Το Μινόρε

3

Νοσταλγική διάθεση και ρεμπέτικα ακούσματα στην αναβίωση της θρυλικής τηλεοπτικής σειράς, σε μια παράσταση που την προσεγγίζει με αγάπη αλλά δεν ξεφεύγει από την πεπατημένη ενός εύπεπτου θεάματος για το ευρύ κοινό.

Το Μινόρε

Τον Πειραιά του ’30 και του ’40 με τους τεκέδες και τα λαϊκά κέντρα του και την ανάδυση του ρεμπέτικου φέρνει στο προσκήνιο το "Μινόρε", μέσα από την ελεύθερη αναπαράσταση της ιστορίας της "Τετράδας του Πειραιά", της ρεμπέτικης κομπανίας που σχημάτισαν στην πραγματικότητα οι Μάρκος Βαμβακάρης, Γιώργος Μπάτης, Ανέστης Δελιάς και Στράτος Παγιουμτζής, αλλά στην τηλεοπτική σειρά και στην παράσταση εμφανίζονται με άλλα ονόματα. Η θεατρική αναβίωση που σκηνοθετεί ο Τάκης Τζαμαργιάς παρακολουθεί με αγάπη αυτό το κομμάτι της (μουσικής) ιστορίας της Ελλάδας, τις απόπειρες των ανθρώπων του ρεμπέτικου να τινάξουν από πάνω του τη ρετσινιά του περιθωριακού, ευτελούς μουσικού είδους και να του δώσουν τη θέση που του άξιζε, μαζί με τη δική τους αναγνώριση ως μουσικών και ερμηνευτών. 

Η διάρθρωση της σκηνικής εκδοχής (την υπογράφει ο Δημήτρης Χαλιώτης) σε διαδοχικές σεκάνς, που ενώνονται με τις απαραίτητες μουσικές γέφυρες, εξυπηρετεί την αναγκαστική σύμπτυξη μιας ιστορίας που στην πρωτότυπη εκδοχή μετράει είκοσι εφτά επεισόδια, και έτσι ο ρυθμός της παράστασης είναι απρόσκοπτος, ενώ ωραία λειτουργεί και το γλωσσικό ύφος, χωρίς να εκπίπτει σε γραφικότητες. Η συγκεκριμένη διασκευή, όμως, οδηγεί σε μια επιγραμματική, στα όρια της τυποποίησης, σκιαγράφηση των δρωμένων και ειδικά των χαρακτήρων. Τα πρόσωπα –οι παθιασμένοι ρεμπέτες, οι άνθρωποι του περιθωρίου και του υποκόσμου, οι γυναίκες, που επιχειρούν να ξεπεράσουν τη θέση που τους επιβάλλεται δείχνοντας πρώιμα δείγματα χειραφέτησης–, με όλες τις αδυναμίες, τα πάθη, τους έρωτες και τις αποτυχίες τους, παρουσιάζονται χωρίς περιθώρια ανάπτυξης, αν και χάρη στις ερμηνείες, ειδικότερα των εμπειρότερων ηθοποιών, αναδεικνύεται κάτι από το μεδούλι τους. Μια διαφορετική προσέγγιση του υλικού, θα λειτουργούσε ευεργετικά στην παράσταση.

Το Μινόρε
Σταύρος Χαμπάκης©

Οι μελωδίες, η μουσική και τα τραγούδια, γνωστά και πολυαγαπημένα, λένε τις δικές τους ιστορίες, προσθέτουν στην παράσταση το απαραίτητο εκτόπισμα και δικαιώνουν το εγχείρημα. Εκτελούνται ζωντανά επί σκηνής από τον Αντώνη και τον Θοδωρή Ξηντάρη, αλλά και από τους ηθοποιούς, με κορυφαία ερμηνεία αυτή της Χριστίνας Μαξούρη (η οποία επιδεικνύει και υποκριτικό τσαγανό στο ρόλο της αντισυμβατικής Χήρας). Ο θίασος πιστεύει στο εγχείρημα, ακόμη και στις στιγμές που το κείμενο φτάνει στην πλατεία σαν τηλεοπτικό μελόδραμα. Η ζεστή παρουσία του Ιεροκλή Μιχαηλίδη τον αναδεικνύει στην ψυχή της παράστασης, όπως ήταν και της κομπανίας, ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης αποφεύγει έντεχνα να δημιουργήσει μια καρικατούρα πάνω στον ήρωά του, ιδιοκτήτη νυχτερινού κέντρου και "μαφιόζου" της εποχής, η Μαρία Τσιμά ερμηνεύει με άνεση τη λαϊκή γυναίκα, στο τριτοκλασάτο ξενοδοχείο της οποίας φιλοξενούνται οι αμαρτωλές ιστορίες των ηρώων, η Αλεξάνδρα Αϊδίνη με την εύθραυστη παρουσία της φέρνει τον αριστοκρατικό αέρα της Σύλβιας στους τεκέδες της Τρούμπας, αλλά και οι νεότεροι ηθοποιοί ανταποκρίνονται με την ίδια θέρμη (Κυριάκος Σαλής, Κατερίνα Παπανδρέου, Όλγα Σκιαδαρέση, κ.ά.). 

Περισσότερες πληροφορίες

Το Μινόρε

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 120 '

Βασισμένη στη θρυλική τηλεοπτική σειρά «Το μινόρε της αυγής», η παράσταση μας ταξιδεύει στον Πειραιά του '30 με αγαπημένα τραγούδια που σημάδεψαν την ιστορία του πειραιώτικου ρεμπέτικου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.