Η Γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια

2,5

Έργο-τρικλοποδιά του Αμερικανού συγγραφέα, ζητάει σίγουρη σκηνοθετική καθοδήγηση και μεγάλες ερμηνείες. Η παράσταση που υπογράφει ο Νικορέστης Χανιωτάκης φαίνεται να βασίζεται μόνο στις δεύτερες και έτσι καταλήγει με αρκετά θολά σημεία.

Η Γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια

Έργο-τρικλοποδιά του Αμερικανού συγγραφέα, ζητάει σίγουρη σκηνοθετική καθοδήγηση και μεγάλες ερμηνείες. Η παράσταση που υπογράφει ο Νικορέστης Χανιωτάκης φαίνεται να βασίζεται μόνο στις δεύτερες και έτσι καταλήγει με αρκετά θολά σημεία.

Όταν ο Άλμπι, έγραφε το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» στις αρχές της δεκαετίας του ’60 δεν φανταζόταν, υποθέτω, πως ένα από τα πρώτα έργα του θα τον έβαζε στο πάνθεον των κορυφαίων νεοτεριστών της αμερικάνικης δραματουργίας. Σαράντα χρόνια μετά όμως, στη δύση της ζωής του, υπογράφοντας την προβοκατόρικη «Γίδα» ο «θόρυβος» ήταν μάλλον προμελετημένος. Ο ίδιος ίσως και να διασκέδαζε σκεπτόμενος τις αντιδράσεις που θα προκαλούσε ένα έργο συζυγικής απιστίας, στο οποίο η ευτυχία ενός ζευγαριού διαλύεται όταν ο άκρως επιτυχημένος επαγγελματίας, πατέρας και σύζυγος ερωτεύεται παράφορα μια... γίδα.

Η Γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια - εικόνα 1

Είναι μάλλον προφανές ήδη από την πρώτη επαφή με το έργο ότι ο Άλμπι επιθυμεί να δοκιμάσει τις αν(τ)οχές μας και πως το πρόσχημα μιας γίδας ως υποκειμένου του πόθου δεν εξυπηρετεί τόσο τον ρεαλισμό (αν και το έργο δεν αφήνει εντελώς απ’ έξω την ίδια την κτηνοβασία ως ψυχοπαθολογική ασθένεια) όσο τις ανάγκες μιας άβολης αλληγορίας. Και εδώ ο συγγραφέας βάζει στο στόχαστρό του κάτι που τον απασχολούσε πάντα: την καλοβαλμένη (αμερικάνικη) οικογένεια, που κρύβει μέσα σε πολυτελείς τοίχους, κάτω από πανάκριβα χαλιά, ενοχές, ψέματα και παθογένειες.

Μια τέτοια οικογένεια είναι αυτή του έργου -ο αρχιτέκτονας, στο απόγειο της καριέρας του, Μάρτιν, η σύζυγός του Στίβι, και ο ομοφυλόφιλος γιος τους Μπίλι-, που βλέπει ισορροπίες να ανατρέπονται και απωθημένα να βγαίνουν στην επιφάνεια μόλις ο Μάρτιν ομολογήσει –πρώτα στον καλύτερό του φίλο Ρος, και έπειτα στη γυναίκα του- το εξωσυζυγικό του ειδύλλιο.

Το ερώτημα είναι: πώς παίζεται αυτό το έργο; Δεν πρόκειται για κωμωδία, ή αν διαβαστεί έτσι μπορεί να θεωρηθεί μαύρη κωμωδία. Στόχος του πάντως είναι να μας φέρει σε δύσκολη θέση, όχι να μας κάνει να τοποθετήσουμε το θέμα του στη σφαίρα του απίθανου και άρα να αρνηθούμε τις όποιες άβολες αλήθειες μπορεί να αντιπροσωπεύει για τον καθένα αυτός ο παρά φύσιν «έρωτας». Από αυτή την άποψη, δεν νομίζω πως η παράσταση του Νικορέστη Χανιωτάκη βοήθησε στη δικαίωσή του. Ο θεατής βγαίνει από την παράσταση χωρίς να έχει δοκιμαστεί, χωρίς έστω να έχει αναρωτηθεί τι μπορεί να «σήμαινε» αυτό που είδε, πέρα από το επίπεδο ενός «περίεργου» έργου που προκαλεί αρχικά γέλια αμηχανίας, αλλά έπειτα γέλια που θα προκαλούσε μια «εξωφρενική» κωμωδία.

Η Γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια - εικόνα 2

Η ερμηνεία βέβαια του Νίκου Κουρή είναι συγκλονιστική και καθοριστική: ο Μάρτιν του είναι πράγματι ένας άνθρωπος τρομοκρατημένος από το γεγονός πως τα νέα δεδομένα της ζωής του έρχονται να ανατρέψουν καλά παγιωμένες πεποιθήσεις του· είναι επίσης ένας εγκλωβισμένος άνθρωπος που ξεσπάει ενάντια στον καθωσπρεπισμό του «τι θα πει ο κόσμος». Από εκεί και πέρα, η σκηνοθεσία δεν φροντίζει να φωτίσει τα υφέρποντα ζητήματα του έργου, ενώ ακόμη πιο ασαφής παραμένει απέναντι στα «προβληματικά» σημεία του, όπως π.χ. το αιμομικτικό φιλί του Μάρτιν προς τον γιο του, που προκύπτει απλώς επειδή το λέει το έργο.

Τα παράπονα του ομοφυλόφιλου γιου (Μιχάηλ Ταμπακάκης) που, υποτίθεται, έχει ανατραφεί με τον δέοντα φιλελευθερισμό από τους γονείς του, αλλά ο ίδιος τούς καταλογίζει αδιαφορία, η δικαιολογημένη οργή της Στίβι (Λουκία Μιχαλοπούλου) που την κάνει όμως να φτάσει μέχρις φόνου, γενικά οι συγκρούσεις των προσώπων μεταφέρονται επί σκηνής με εύγλωττες ερμηνείες χωρίς όμως να έχει απασχολήσει τη σκηνοθεσία να δείξει τα βαθύτερα αίτια της συμπεριφοράς και της στάσης των προσώπων. Ακόμη και η ωραία εκ πρώτης όψεως ιδέα του σκηνικού (Αρετή Μουστάκα), που τοποθετεί τους ήρωες μέσα σε ένα γυάλινο κουτί, επιτελώντας πολλαπλό συμβολικό ρόλο, καταλήγει να ζημιώσει την ίδια τη θέαση της παράστασης, καθώς περιορίζει σημαντικά την οπτική σε κάποιους από τους θεατές.

ΘΗΣΕΙΟΝ Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, 210 3255444. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια;

  • Κοινωνική Σάτιρα
  • Διάρκεια: 90 '

Μπορεί η αποκάλυψη για τον κρυφό έρωτα του συζύγου με μια γίδα να «χαλάσει» την οικογενειακή ευτυχία; Στο έργο, που τιμήθηκε με βραβείο Τόνι (2001), το γεγονός αυτό γίνεται η αφορμή για ένα ταξίδι στα μύχια της ψυχής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber