Το όνειρο ενός γελοίου

5
Το όνειρο ενός γελοίου Γιώργος Καπλανίδης©
Η ουσία και το βάθος μιας παράστασης αξιολογούνται με βάση τι ωθεί έναν σκηνοθέτη στο ανέβασμά της. Αποφασιστικός παράγοντας είναι το κίνητρο και ακολουθούν κατά πόδας ο τρόπος και η μέθοδος. Στη θεατρική μεταφορά του λογοτεχνικού κειμένου "Το όνειρο ενός γελοίου" του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, το βασικό που απασχόλησε την Έφη Μπίρμπα ως σκηνοθέτρια και υπεύθυνη για τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου και τον Άρη Σερβετάλη ως ερμηνευτή είναι η αταλάντευτη υποστήριξη των ιδεών τους, να λύσουν με μια ποιητική προσέγγιση καθετί που θεωρούν οι ίδιοι αλλά και ο συγγραφέας ασυμφιλίωτο και παράδοξο με τη ζωή, όπως είναι η έλλειψη αγάπης, η μοναξιά, ο φόβος, το μίσος, ο πόλεμος, ο θάνατος…

Το όνειρο ενός γελοίου
Γιώργος Καπλανίδης©


Ακολουθούν το νήμα που ξεδιπλώνει μέσα από την εξομολόγησή του ένας άνδρας, ο οποίος έχει απορριφθεί από το σύνολο. Η θλίψη τον οδηγεί σε μια φανταστική αυτοκτονία, μέχρι τη στιγμή που ένα όνειρο και μια συνάντηση με ένα παιδί θα ξυπνήσουν τη δύναμη του πνεύματός του και θα τον οδηγήσουν σε μια ανακατάταξη των πράξεών του, σε μια καινούργια θέαση του κόσμου. Άραγε, τι είναι όνειρο και τι πραγματικότητα, τι είναι ορατό και τι αόρατο; Ο Ντοστογιέφσκι δεν δίνει απαντήσεις, τις σκιαγραφεί όμως με τον τρόπο του στο κείμενο που έχει φιλοσοφικό αποτύπωμα, αγγίζει συλλογικές πληγές, αντιλαμβάνεται τη ζωή ως όνειρο, ως αντανάκλαση, εκστομίζει μηνύματα για τη λύτρωση της ανθρωπότητας. Ούτε η παράσταση δίνει απαντήσεις, λειτουργεί με ιδέες, ακόμα και ο χαρακτήρας είναι ιδέα, συμβολίζει μια αλήθεια.

Το όνειρο ενός γελοίου
Γιώργος Καπλανίδης©


Η σκηνοθέτρια και εικαστικός Έφη Μπίρμπα, καλλιτέχνιδα με ευθυκρισία και κατανόηση, "βούτηξε" τον ντοστογιεφσκικό αντι-ήρωα σε ένα κατακλυσμιαίο σκηνικό, σε μια λίμνη νερού γεμάτη αντανακλάσεις από μνήμες που κυοφορούν τα διάσπαρτα ξύλινα έπιπλα του σκηνικού. Παίζοντας με το φως και το σκοτάδι (σχεδιασμός Γιώργος Καρβέλας), με μια μουσική υπόκρουση που ενισχύει τη συναισθηματική απήχηση (Vangelino Currentzis), και έχοντας εμπιστοσύνη στην ευελιξία που διαθέτει ο Άρης Σερβετάλης, χαρίζει στην αφήγηση μια υπνωτιστική δύναμη και διαποτίζει το έργο με πνευματικότητα. Ήθος, συναίσθημα και κάτι υπερβατικό "φώτισε" η λεπτομερειακά δουλεμένη σκηνοθεσία της. Ο πρωταγωνιστής Άρης Σερβετάλης έχει τη φαντασία και την ψυχολογία για να κάνει δικό του το ρόλο που ερμηνεύει. Η ερμηνεία του δεν συνδέεται με τίποτα βαθυστόχαστο ή δήθεν. Είναι άμεσος, ευέλικτος, εκφραστικός, δίνει νόημα σε κάθε λέξη, με αντοχή κινείται διαρκώς στο συμβολικό σκηνικό. Η προσεκτική δουλειά του αντανακλάται στην "καθαρότητα" του λόγου.

Η παράστασή τους φέρνει συγκίνηση, λειτουργεί αφυπνιστικά και εγείρει σκέψεις γύρω από την τέχνη ως σύμβολο, που απευθύνεται σε όλους, με την ελπίδα να αφήσει ίχνη, να γίνει αισθητή και να κερδίσει ανθρώπους, όχι με λογικά επιχειρήματα, αλλά με την πνευματική ενέργεια με την οποία φορτίζει ο καλλιτέχνης το έργο.

Επόμενες στάσεις περιοδείας: Κορυδαλλός (3/9), Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης "Δημήτρης
Κιντής" (11/9), Βριλήσσια (19/9).

Περισσότερες πληροφορίες

Το όνειρο ενός γελοίου

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 80 '

Οι δύο ηθοποιοί μοιράζονται επί σκηνής –σε δική τους απόδοση– τον πολυεπίπεδο μονόλογο ενός μοναχικού ανθρώπου που ονειρεύεται να αγαπηθεί και να ευτυχήσει, εκφράζοντας τα αδιέξοδα της ανθρώπινης φύσης.

Θέατρο Πέτρας

Τέρμα Λεωφόρου 25ης Μαρτίου και Σουλίου

Θέατρο «Αλίκη Βουγιουκλάκη» Νταμάρι Βριλησσίων

Μεταμορφώσεως Σωτήρος & Υψηλάντου

Δημοτικό Αμφιθέατρο «Θανάσης Βέγγος»

Πλαταιών & Χειμάρρας, Κορυδαλλός

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.