Αντιγόνη

4

Σημαντικές ερμηνείες, σκηνοθετική δουλειά ουσίας πάνω στο ειρωνικό έργο του Γάλλου δραματουργού και μια παράσταση που τολμάει να ακολουθήσει ένα δρόμο όχι απαραίτητα εύφορο, αλλά που εδώ δικαιώνεται εκ του αποτελέσματος.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Αντιγόνη

Γίνεται απολύτως κατανοητό από τη σκηνοθετική γραμμή γιατί η Μαρία Πρωτόπαππα δεν επέλεξε να ανεβάσει την τραγωδία του Σοφοκλή, αλλά την ειρωνική εκδοχή του Γάλλου συγγραφέα, που ξεγυμνώνει την εξουσία και παρουσιάζει τη συντριπτική ήττα της ρομαντικής, σφύζουσας νιότης μπροστά στον κυνισμό μιας ξοφλημένης, γερασμένης κοινωνίας. Στο έργο του Ανουίγ τίποτα ηρωικό δεν υπάρχει, τα πρόσωπα το μαρτυρούν, ακόμη και τα απόντα. Ο Κρέοντας έχει κληθεί να κάνει τη "βρoμοδουλειά" της αποτελεσματικής διακυβέρνησης της πολιτείας του, κάτι που απαιτεί την κατασκευή ηρώων και παραδειγμάτων προς αποφυγή. Και το κάνει μοιράζοντας αυτούς τους ρόλους στον Πολυνείκη και τον Ετεοκλή, τους δύο νεκρούς αδερφούς: Kανείς από τους δύο δεν είναι ήρωας, κανένας δεν είναι καλύτερος από τον άλλον. Ως άχρηστοι παρουσιάζονται και οι δύο, αλλά κάποιος έπρεπε να τιμωρηθεί, μένοντας άταφος, και ο άλλος να γίνει ήρωας. Με αυτόν και όσα πρεσβεύει συγκρούεται λυσσασμένα η Αντιγόνη, ακόμη κι όταν στα μάτια της γκρεμίζεται η εξιδανικευμένη εικόνα του άταφου Πολυνείκη, καθώς αρνείται πεισματικά να γίνει κομμάτι αυτού του σάπιου κόσμου.

Αντιγόνη
Μαριλένα Αναστασιάδου©

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθέτησε το έργο, τονίζοντας ακόμη περισσότερο το αντιηρωικό του πρόσημο. Η παράσταση ακολουθεί δρόμους που δεν αποδεικνύονται πάντα εύφοροι: μετωπικό στήσιμο, σχετική ακινησία και έλλειψη διάδρασης μεταξύ των ηθοποιών, τοποθέτηση της παράστασης σε συνθήκη πρόβας, κατά την οποία η σκηνοθέτρια παρεμβαίνει, διαβάζει σκηνικές οδηγίες, περνάει επί τροχάδην κάποιες σκηνές κ.λπ. Εδώ, όμως, αυτός ο δρόμος αποδεικνύεται ουσιαστικός: οι παρεμβάσεις εντείνουν το αίσθημα της ματαιότητας που αναβλύζει από το έργο, το μετωπικό στήσιμο δεν αφαιρεί τη δραματικότητα, αντιθέτως τη μεγεθύνει, καθώς ο λόγος έρχεται στο προσκήνιο γυμνός αλλά όχι απογυμνωμένος από τα σημαίνοντά του, ενώ οι χαρακτήρες, με το διαφορετικό ήθος τους, μας παραδίδονται ευκρινέστατοι, με επίκεντρο τους δύο βασικούς πόλους της σύγκρουσης.

Αντιγόνη
Μαριλένα Αναστασιάδου©

Η επικοινωνία μεταξύ των ηθοποιών είναι αξιοσημείωτη, παρόλο που στις περισσότερες σκηνές δεν κοιτάζονται καν, και οι ερμηνείες φτάνουν σε υψηλά επίπεδα. Ο Χρήστος Στέργιογλου στο ρόλο του Χορού υπερτονίζει τον ειρωνικό χαρακτήρα του κειμένου, υιοθετώντας έντονα σαρκαστική, σχεδόν κωμική, εκφορά. Ο Γιάννης Τσορτέκης, ενδυομένος τον κυνικό ρεαλισμό του Κρέοντα, κουρασμένος αλλά και γαντζωμένος στον ηγετικό ρόλο που έχει αναλάβει, και η Κίττυ Παϊταζόγλου, συμπυκνώνοντας στην εύθραυστη φιγούρα της όλο το δυναμισμό μιας κοπέλας που δεν θέλει ν’ ανήκει εκεί όπου βρίσκεται, αποδίδουν συγκλονιστικά τη σύγκρουση δύο διαφορετικών κόσμων. Σκηνές όπως αυτή όπου Κρέοντας και Αίμονας (Δημήτρης Μαμιός) πίνουν μπίρες με ένα τσιγάρο στο χέρι, αποτυπώνει περαιτέρω την ηθική γύμνια της κοινωνίας της (όποιας) Θήβας. Όλα αυτά μέσα στο αποστειρωμένο, "χειρουργικό" σκηνικό περιβάλλον, που ορίζεται από εφτά κούκλες/πτώματα μέσα σε πλαστικές σακούλες, κατάλοιπα ενός πολέμου που μόλις έχει λήξει, και τους ήρωες/αφηγητές μέσα στα αυστηρά ρούχα τους (Εύα Νάθενα).

Πρώτη δημοσίευση: 10/3/22

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Η αντιπαράθεση του ανθρώπου με την εξουσία και η αξία της θυσίας αναδύονται από τη μεταγραφή του γνωστού μύθου της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή, σε μια εκδοχή που εξελίσσει ακόμα περισσότερο την σκηνοθετική της ματιά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταία ευκαιρία για 6 παραστάσεις έως 5 Ιανουαρίου

Προλαβαίνετε για μία ακόμα ημέρα έξι θεατρικές παραστάσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
04/01/2025

Η ξεχωριστή περίπτωση του Ερρίκου Λίτση

Με αφορμή την ερμηνεία του στο έργο του Βασίλη Κατσικονούρη, "Ο Μάκης" στο θέατρο Αποθήκη, ανιχνεύουμε τη διαδρομή του αντισυμβατικού ηθοποιού που ξεκίνησε από το σινεμά αλλά τον αγάπησε το θέατρο.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Γράμμα στον πατέρα" του Φραντς Κάφκα στο H.ug

Ο εύθραυστος ονειρικός κόσμος του Φραντς Κάφκα σε αυτό το εξομολογητικό κείμενο μετουσιώθηκε σε μια παράσταση από την Πηνελόπη Φλουρή με έντονα οπτικοακουστικά στοιχεία, με τον Δημήτρη Καταλειφό ως πατέρα και μουσική του The Boy.

"LAGO: A stand up tragedy": Ο μονόλογος μιας μπαλαρίνας στα Τζάμια Κρύσταλλα

Ένα παιχνίδι ξεγνοιασιάς μετατρέπεται σε ένα υπαρξιακό ταξίδι μιας χορεύτριας αγκαλιά με τις πουέντ, τις κορδέλες, ένα κωμικοτραγικό κείμενο και μια δόση τεχνητής νοημοσύνης.

"Ποιος ανακάλυψε την Αμερική;": Το έργο της Χρύσας Σπηλιώτη κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Αλκμήνη

Που θα ανέβει από τα τέλη Ιανουαρίου το πολυμεταφρασμένο έργο που έφτασε να παιχτεί μέχρι και στη Νέα Υόρκη, με κεντρικές ηρωίδες δύο ξαδέρφες που περνούν μαζί όλους τους κύκλους της ζωής;

Τελευταίες παραστάσεις για το "Brokeback Mountain" στο Θέατρο Κνωσός

Δείτε φρέσκο φωτογραφικό υλικό από τη θεατρική μεταφορά του διάσημου έργου που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο με πρωταγωνιστές τους Δημήτρη Καπουράνη και Μιχαήλ Ταμπακάκη.

Έξτρα παραστάσεις για το "Αττίκ, μια ζωή χειροκροτήματα"

Ο θρυλικός τραγουδιστής ζωντανεύει στο θέατρο Μικρός Κεραμεικός σε μια μουσικοθεατρική παράσταση με ζωντανή μουσική και τραγούδι με την υπογραφή του Αλέξανδρου Λιακόπουλου.