Νόρα

5

Ο Θόδωρος Τερζόπουλος ανοίγει δημόσιο διάλογο πάνω σε ζητήματα υπαρξιακά που προκύπτουν από το έργο του Ίψεν, σε μια παράσταση υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου με τρεις συγκλονιστικούς πρωταγωνιστές.

Νόρα

Λάτρης της αφαίρεσης, της πλαστικότητας των σωμάτων και υπερασπιστής της μουσικότητας των κειμένων, ο Θόδωρος Τερζόπουλος ανοίγει δημόσιο διάλογο πάνω σε ζητήματα υπαρξιακά που προκύπτουν από το έργο του Ίψεν, σε μια παράσταση υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου με τρεις συγκλονιστικούς πρωταγωνιστές.

Γίνεται ένα «κλειστοφοβικό» έργο να σε κάνει να νιώσεις απελευθερωτικά; Τέτοια σπάνια εμπειρία μας χάρισε η «Νόρα» (ή «Κουκλόσπιτο») του Χένρικ Ίψεν στη σκηνοθεσία του Θόδωρου Τερζόπουλου, ένα σκηνικό μανιφέστο που ακτινοβολεί… από τη μελαγχολία και τη συγκινησιακή ορμή των εικόνων και των στιγμών. Η γενναία σκηνοθεσία του Θόδωρου Τερζόπουλου βούτηξε στον πυρήνα του κειμένου και τον ανέβασε απογυμνωμένο στη σκηνή, αντιμετωπίζοντας ένα κλασικό έργο με ερευνητικό τρόπο και υπογραμμίζοντας την τραγική κωμωδία της ύπαρξής μας. Δίνοντας έμφαση στην ανθρώπινη αδυναμία εξερεύνησης του είναι, η παράσταση σκιαγραφεί ένα ψυχαναλυτικό πλαίσιο για να εκφράσει τις αντιφάσεις που κρύβει κάθε καθοριστική για τη ζωή μας επιλογή. Εραστής της φόρμας, αλλά ταυτόχρονα ωμά ρεαλιστής, δεν δανείζεται τις συμβάσεις του αστικού δράματος για να σηκώσει το πέπλο της σοβαροφάνειας και να φωτίσει το φοβισμένο, καταπιεσμένο εγώ.

Νόρα - εικόνα 1

Με τη Σοφία Χιλλ στον ομώνυμο ρόλο, η Νόρα, μια γυναίκα που έχει κλείσει τη ζωή της στο κουτάκι της ιδανικής συζύγου, της καλής μητέρας και της άριστης διαπραγματεύτριας με την τράπεζα, γίνεται ο καθρέφτης της σύγχρονης, βολεμένης στην ευμάρεια κοινωνίας. Μέχρι τη στιγμή που συνειδητοποιεί τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις της ζωής και του έρωτα, το παρελθόν και τη διαβρωτική του δύναμη.

Και τι γίνεται όταν έρθει η αυτογνωσία; Η ηρωίδα παίζει κρυφτό με το φως και το σκοτάδι, την αλήθεια και την υποκρισία –πόσο υπέροχη είναι η σκηνική εγκατάσταση του σκηνοθέτη με τις κάθετες λευκές επιφάνειες, που μοιάζουν με ταφόπλακες μέσα από τις οποίες ξεπροβάλλουν οι πρωταγωνιστές– μέχρι να αποφασίσει να αναζητήσει το οξυγόνο που χρειάζεται μακριά από την οικογένεια της. Η παράσταση ανοίγει ένα διάλογο πάνω σε ζητήματα που προκύπτουν από το έργο και αφορούν την καταπίεση, την ενοχή, την αγάπη και σε ένα βαθμό ακόμα και τον αφανισμό των άλλων ως προϋπόθεση της προσωπικής επιβίωσης.

Νόρα - εικόνα 2

Ο Τερζόπουλος χτίζει πάνω στην ιψενική δραματουργία, για να αναδείξει την ψυχή του έργου, το κοινωνικό του περίβλημα αλλά και το συναισθηματικό του βάθος, και οι τρεις συγκλονιστικοί ηθοποιοί το αναδεικνύουν με τις ανάσες, τις κινήσεις, το βλέμμα, τον λόγο. Η Σοφία Χιλλ, σαν αερικό και μετρονόμος της παράστασης, πυκνώνει με μοναδικό τρόπο τους ρυθμούς, κάνει τη σκηνή να δονείται. Τόσο η ίδια όσο και οι συμπρωταγωνιστές της, ο Αντώνης Μυριαγκός και ο Τάσος Δήμας, δεν ενσαρκώνουν απλώς τους ήρωες. Μέσα από ένα προσωπικό παίδεμα με τον εαυτό τους καταφέρνουν να εγκαταστήσουν τα δραματικά πρόσωπα εντός τους. Η δική τους μετάσταση στο πεδίο των συναισθημάτων γίνεται μια μαρτυρία για την πεισματική διαχρονικότητα του έργου του Ίψεν.

Η παράσταση ανοίγει ένα ακόμα θέμα, απαντώντας ταυτόχρονα στο ερώτημα πώς «διαβάζεται» ένα κλασικό έργο σήμερα; Έχουμε ανάγκη σκηνοθεσίες με ισχύ, που κατατέμνουν τα εμβληματικά θεατρικά κείμενα και τα ανασυνθέτουν με την αυθάδεια και τη χάρη μιας μοντέρνας ορμής, και που οδηγούν σε μια προσωπική εμπλοκή με την ιστορία και –γιατί όχι;– σε μια γενναία αυτοκριτική.

ΑΤΤΙΣ Λεωνίδου 7, Μεταξουργείο, 2105226260. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Νόρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 70 '

Ο Θ. Τερζόπουλος δεν διαχειρίζεται ένα οικογενειακό συμβάν –μια γυναίκα επαναστατεί ενάντια στην υποκρισία των κοινωνικών συμβάσεων–, αλλά χρησιμοποιεί τη Νόρα από το «Κουκλόσπιτο» ως σύμβολο αυτογνωσίας, που σχετίζεται με το «είναι» του θεάτρου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.