Ευθύνη ή καθήκον; Αυτό το ερώτημα βρίσκεται στον πυρήνα του δικαστικού δράματος του Γερμανού συγγραφέα Φέρντιναντ φον Σίραχ, που ανεβάζει με μεστή σκηνοθεσία ο Γιώργος Οικονόμου. Το κοινό στη θέση των ενόρκων παρακολουθεί τη δίκη ενός πιλότου της πολεμικής αεροπορίας που πήρε την πρωτοβουλία να καταρρίψει ένα αεροπλάνο της Lufthansa, το οποίο είχε καταλάβει ένας ισλαμιστής τρομοκράτης. Η απειλή της "προσγείωσης" του αεροπλάνου σ’ ένα γήπεδο με 70.000 φίλαθλους όπλισε το χέρι του πιλότου, ο οποίος, ενώ φαίνεται να μην έλαβε σχετική εντολή από τις αρμόδιες αρχές, το κατέρριψε. Είναι αθώος ή ένοχος για τον θάνατο των 164 επιβατών του αεροπλάνου; Στο "Terror", οι ένορκοι-θεατές είναι αυτοί που καλούνται να αποφασίσουν με βάση τα στοιχεία της δικογραφίας και τη θέση που παίρνουν απέναντι στην έννοια της ατομικής ευθύνης. Ο συγγραφέας αντιλαμβάνεται τη ζωή και όλο τον κόσμο ως μια σκηνή, της οποίας τα δραματικότατα πρόσωπα είμαστε εμείς, οι άνθρωποι. Παραθέτοντας στοιχεία οδηγεί το θεατή να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα.
Το κείμενο έχει ενδιαφέρον για τον τρόπο με τον οποίο χτίζει τη δικογραφία και για τις σκέψεις που εγείρει στο θεατή γύρω από το κατά πόσο είμαστε ακόμα ελεύθεροι, για το αν αποδίδεται δικαιοσύνη, αλλά και για το ποιοι αποφασίζουν για εμάς. Η αλήθεια είναι ότι δεν πρωτοτυπεί από άποψη εξέλιξης των χαρακτήρων και με βάση τις τοποθετήσεις των παρευρισκόμενων στο δικαστήριο δομεί διάφορες αντιθέσεις προκειμένου να προχωρήσει την πλοκή. Στην παράσταση η περιεκτική σκηνοθετική πρόταση του Γιώργου Οικονόμου είναι πυξίδα για να μην χαθεί το μέτρο και για να αναδειχθεί η ιστορία. Το ενδιαφέρον για όλα όσα συμβαίνουν στη σκηνή-δικαστήριο το ενισχύουν και, οι στακάτες, ρεαλιστικές ερμηνείες όλων των πρωταγωνιστών που είναι εξαιρετικά ταιριαστοί στους ρόλους τους. Ο Βασίλης Παλαιολόγος δίνει κύρος στο ρόλο του Προέδρου του Δικαστηρίου, η Μαρίνα Ασλάνογλου δίνει νόημα σε κάθε φράση, σε κάθε στοιχείο που εκφράζει η Κα Νέλσον-εισαγγελέας και με τις ερωτήσεις της καταφέρνει να πυροδοτήσει το μηχανισμό της σκέψης και της αμφιβολίας στους ενόρκους, ο Μιχάλη Αλικάκος έχει μπει για τα καλά στο πετσί του ρόλου που ερμηνεύει, του κυρίου Μπίγκλερ-συνήγορου Υπεράσπισης, ο Γιώργος Σπάνιας χτίζει με αμεσότητα το ρόλο του κατηγορούμενου Λαρς Κοχ, η Βιργινία Ταμπαροπούλου που υποδύεται την κυρία Μάιζερ, τη μοναδική μάρτυρα κατηγορίας φέρνει τη συγκίνηση στη σκηνή χωρίς υπερβολές και εξάρσεις, αλλά με ένα βαθύ συναίσθημα και ο Δημήτρης Λιόλιος στο ρόλο του μάρτυρα Υπεράσπιστης κυρίου Λάουτερμπαχ παίζει με το μέτρο που απαιτεί το ήθος του έργου. Ζωή και θέατρο, αλήθεια και ψεύδος, τα λάθη και τα πάθη της ανθρώπινης ύπαρξης είναι έννοιες αλληλοτροφοδοτούμενες μέσα από την παράσταση, που φέρνει ενώπινο μας σοβαρά, ουσιαστικού προβληματισμού θέματα.
ΑΘΗΝΩΝ Βουκουρεστίου 10, κέντρο, 2103312343. Διάρκεια: 100'.
Περισσότερες πληροφορίες
Terror
Στις 26 Μαΐου και λίγο μετά τις οχτώ το απόγευμα, ένα αεροπλάνο της Lufthansa ταξιδεύει από το Βερολίνο προς στο Μόναχο με 164 επιβάτες, υπό καθεστώς ομηρίας. Η διαταγή του τρομοκράτη προς τον πιλότο είναι να το ρίξει στο γήπεδο Allianz Arena του Μονάχου, κατά τη διάρκεια του αγώνα Γερμανίας - Αγγλίας, τον οποίο παρακολουθούν 70.000 φίλαθλοι. Η Γερμανική κυβέρνηση ενημερώνεται άμεσα και δύο μαχητικά αεροσκάφη απογειώνονται. Παρακολουθούν την κατάσταση από απόσταση αναπνοής περιμένοντας οδηγίες. Ο νόμος απαγορεύει ρητά στους πιλότους των μαχητικών να καταρρίψουν το πολιτικό αεροσκάφος. Δεν σκοτώνεις αθώους για να προστατέψεις άλλους αθώους. Παραβαίνοντας τις διαταγές όμως ο σμηναγός Λαρς Κοχ το καταρρίπτει για να προστατέψει τους φιλάθλους του γηπέδου.. Η παράσταση αφορμάται από το γεγονός αυτό και καλεί τους θεατές να γίνουν ένορκοι: θα αθωώσουν ή όχι τον Κοχ;