεν περιλαμβάνει βία ή απτή κατάχρηση εξουσίας, μόνο την απειλή αυτής – συνθήκη όμως που λειτουργεί υπόγεια, σαν ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί προς κάτι πολύ χειρότερο από τις, έως και αστείες, στιγμές που περνάνε στο τμήμα αξιωματικοί και κρατούμενοι. Οι ύπουλοι τρόποι που βρίσκει η εξουσία για να επιβάλλεται στον πολίτη απασχολούν τον Ντανίλοφ, που ανοίγει τον προβληματισμό του πολύ ευρύτερα από το επίπεδο της αστυνομίας: η ασφυξία που προκαλεί η ισοπέδωση του ανθρώπου σε ένα αδρανές γρανάζι ενός γκρίζου συστήματος και παράλληλα ο άνωθεν καταναγκασμός σε μια θετική στάση ζωής κυριαρχούν στον "Άνθρωπο απ’ το Παντόλσκ".

Άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

Ο Γιώργος Κουτλής, που μας συστήνει το έργο, έχει κάνει σπουδαία δουλειά. Το κείμενο ανήκει στο είδος της δραματουργίας που έχει ήδη δείξει ότι προτιμάει: έργα κοινωνικής ή πολιτικής στόχευσης με μια επίστρωση σαρκαστικού χιούμορ, το οποίο αναδεικνύει ιδιαιτέρως στις σκηνοθεσίες του. Έτσι, και στον "Άνθρωπο απ’ το Παντόλσκ" το πάθος του δεν κρύβεται, αλλά και το αποτέλεσμα τον δικαιώνει. Ο Κουτλής συλλαμβάνει και αποδίδει πολύ μελετημένα τη δυναμική, τα ημιτόνια, την υπόγεια ενέργεια, τον σαρκασμό του κειμένου, ποντάροντας στο χιούμορ και την τρέλα του, διογκώνοντάς τα, αλλά χωρίς να τα "ξεχειλώσει". Εδώ υπάρχει μια απολύτως μετρημένη σκηνοθεσία, μια ζυγισμένη τρέλα, που γι’ αυτό λειτουργεί στην εντέλεια, μια συνθήκη όπου το γέλιο είναι πηγαίο αν και κρύβει μια βουβή κραυγή απόγνωσης.

Άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

Όλα αυτά αποτυπώνονται και στις ερμηνείες, ειδικά της εξαιρετικής τριάδας των Δημήτρη Ήμελλου, Άρη Μπαλή και Γιλμάζ Χουσμέν. Ο Ήμελλος σε μια ερμηνεία-κέντημα, καθώς αποδίδει με πλήρη κατάφαση τον Πρώτο Αστυνομικό ενώ την ίδια στιγμή τον υπονομεύει, ο Μπαλής αποδεικνύει ξανά την κλάση του στην κλιμακούμενη ερμηνεία του Νικολάι, που φτάνει από τη βουβή απελπισία στην παραφορά, ενώ η κωμικοτραγική παρουσία του Χουσμέν, στο ρόλο του δεύτερου κρατούμενου, επισφραγίζει το υπογείως απειλητικό κλίμα. Και οι υπόλοιποι ηθοποιοί (Ελένη Κουτσιούμπα, Παναγιώτης Μανουηλίδης, Αλέξανδρος Σιάτρας) εναρμονίζονται στο κλίμα που ορίζει η σκηνοθεσία, βοηθούμενοι από τη μουσική/ηχητική επιμέλεια (Panú) και τους φωτισμούς (Αλέκος Αναστασίου), ενώ το σκηνικό (Πάρις Μέξης) αποδίδει ωραία το αστυνομικό τμήμα, αν και χωρίς κάποιο twist, ανάλογο της σκηνοθετικής τρέλας.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο άνθρωπος απ’ το Παντόλσκ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Νικολάι, κάτοικος του Παντόλσκ, μιας άχρωμης πόλης στην περιφέρεια της Μόσχας, συλλαμβάνεται χωρίς να ξέρει γιατί και μεταφέρεται σε ένα αστυνομικό τμήμα. Εκεί έρχεται αντιμέτωπος με τους αστυνομικούς του τμήματος, οι οποίοι τον υποβάλλουν σε μια εκκεντρική ανάκριση, που περιλαμβάνει από ασκήσεις παρατηρητικότητας και κιναισθησίας μέχρι ερωτήσεις που αφορούν την ιστορία της πόλης του, την αβάν-γκαρντ τέχνη και τις ερωτικές του σχέσεις. Η ανάκριση αυτή, μέχρι την απρόσμενη εξέλιξή της, θα δοκιμάσει τα όρια της λογικής του, σε ένα θρίλερ με κωμικά στοιχεία που ασκεί κριτική στην κυρίαρχη κουλτούρα της εποχής, η οποία επιβάλλει να αντλείς ευχαρίστηση από τη ζοφερή πραγματικότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Στην ηθοποιό Μαρία Πρωτόπαππα το πρώτο βραβείο "Μάγια Λυμπεροπούλου"

Η πρώτη γυναίκα δημιουργός που διακρίθηκε για όσα προσφέρει στην Τέχνη του θεάτρου με το έργο της είναι η ηθοποιός, σκηνοθέτις και δασκάλα υποκριτικής με σπουδαία πορεία, Μαρία Πρωτόπαππα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/01/2025

Γεράσιμος Σκιαδαρέσης: "Είναι κυρίως δική μας ευθύνη ποιους εκλέγουμε"

Ο αγαπημένος ηθοποιός κάνει πρεμιέρα στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" με την παράσταση "Εκτός ύλης reloaded" που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2018 στη Βουλή και έγινε viral και δίνει μια συνέντευξη στο "α" για το ρόλο του υπουργού που βρίσκεται σε κρίση συνείδησης, ενώ αναφέρεται και στην επιτυχημένη σειρά "Grand Hotel" του ANT1 όπου παίζει από την αρχή της σεζόν.

"Ο Γιάννης το βούδι": Μια συγκινητική ιστορία ζωντανεύει στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης"

Σε ειδικά διαμορφωμένο υπόγειο χώρο του Ιδρύματος "Μιχάλης Κακογιάννης", για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, παρουσιάζεται "Ο Γιάννης το βούδι", το έργο της ανερχόμενης Ελληνίδας θεατρικής συγγραφέως Ευαγγελίας Γατσωτή.

Εριέττα Μανούρη: Πέντε πράγματα που έμαθε από τη "Linda"

Η Εριέττα Μανούρη πρωταγωνιστεί δίπλα στην Κατερίνα Λέχου στη "Linda", ένα έργο που εξερευνά την πολυπλοκότητα της γυναικείας εμπειρίας και την πάλη για αυτοπραγμάτωση. Με αφορμή τον ρόλο της, μοιράζεται όσα ανακάλυψε για τη φύση της γυναίκας, τη δύναμη της συγγραφέως να δημιουργεί πολυδιάστατους χαρακτήρες, αλλά και τον τρόπο που η ίδια συναντά – ή διαφέρει από – το ρόλο της.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Straight white men" στο Μικρό Χορν

Τελευταία εβδομάδα παραστάσεων για το τολμηρό έργο της πολυβραβευμένης συγγραφέα, σκηνοθέτριας και κινηματογραφίστριας Γιανγκ Τζιν Λι, που αποδομεί τα στερεότυπα του ανδρισμού.

"Ο μπογιατζής": Η θεότρελη βρετανική "κωμωδία για τρεις" σε νέο θέατρο

Σε άλλο χώρο συνεχίζεται μετά τον Πολυχώρο Αυλαία το γεμάτο ερωτικά μπερδέματα ξεκαρδιστικό έργο του Ντόναλντ Τσέρτσιλ που σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Λιακόπουλος.

Κουίζ - Εσύ πόσο θεατρόφιλος είσαι;

Παίξε το παιχνίδι ερωτήσεων του "α" και μπες στην κλήρωση για να διεκδικήσεις πρόσκληση για μία παράσταση παραγωγής των Αθηναϊκών Θεάτρων.