Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα

3

Ένα μεγάλο –από κάθε άποψη– έργο σε μια ωραία σκηνική ανάγνωση, σκηνογραφία που χρήζει ειδικής μνείας αλλά και διάσταση στο ερμηνευτικό ύφος χαρακτηρίζουν τη δουλειά που υπογράφει ο Δημήτρης Καραντζάς.

Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα

Το άκρως βιογραφικό magnum opus του Αμερικανού συγγραφέα ρίχνει μία ματιά πίσω στο χρόνο, σε ένα δεκαεξάωρο της οικογένειάς του, που εδώ ονομάζεται Ταϊρόν. Πρόκειται για ένα αναστοχαστικό δραματουργικό τοπίο "μιας παλιάς θλίψης", που σύμφωνα με τον Ο ‘Νιλ γράφτηκε "με δάκρυα και αίμα". Τέσσερα τα κεντρικά πρόσωπα: ο πατέρας, Τζέιμς, ένας μέτριος ηθοποιός, που οι αποφάσεις του σημάδεψαν δραματικά τη ζωή της οικογένειας, η μητέρα, Μαίρη, εξαρτημένη από τη μορφίνη, ύστατη οδό διαφυγής από την πραγματικότητα, και δύο γιοι που παραπαίουν μέσα στην οικογενειακή κατάσταση: ο Τζέιμι, αποτυχημένος ηθοποιός στη σκιά του πατέρα, καταφεύγει στο αλκοόλ, και ο Έντμοντ, άρρωστος από φυματίωση – ανάμεσά τους το φάντασμα του μεσαίου γιου, που πέθανε όταν ήταν βρέφος. Η εστία της οικογένειας κυριαρχεί στην παράσταση που υπογράφει ο Δημήτρης Καραντζάς, με τη συγκλονιστική σκηνογραφία της Ελένης Μανωλοπούλου που, μακριά από κάθε ρεαλιστική διάθεση, ανασυνθέτει ένα ερειπωμένο τοπίο. Βρισκόμαστε, άλλωστε, σε ένα οίκημα που "είναι σαν να μην υπήρξε ποτέ" (Έντμοντ), ούτε το ένιωσε κανείς ως "αληθινό σπίτι· στα αληθινά σπίτια κανείς δεν νιώθει ερημιά" (Μαίρη). Η σκηνογράφος στήνει επί σκηνής ένα χώρο από χώμα, που θα γίνει τάφρος και τάφος, ενώ τα διάφανα παραπετάσματα τριγύρω και μέσα στο χώρο δράσης εντείνουν την ιδέα της ανάμνησης – αν ο "Γυάλινος κόσμος" είναι το  "έργο μνήμης" του Τενεσί Ουίλιαμς, το "Ταξίδι" είναι το αντίστοιχο του Ο’ Νιλ. 

Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Ο Καραντζάς διαβάζει σε αυτό το έργο απογυμνωμένου ρεαλισμού τις ποιητικές και συμβολικές αποχρώσεις του και τις παραδίδει με ουσιαστική λιτότητα. Οι μεγεθυσμένοι ήχοι, τα μικρόφωνα στις γωνίες, όπου καταφεύγουν οι ήρωες για να μιλήσουν μυστικά, η δραματικότητα της μουσικής (Γιώργος Πούλιος) χτίζουν ένα σύμπαν που καθιστά εύγλωττη τη δυσλειτουργία της οικογένειας. Συγχρόνως, όμως, κάτι διαφεύγει της παράστασης και της εμφανούς σκηνοθετικής φροντίδας, κυρίως η ακμαία, εύρυθμη διαχείριση ενός δύσκολου –από δομικής άποψης– έργου: το "Ταξίδι" εξελίσσεται μέσα από συνεχείς διαλόγους και διαδοχικές συγκρούσεις, χωρίς εξωτερικές δράσεις, ως μία κυκλική διαδρομή γεμάτη ενοχές, θυμό και απόγνωση, που δεν φτάνει σε κάποιο τέλος, και ο ρυθμός της παράστασης μοιάζει να βυθίζεται μαζί με τους ήρωες στο αδιάκοπο τέλμα της ζωής τους. Ίσως, πάλι, να είναι ζήτημα ερμηνευτικής διάστασης: ο Αινείας Τσαμάτης και ο Βασίλης Μαγουλιώτης ερμηνεύουν με νεύρο και εσωτερικότητα τον Τζέιμι και τον Έντμοντ, αντίστοιχα, αποτυπώνοντας με ενάργεια τον εσωτερικό διχασμό των δύο νέων, που νιώθουν εξίσου ένοχοι για τις αδικίες που έχουν διαπράξει και θύματα αδικίας, ενώ διακρίνεται και η Ελίνα Ρίζου, δίνοντας σκηνικό νόημα στον μικρό ρόλο της υπηρέτριας. Ο Αλέξανδρος Μυλωνάς και η Μπέττυ Αρβανίτη έχουν την άνεση δύο εμπειρότατων ηθοποιών, όμως εμφανίζονται περισσότερο μονοδιάστατοι, καθώς καταφεύγουν στο αναγνωρίσιμο ερμηνευτικό οπλοστάσιό τους.

Περισσότερες πληροφορίες

Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Το οικογενειακό δράμα, που θεωρείται το σπουδαιότερο έργο του νομπελίστα συγγραφέα, αναμοχλεύει τις τραυματικές εμπειρίες που έζησε σε νεαρή ηλικία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).