Φροσύνη / Πασού

3

Δυναμικό συγγραφικό εγχείρημα, όπου μία ιστορία φωτίζεται από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες, σε μια παράσταση που διακρίνεται πέραν των υπόλοιπων αρετών της για την ερμηνεία της Σύνθιας Μπατσή.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Πασού

Τα δύο θεατρικά έργα του Στέφανου Παπατρέχα, "Φροσύνη" και "Πασού", βάζουν στο επίκεντρο δύο υπαρκτά πρόσωπα, δύο γυναίκες του 19ου αι., που οι μοίρες τους με έναν τρόπο διασταυρώθηκαν. Πρόκειται για δύο αυτοτελή κείμενα, για τα οποία ο συγγραφέας επιλέγει μία κοινή δραματική συνθήκη: αυτή ενός θεατρικού αυτοσχεδιασμού που καλείται να ετοιμάσει μία σημερινή ηθοποιός. Στην πρώτη περίπτωση το θέμα του αυτοσχεδιασμού αφορά την κυρα-Φροσύνη, τη γυναίκα που έγινε γνωστή για τη δολοφονία της από τον Αλή Πασά στα Ιωάννινα το 1801, ενώ το δεύτερο την Πασού, τη σύζυγο του Μουχτάρ, πρωτότοκου γιου του Αλή Πασά, με τον οποίο είχε δεσμό η Φροσύνη. Πέρα από την αυτοτέλεια των δύο έργων, το γεγονός της συνύπαρξής τους δηλώνει την επιθυμία του συγγραφέα να φωτίσει την ίδια ιστορία από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες: έναν παράνομο δεσμό δηλαδή, από την πλευρά της ερωμένης και από αυτή της συζύγου – ενώ το γεγονός της κοινής τους παρουσίασης ευνοεί αυτή την επιθυμία της παράλληλης θεώρησης.

Φροσύνη
Λιλή Νταλανίκα©
"Φροσύνη"

Το υλικό του Στέφανου Παπατρέχα είναι ενδιαφέρον και η γραφή του μαρτυράει τις δυνατότητες του. Ο συγγραφέας δεν στέκεται στις ιστορικές λεπτομέρειες, δεν γράφει δύο ιστορικά έργα, αλλά τις χρησιμοποιεί ως βάση για δύο έργα μυθοπλασίας. Η "Φροσύνη", δυνατότερη ίσως ως συγγραφικό αποτέλεσμα, στέκεται στο ζήτημα της θέσης της γυναίκας (ειδικά μιας παντρεμένης γυναίκας) απέναντι στον έρωτα και μάλιστα σε μια εποχή περιορισμών, ενώ στην "Πασού" ο λόγος δίνεται στην απατημένη σύζυγο, με ένα έργο εξίσου δυναμικό και ρέον με το πρώτο, αλλά περισσότερο αναμενόμενο και γειωμένο. Η σύγχρονη συνθήκη του αυτοσχεδιασμού που δημιουργεί και στα δύο έργα, του  επιτρέπει να εμπλουτίσει τη γραφή του και να παίξει με τα συναισθήματα του θεατή, καθώς δημιουργεί αρχικά ένα ελαφρύ κλίμα, διασκεδάζοντας με τη θεατρική διαδικασία και το γεγονός του θεάτρου μέσα στο θέατρο, για να βουτήξει σιγά-σιγά στο δραματικό κλίμα του κυρίως θέματός του.

Πασού
Λιλή Νταλανίκα©
"Πασού"

O ίδιος ο συγγραφέας, μαζί με τον Λάζαρο Βαρτάνη, συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία, οδηγώντας τα δύο κείμενα σε μία δυναμική σκηνική εκπλήρωση. Εκμεταλλευόμενη την πολύ καλή ηθοποιό και τα λίγα σκηνικά αντικείμενα, η πληθωρική σκηνοθεσία τους αποζημιώνει τους θεατές και, κυρίως, τους χαρίζει την απόλαυση της ερμηνείας της Σύνθιας Μπατσή. Η ηθοποιός, και στις δύο περιπτώσεις, αποδεικνύεται καθοριστικός παράγοντας δικαίωσης του εγχειρήματος, καθώς βυθίζεται στο δραματικό σύμπαν των δύο έργων με αβίαστη φυσικότητα, επιδεικνύοντας μεγάλη ερμηνευτική ευελιξία και σκηνική αλήθεια - αδιαμφισβήτητα, μία σημαντική παρουσία. Η Έλλη Εμπεδοκλή που υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια  προσφέρει ωραίες λύσεις, εκμεταλλευόμενη τα στοιχεία ενός δωματίου (μπαούλο με ρούχα, κρεβάτι) όχι απλώς για να καλύψει τις πρακτικές ανάγκες της παράστασης,  αλλά για να συνομιλήσει επιτυχημένα τόσο με τη συνθήκη του αυτοσχεδιασμού όσο και με τον δραματικό πυρήνα των δύο έργων. 

Περισσότερες πληροφορίες

Πασού

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Στο πλαίσιο ενός αυτοσχεδιασμού, μια ηθοποιός καλείται να ετοιμάσει ένα μονόλογο πάνω στην Πασού, την ηθική αυτουργό του θανάτου της κυρα-Φροσύνης.

Φροσύνη

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Μια ηθοποιός καλείται, στο πλαίσιο ενός αυτοσχεδιασμού, να ετοιμάσει ένα μονόλογο πάνω στο ιστορικό πρόσωπο της κυρα-Φροσύνης.

Άβατον

Ευπατριδών 3

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Περιμένοντας τον Γκοντό

Παράσταση συνόλου και υψηλής αισθητικής από τον Θωμά Μοσχόπουλο, που επιβεβαιώνει πως το κλασικό πια δράμα του Μπέκετ μπορεί να λάβει τόσες ερμηνείες όσες και οι παραστάσεις του. Εξαιρετικές ερμηνείες από τους ηθοποιούς και κορυφαίους τους Πάνο Παπαδόπουλο και Τάσο Ροδοβίτη στο βασικό πρωταγωνιστικό δίδυμο.| Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/01/2025

Linda

Σαν σε μια σύγχρονη, θηλυκή εκδοχή του "Θανάτου του εμποράκου", η Βρετανίδα συγγραφέας γράφει για μια επιτυχημένη επαγγελματία που παραγκωνίζεται από το σύστημα, το οποίο πίστεψε, μάταια, πως θα κατάφερνε να αλλάξει. Το βλέπουμε από την Ελένη Σκότη σε πανελλήνια πρώτη, με σημείο αιχμής την ερμηνεία της Κατερίνας Λέχου. | Powered by Uber

"Μην περάσεις το ποτάμι": Ένας μεγάλος θεατρικός έρωτας με φόντο την μετεμφυλιακή Ελλάδα

Το βραβευμένο μυθιστόρημα της Βέρας Βασιλείου-Πέτσα που μιλά για μια απαγορευμένη αγάπη που οραματίζεται την ελευθερία, μεταφέρεται στο θέατρο.

Οι θεατρικές πρεμιέρες που θα δούμε τον Ιανουάριο του 2025

Από νέες αναγνώσεις κλασικών κειμένων μέχρι κωμωδίες, μονολόγους και μεγάλα θεάματα, το δεύτερο κομμάτι της σεζόν 2024-2025 ξεκινά και επίσημα με πολλές επιλογές για τη θεατρική μας ατζέντα.

Η Χρύσα Διαμαντοπούλου της ομάδας Μικρός Νότος θυμάται τον μπαμπά της να της διαβάζει την "Ντενεκεδούπολη"

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του αγαπημένου θιάσου που εξειδικεύεται στο εκπαιδευτικό δράμα αλλά και στη δημιουργία ζεστών, χειροποίητων θεατρικών παραστάσεων, μίλησε στο "α" για την "Ντενεκεδούπολη ξανά! Το μεγάλο ταξίδι του Μελένιου" που παίζεται στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης".

"MANOLIS / καρδιά σε τέσσερις χορδές": Πρώτες εικόνες και βίντεο από την παράσταση για τον Μανώλη Χιώτη στο ΚΘΒΕ

Όσα είπε ο γιος του Μανώλη Χιώτη για τη μουσικοθεατρική παράσταση που υπογράφουν η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης για τον μεγαλοφυή και πρωτοπόρο Έλληνα μουσικό στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Τελευταίες παραστάσεις για τον βραβευμένο "Οιδίποδα" του Θανάση Σαράντου

Η πιο γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή δια χειρός Θανάση Σαράντου παίζεται για λίγο ακόμα στο θέατρο Από Μηχανής και προσθέτει επιπλέον παράσταση την ημέρα των Φώτων.